Gå till innehåll
måndag 30 juni 2025
Alfaman

Glapp styrning teleflex till hydraul

Rekommendera Poster

 

Hej alla kunniga!
har just köpt en Maxi 680 DC som är helt omöjlig att köra i låg fart.

Måste vrida ratten ,eöllan kl 9 - 3 hela tiden.

Inget glapp i ratt / teleflex.

Det första  glappet hittade jag där vajern går in i hydraul pumpen/styrningen.

Verkar som det är kolven som rör sig i den svarta " klumpen ", sitter en packbox där ser det ut som.

Den kanske ska röra sig så mycket, innan drevet rör på sig.

Någon som vet.

Bifogar bild.

IMG_20250627_193102__01.jpg

IMG_20250627_193113__01.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Det är betydligt enklare att svara på frågor om du anger vilken motor du har och vilket drev du har.

 

Ange alltid:

Motorfabrikat, modell-/typbeteckning och serienummer samt tillverkningsår

Drevfabrikat, modell-/typbeteckning och serienummer samt tillverkningsår

 

Den svarta "klumpen" är servostyrningen och är en hjälpservo, ingen hydraulstyrning.

Det skall "glappa" lite där styrvajern är ansluten till servocylindern då detta glapp manövrerar ventilerna inne i servon som märker av vilket håll man girar åt.

 

Snabb titt på bilden ser det ut som Volvo Penta men det är ju bara en gissning.

Återkom med uppgifter så får du bättre svar.

 

Mvh

Pär

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade en Maxi 680 DC mellan 2012 och 2023. I låg fart går den som en snok. Svänger åt alla håll samtidigt. Beror enl uppgift på att jag hade ett SP- drev på båten. Byt till duoprop var rådet jag fick. 

Nu har jag bytt båt till en med rak axel.

Och det ligger ett duoprop i garaget.....

Hör av dig om du är intresserad.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Alfaman:

 

Hej alla kunniga!


har just köpt en Maxi 680 DC som är helt omöjlig att köra i låg fart.

 

Det sitter en penta V8 med 280 Dp på den.

 

Måste vrida ratten ,eöllan kl 9 - 3 hela tiden.

Inget glapp i ratt / teleflex.

Det första  glappet hittade jag där vajern går in i hydraul pumpen/styrningen.

Verkar som det är kolven som rör sig i den svarta " klumpen ", sitter en packbox där ser det ut som.

Den kanske ska röra sig så mycket, innan drevet rör på sig.

Någon som vet.

Bifogar bild.

IMG_20250627_193102__01.jpg

IMG_20250627_193113__01.jpg

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla följande (siffror inom parentes ref. nr på bild i länk nedan):

Glapp mellan styrarm (11) och styrgaffel (4).

Sitter en bult (18) och mutter på styrarmen där den ansluter till styrgaffelaxeln, se till att den är åtdragen.

Glapp i bussningar (plast) (2 och 3) för styrgaffelaxeln, sitter i yttre skölden.

Glapp i "styrhjälmens" (4A) infästning.

Tror att styrgaffel och styrhjälm säljs som komplett enhet numera.

Kan även vara glapp i länkstaget (35) och sprintarna (36).

Bilden är för 290 DP, hittade tyvärr ingen korrekt bild för 280 DP.

Principen är den samma men reservdelsnummer kan skilja mellan modellerna.

 

Ovan nämnda detaljer är kända för att glappa och ger liknande symptom som du beskriver på VP 270, 280 och 290 drev oavsett om det är SP eller DP.

 

Länk till bild på detaljerna:

https://powerproductsystems.com/18378.html

 

Mvh

Pär

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...