Gå till innehåll
söndag 20 juli 2025
DanielMalmgren

Blås upp flytvästen med Biltema?

Rekommendera Poster

Hej.

Vi har en familjeuppsättning med uppblåsbara Baltic-västar och när det behövs nya gaspatroner och utlösare så har jag alltid köpt Baltic original. Jag insåg nu att även Biltema numera har dessa reservdelar (för mindre än halva priset) och misstänker att de funkar precis lika bra. Jag menar, utlösarna står att det är UML (dvs tolkar det som att det faktiskt är samma tillverkare) och en gaspatron kan det inte gärna skilja mycket på. Någon som har testat och vill dela med sig av erfarenheter? Det står ju inget om vilka västar de är kompatibla med, men det är väl bara en fråga om svart eller grå utlösare samt hur många gram det är i patronen, eller hur?

/Daniel

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle absolut kunna tänka mi att BT:s patroner och utlösare är de samma som alla andra.

Vi har köpt sådana här på Jula för 249:- kronor. Samma produkt kostar nästan det dubbla på båttillbehörsbutikerna.

image.png.0a16c55f4a0407fb5c5dcb0c9c494866.png

https://www.jula.se/catalog/fritid/bat/flytvastar/sjalvuppblasande-flytvastar/kolsyrepatron-003445/

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
6 timmar sedan skrev DanielMalmgren:

Vi har en familjeuppsättning med uppblåsbara Baltic-västar och när det behövs nya gaspatroner och utlösare så har jag alltid köpt Baltic original.

I princip behöver man inte byta varken gaspatroner eller utlösare, framför allt inte gaspatroner.

Se detta, och följande, som en information att själv ta ställning till, inte som något man ska följa.

Väg gaspatronen och konstatera att den fortfarande håller samma vikt som förra året, för den lär inte läcka.

Utlösaren åldras, men på ett positivt vis kan man väl säga.

Det som händer är att den fuktkänsliga säkringen, som löses upp om man trillar i vattnet så att slagstiftet tar hål på gaspatronen, till slut mjuknar så att fjädern punkterar gaspatronen och västen blåser upp sig utan att man trillat i vattnet. Det är ju givetvis inte så kul om västen plötsligt blåses upp precis när man står vid glasskiosken eller när man just krupit längst in i stickkojen för att få tag i något som hamnat allra, allra längst in, men man överlever.

Våra äldsta västar har ännu inte löst ut och de är väl 15 år gamla vid det här laget. Däremot har en av dem visat sig fungera väl efter mer än 10 år.

Se som sagt detta som en information att själv ta ställning till, inte som något man ska följa.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
5 minuter sedan skrev Mackey:

I princip behöver man inte byta varken gaspatroner eller utlösare, framför allt inte gaspatroner.

Mmm, jag vet... Vi har dock haft väldiga problem med att de har blåst upp sig själva när de har legat i båten utan uppsikt, går sällan mer än två år innan de har löst ut. Så jag försöker vara extra noga med att faktiskt byta utlösaren innan datumet passeras för att slippa byta både den och patronen sedan när den har blåst upp sig.

Med detta sagt så har jag börjat misstänka att det nog är fuktigare än vi tror i båten när vi inte är där, så vi har nu börjat förvara flytvästarna hemma och släpa dem fram och tillbaka, så om den teorin håller behöver vi inte köpa lika mycket tillbehör över huvud taget framöver...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hmm, jag har förvarat flera självuppblåsande flytvästar i två olika båtar under mer än sju års tid utan att nån har löst ut av sig själv. Kontrollerat dem med ett par års mellanrum också, så de är ok. Det måste vara väldigt fuktigt i den båten...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev DanielMalmgren:

Mmm, jag vet... Vi har dock haft väldiga problem med att de har blåst upp sig själva när de har legat i båten utan uppsikt, går sällan mer än två år innan de har löst ut. Så jag försöker vara extra noga med att faktiskt byta utlösaren innan datumet passeras för att slippa byta både den och patronen sedan när den har blåst upp sig.

Med detta sagt så har jag börjat misstänka att det nog är fuktigare än vi tror i båten när vi inte är där, så vi har nu börjat förvara flytvästarna hemma och släpa dem fram och tillbaka, så om den teorin håller behöver vi inte köpa lika mycket tillbehör över huvud taget framöver...

Om det är fuktigt i båten så kan det vara läge att åtgärda det innan det börjar mögla, när det väl börjat är det svårt att få stopp på det och luktar riktigt unket.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
38 minuter sedan skrev raol:

Hmm, jag har förvarat flera självuppblåsande flytvästar i två olika båtar under mer än sju års tid utan att nån har löst ut av sig själv. Kontrollerat dem med ett par års mellanrum också, så de är ok. Det måste vara väldigt fuktigt i den båten...

36 minuter sedan skrev Wildeside:

Om det är fuktigt i båten så kan det vara läge att åtgärda det innan det börjar mögla, när det väl börjat är det svårt att få stopp på det och luktar riktigt unket.

Mmm, det är det som är det konstiga, vi har aldrig upplevt det som fuktigt, det är alltid torrt och fint när vi kommer dit. Men så är vi ju å andra sidan aldrig där när det ÄR dåligt väder heller, det är inte en sån båt... Men teorin är alltså att det måste vara fuktigt när vi inte är där eftersom vi har ständiga problem med flytvästar som blåser upp sig av sig själva...

Antar att det vettiga vore att lägga någon slags logger där så vi får koll på fuktigheten. Det har jag på vintern när båten är hemma på uppfarten, men då har jag å andra sidan en elektrisk avfuktare i båten så då ÄR det torrt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan skrev DanielMalmgren:

- - -

En vår när vi kom till båten så hade den uppblåsbara västen löst ut v sig själv inne i ett skåp. Det hade nog blivit lite hög luftfuktighet vid något tillfälle under vintern.

Men varken gaspatroner eller utlösare åldras så de rutinmässigt behöver bytas. Utlösaren kan visserligen "åldras" men då beror det på att den fått för mycket fukt och då är det självmarkerande som du konstaterat. Det normala för att ha funktionsdugliga västar är att ha med gaspatron och utlösare i sluten förpackning så de håller sig torra. De kan även behövas om någon trillar i vattnet så västen behöver laddas om.

Det underhåll som behövs är att årligen kolla västen så den fungerar vid eventuellt ofrivilligt dopp.

- Blås upp västen manuellt och låt ligga uppblåst en stund för att kolla tätheten (använd luftpump så du inte blåser in fukt i västen).

- Kolla att gaspatronen är ordentligt fastskruvad och säkrad så den inte kan gänga ur sig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Känner mig lite dum som precis köpt 8 dyra kit från båthandeln. Jag hade kört på någon av alternativen som nämns i tråden om jag vetat att de fanns.

Den enda väst som oväntat blåst upp sig för oss gjorde så i bilen eller om det var på trottoaren bredvid bilen. Vi har ca 10 stycken som nu börjar bli gamla.

På flera västar jag öppnat har patronen gängat loss. På några av våra västar sitter den med en o-ring som går av. Jag drar numera eltejp runt och kollar då och då. Det är lätt att kolla utan att packa om hela västen.

Om du gör service själv kolla instruktionen om hur de skall vikas. Blås också gärna upp och kolla så de är täta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...