IngemarE 3 736 Postad 23 Juni (redigerade) Har sedan förra sommaren haft en känsla av att det stundtals går åt extremt mycket surf i båten, men inte riktigt kunnat sätta fingret på vad och när. Men rätt som det är har de 3GB/månad jag brukar köra med tagit slut. Ibland på bara en timme utan att jag gjort något med t ex datorn, mobil eller surfplattan. Visserligen kan Windows 10 dra en hel del vid uppdatering men ändå.... I båten sitter en 4G-router/modem (TPlink Archer MR400) till vilken bl.a. en fast monterad Win10-PC är kopplad via trådat Ethernet (ger givetvis även WiFi för alla mobila enheter man har). Var nere igår och monitorerade dels trafiken med routerns funktion, men även via Win10:s aktivitetshanterare. Trots att Win10 var uppdaterat såg jag att "något" i PC:n började tugga massor av data, ungefär 10% av hela nätverkskapaciteten på mitt LAN (dvs 10% av 100Mbit/s). Datamängden över 4G fullständigt skenade 😶. Det skulle visa sig att en för mig (och kanske för många av er andra) okänd funktion var aktiverad i Windows, som tillåter min dator att fungera som en alternativ "nedladdningsserver" för Microsofts uppdateringar åt andra datorer efter att den själv hämtat och installerat dem. Och dessvärre inte bara för enheter i mitt egna nätverk (övre alternativet, vilket väl kanske skulle vara motiverat om många datorer på samma LAN skall uppdateras) utan även åt andra ute på Internet: Det där med att den inte kommer ladda upp till andra "behövande" om man har Internet med "datapriser" (läs: begränsad surfmängd) fungerar ju inte i denna konfiguration där datorn ligger på ett "vanligt" LAN. Den har ju ingen aning om hur Internet levereras in på LAN:et. Skulle gissa att det bara fungerar på t ex en surfplatta med Win som har inbyggt 4G-modem. Funktionen stängde jag av och den tunga datatrafiken upphörde mycket riktigt efter ett tag. Sök på "Leverans...." i Win10/11 sökruta så kommer en länk upp till inställningen ovan (ligger annars under "Windows Update", "Avancerade alternativ") Redigerad 23 Juni av IngemarE 4 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 619 Postad 23 Juni Undrar om det kan vara orsaken till att min gamla W10 laptop är seg både hemma och i båten. Värt att åtgärda iaf. och se vad som händer. Segheten beror på att både HD och RAM används mycket och jag har fått för mig att det beror på W10- uppdateringar för mig, men inte för andra! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 688 Postad 23 Juni Jag kör fortfarande Win 10 och där är funktionen av. På sambons dator, också win 10, var det aktiverat och den datorn har varit skitseg emellanåt. Jag har också sett massa trafik men inte fattat varför, har letat om det är någon programvara som strular men inte hittat något. Eller något script som någon websida kör, inte hittat något direkt där heller. Tack för tipset 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Till_havs 41 Postad 23 Juni (redigerade) Ni som har tröga gamla datorer, byt till SSD-diskar om Windows körs från en vanlig hårddisk. De är alldeles för långsamma för att klara av att hantera operativsystemet numera. En SSD har inga rörliga delar och är 10-50 ggr snabbare än en vanlig skivdisk. Det blir som en ny dator och de är inte så dyra. Datorn startar på 10-20 sekunder istf flera minuter. Redigerad 23 Juni av Till_havs Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
per_62 225 Postad 23 Juni Hoppsan! Denna "dolda" funktion att fungera som "alternativ nedladdningsserver för Microsoft" vill man ju kanske inte ha som default på sin dator, speciellt om den är ombord. Borde istället finns en funktion så att man kan minimera bakomliggande datatrafik! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Till_havs 41 Postad 23 Juni (redigerade) 1 timme sedan skrev per_62: Borde istället finns en funktion så att man kan minimera bakomliggande datatrafik! Det finns det. Gå in på inställningar för den aktuella nätverksanslutningen och aktivera "Det här är en anslutning med datapriser" eller något i den stilen, minns inte exakt vad det heter . Då sparar Windows på dataförbrukningen via uppdateringar, telemetri och annat. Men det blir ingen minimering. Då får man vara aktiv och gå in i brandväggen och manuellt stänga av internetaccess till de mest dataslukande programmen vilket de förmodligen inte gillar så värst. Redigerad 23 Juni av Till_havs Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser