Rindokeijo 0 Postad 17 Juni Hej på er, lite osäker vart jag fyller på drevoljan här inne i motorrummet. Se bild! Jag sntar att det är ljusa behållaren till höger brevid oljefiltret som är vit? Ps. Den verkar iaf vara låg just nu! Tacksam för svar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sumpan99 2 Postad 17 Juni (redigerade) Ja. "Drive lube monitor" = drevoljeindikator. Men om den är helt tom så borde du hitta läckan först. Och sen fylla nedifrån längst ned på drevet. Om båten står på land... Redigerad 17 Juni av Sumpan99 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rindokeijo 0 Postad 17 Juni Toppen, tack för svar. Ska bara försöka få upp locket så jag kan fylla på men verkar sitta riktigt hårt🥴 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 99 Postad 17 Juni Hej Fyll på till strax under övre markeringen (under texten: OPERATING RANGE) Använd Quicksilver High Performance Gear lube, art.nr 92-858064Q1 OBS: Får inte blandas med andra typer av växelhusolja! Oljan är blågrön aktig till färgen och luktar lite fränt (vilket är normalt). Kontrollera att det verkligen är rester av blågrön olja kvar i behållaren. Kolla nivån i behållaren efter någon timmes körning så den inte sjunkit. Har den det så kan du ha ett läckage någonstans, vilket bör kontrolleras och åtgärdas. Bytte du drevoljan i höstas? Eller har du precis köpt båten? Mvh Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rindokeijo 0 Postad 17 Juni Toppen, tack för svar. Ska bara försöka få upp locket så jag kan fylla på men verkar sitta riktigt hårt🥴 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rindokeijo 0 Postad 17 Juni Tack Per för svar, jag köpte båten nyligen och vet inte mycket om historiken, tyvärr ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 99 Postad 17 Juni Håll koll på behållaren med någon timme mellan kontrollerna de första dagarna, är nivån oförändrad så har du förhoppningsvis inget läckage. Skulle nivån sjunka någon cm, fyll på och kolla igen efter ett tag. Kan vara någon luftficka som nu fylls med olja. Stabiliseras nivån efter någon dag är det bra. Skulle det vara så att det försvinner olja konstant, finns antagligen ett läckage. Kontakta din närmsta Mercruiser verkstad för felsökning och åtgärd. Har du ingen instruktionsbok, sök online efter Mercruiser 4.3 MPI och vilket drev du har (Alpha One eller Bravo) finns för nedladdning. Skriv ut, sätt in i en pärm och förvara denna i båten. Viktigt att man har en instruktionsbok i pappersformat så man kan läsa även om mobilen saknar täckning eller batteriet är slut. Alternativt kontaktar du säljaren och frågan efter instruktionsbok. Viktigt att man läser igenom instruktionsboken, speciellt om man inte haft en båt med denna typ av motor och drev innan. Så man vet vilka oljor, smörjmedel och vätskor som skall användas. Samt vilka kontroller man skall utföra dagligen innan avfärd från hamnplatsen, där ingår bl.a. kontroll av samtliga oljor samt kylvätska om man har slutet system som du har. Lycka till och trevlig båtsommar Mvh Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rindokeijo 0 Postad 17 Juni Tack snälla Per för jätte fin sumering och information. jag ska läsa din text flera ggr och plugga in allt🤩 Trevlig sommar till dig! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 99 Postad 17 Juni Varsågod, var så lite så. Hoppas du förstod att du måste köra med båten när du fyllt på olja och köra mellan gångerna du kollar nivån. Den här behållaren med drevolja är en ren säkerhetsdetalj, försvinner det olja där i från kan man börja misstänka ett läckage. Lätt att hålla koll på när man gör daglig tillsyn/kontroll innan avfärd. //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
anuba 469 Postad 18 Juni När jag hade samma motor var det vanligt att servicefirman bara fyllde på oljan i drevet men toppade inte upp behållaren. Jag fick några oroliga larm i början på säsongen innan jag förstod vad det var. Om du du har läckage av drevolja kommer du troligen se en fin oljespegel bakom båten efter du har stoppat motorn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bemek 66 Postad 18 Juni 2025-06-17 vid 18:54 skrev Mercury_44XS: Varsågod, var så lite så. Hoppas du förstod att du måste köra med båten när du fyllt på olja och köra mellan gångerna du kollar nivån. Den här behållaren med drevolja är en ren säkerhetsdetalj, försvinner det olja där i från kan man börja misstänka ett läckage. Lätt att hålla koll på när man gör daglig tillsyn/kontroll innan avfärd. //Pär finns det möjlighet att kontrollera om drevet eller ngt är otätt genom att ansluta test till behållaren? per verkar ha koll .. ps skruva inte åt locket hårt säger instr. + skaka oljeflaskan B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 99 Postad 18 Juni (redigerade) 32 minuter sedan skrev bemek: finns det möjlighet att kontrollera om drevet eller ngt är otätt genom att ansluta test till behållaren? per verkar ha koll .. ps skruva inte åt locket hårt säger instr. + skaka oljeflaskan B Nej inte vad jag vet, den är endast till för att fylla på olja i drevet om ett "mindre" läckage skulle uppstå. Oljenivån i behållare bör alltid kontrolleras vid daglig tillsyn innan avfärd. Märker man att nivån i behållare bilr lägre och lägre kan man misstänka läckage och man bör uppsöka auktoriserad verkstad för kontroll/felsökning. //Pär Redigerad 18 Juni av Mercury_44XS Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bemek 66 Postad 18 Juni tack, inga läckage här utom, kom på . backventilen på pentrypumpen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser