Gå till innehåll
fredag 04 juli 2025
Jens_Sthlm

Få bort rester av impeller volvo penta kad 42

Rekommendera Poster

Av någon för närvarande okänd anledning så gick min impeller i min kad 42 sönder idag. Inte en enda vinge finns kvar. Jag har hittat en vinge i sjövattenfiltret. Jag har tagit bort locket i bakkant på värmeväxlaren och där var det helt rent. Jag vill så klart se till att jag får ut alla impellerrester. Jag misstänker att delarna nu sitter i inloppet till oljekylaren. Problemet är att det är så sjukt trångt att jag inte förstår hur jag ska kunna nå fram till oljekylaren. Kan jag spola vatten baklänges på något sätt i sjövattensystemet för att på så sätt få ut impellerbitarna som är kvar?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej

Bitarna borde ju legat i sjövattenfiltret (6) som sitter direkt efter sjövattenpumpen (7), såvida själva filtret inte är defekt eller suttit fel.

Är det en drevmotor?

Lilla oljekylaren som sitter långt ner på BB sida?

1350706069_Skrmavbild2025-06-14kl_16_46_33.png.2438f17970ce7bea57df4fccf873dce9.png

Är det nr 11 du menar?

Mvh

Pär

Redigerad av Mercury_44XS

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 minuter sedan skrev Mercury_44XS:

Hej

Bitarna borde ju legat i sjövattenfiltret som sitter direkt efter sjövattenpumpen, såvida .

Är det en drevmotor?

Lilla oljekylaren som sitter långt ner på BB sida?

1350706069_Skrmavbild2025-06-14kl_16_46_33.png.2438f17970ce7bea57df4fccf873dce9.png

Är det nr 11 du menar?

Mvh

Pär

Det är en drevmotor. Ja men hittade bara en vinge i sjövattenfiltret. Nr 11 skulle jag säga är servokylaren. Oljekylaren sitter mer åt höger och framåt på motorn, kommer efter sjövattenfiltret.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja 11 är serovoljekylaren.

Såg du om själva filterinsatsen satt lös eller snett?

Då kan det ju ha smitit förbi...

Motoroljekylaren är väl sammanbyggd med värmeväxlaren har jag för mig och antingen försöka plocka ut den som en komplett enhet eller demontera kompressorn och lossa gaveln.

Inte kul något av det om det är trångt🤬

Bitarna kan ju ifs "ramlat" neråt i slangen under sjövatten pumpen.

Vet inte riktigt vad jag ska råda dig, men kanske testa att lossa slangen från sjövattenpumpens inlopp och ansluta en sån här:

1067396570_Skrmavbild2025-06-14kl_17_05_25.png.b6b8bbf3128d6db6fe1ccfcb0a115b4e.png

Kostar någon hundralapp på billighetsvaruhusen och finns i olika storlekar, brukar klara pumpa igenom skräp och bitar.

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Litet förtydligande:

Kom just på att laddluftkylaren ligger väl före värmeväxlaren så om bitarna har smitit förbi sjövattenfiltret lär de ju hamna där.

Bara att demontera locket där slangen går in och kolla.

Med länspumpen menar jag att man kopplar den direkt till slangen som går in i sjövatten pumpen.

Sedan pumpar man in sjövatten med länspumpen om att i fall det ramlat ner bitar "bakvägen" i intagsslangen . Dessa bitar kommer nog inte längre än till servooljekylen för sen kommer ju en liten uppförsbacke innan slangen går in i skölden.

Sen gäller det att pumpa utav bara den och suga med sig ev. impellerbitar.

Spillvattnet kan man pumpa ut i en spann och sila i ett durkslag  så ser man om det kommer med bitar.

Ev. bitar som gått bakvägen och ligger kvar lär förstöra en ny impeller på nolltid.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, märkligt nog brukar många bitar hamna före impellerpumpen.

Nyfiken fråga, fabrikat och drifttid på impellern?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Många gånger ramlar bitar ner i intagsslangen under sjövattenpumpen, lossa den slangen å försök spola ur den.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

41,42 och 43 har väl samma ordning för sjövattnet dvs intag (ev servooljekylare), pump, filter, oljekylare, IC, värmeväxlare , avgasknä?

44/300 fick ändrad ordning efter pumpen-IC-OK-VVX.

Behöver du spola tar du av sjövattenslangen mellan värmeväxlaren och avgasknäet. Inget sjövattenfilter monterat. Har du den gamla filterinsatsen med nylonnät byt till den nyare med plast. Högst troligt ligger resterna i inkommande slang till pumpen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
11 timmar sedan skrev Gripen72:

Ja, märkligt nog brukar många bitar hamna före impellerpumpen.

Nyfiken fråga, fabrikat och drifttid på impellern?

Impellern var helt ny, inköpt på Martec. Förstår inte vad som gått fel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det var ju märkligt, Martec säljer ju inga piratprylar. Är det något som blockerar kylvattenintaget som fått impellern att gå tort?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
8 timmar sedan skrev NW355:

41,42 och 43 har väl samma ordning för sjövattnet dvs intag (ev servooljekylare), pump, filter, oljekylare, IC, värmeväxlare , avgasknä?

44/300 fick ändrad ordning efter pumpen-IC-OK-VVX.

Behöver du spola tar du av sjövattenslangen mellan värmeväxlaren och avgasknäet. Inget sjövattenfilter monterat. Har du den gamla filterinsatsen med nylonnät byt till den nyare med plast. Högst troligt ligger resterna i inkommande slang till pumpen.

Hur högt tryck vågar man spola med?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
32 minuter sedan skrev Gripen72:

Det var ju märkligt, Martec säljer ju inga piratprylar. Är det något som blockerar kylvattenintaget som fått impellern att gå tort?

När jag tar loss slangen till sjövattenpumpen och blåser med munnen i den så bubblar det vid drevet. Inget täpper till vid drevet av vad jag kan se och känna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej men som flera svarat i tråden att det är vanligt att impellerbitar åker ner i intagsslangen.

Ligger de kvar där eller man spolar/blåser på det hållet ut mot drevet så åker de vidare ut mot drevet.

Sen om man inte får bort bitarna på inloppssidan så följer de med nytt sjövatten som sugs upp av pumpen och förstör den nya impellern igen. Behövs inte så stor bit av en gammal impeller för att förstöra en helt ny och det kan gå dagar eller veckor innan en bit som suttit fast långt ner på intagssidan kan lossna och följa med flödet.

Mvh

Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
31 minuter sedan skrev Mercury_44XS:

Nej men som flera svarat i tråden att det är vanligt att impellerbitar åker ner i intagsslangen.

Ligger de kvar där eller man spolar/blåser på det hållet ut mot drevet så åker de vidare ut mot drevet.

Sen om man inte får bort bitarna på inloppssidan så följer de med nytt sjövatten som sugs upp av pumpen och förstör den nya impellern igen. Behövs inte så stor bit av en gammal impeller för att förstöra en helt ny och det kan gå dagar eller veckor innan en bit som suttit fast långt ner på intagssidan kan lossna och följa med flödet.

Mvh

Pär

Den slangen är tömd, när jag håller ner den slangen så flödar det bra. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...