Gå till innehåll
onsdag 02 juli 2025
Tewski

Landmacksdiesel under 7år - Vad kan gå fel förutom bakterier?

Rekommendera Poster

Hejj.
Är nära på att köpa en motorseglare men fick lite kalla fötter när ägarna berättade att dom enbart tankat med Diesel från landmack för bilindustrin under de 7år som de ägt båten. Motorn är en Solé Mini 33.

Jag har riktigt dålig erfarenhet från Diesel bakterier, och jag tror att landmacksdieseln var en stor orsak till det.
Min fråga: Finns det några andra potentiella problem som kan ha uppstått från att den enbart körts med diesel för bilindustrin, utöver dieselbakterier?

Skulle ni bli ororade, eller är jag överdriven?

Jag kör idag ENBART på HVO100 "diesel" sedan jag gjorde mig fri från dieselbakterier, vilket funkat så himla bra.

Fråga 2:

Det var lite vått och oljigt kring S-drevet (se bild), är det normalt att det är lite vått kring drevet eller bör jag undersöka detta vidare?

Titta gärna på bilden på motorn och avgör om något ser misshandlat ut.

Stort Tack för er tid.

Solé_Mini_33.jpg

drev.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorn påverkas inte av om dieseln kommer från land- eller sjömack.

En del motortillverkare har inte "godkänt" att deras motorer körs med HVO100 men jag har aldrig hört att någon fått problem med det bränslet. Garantin är nog slut för din motor så du behöver nog inte bekymra dig för att motortillverkare/generalagent ska bry sig om vilken dieselvariant du använder (vid garantiärenden kan de trilskas om de hittar något i användningen som de inte specat).

Enda bekymret med landmacksdiesel är bakterierna som gillar RME-inblandningen men det problemet verkar du redan insatt i. Lösningen är att köra slut på tankinnehållet o sedan tvätta rent tanken invändigt innan du fyller med RME-fritt bränsle.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Vet inte riktigt vad so menas med "diesel från landmack för bilindustrin" är det en helt vanlig bensinmack de tankat på månne?

Personligen är jag mer rädd för HVO100...

All form av biodiesel (HVO, RME eller FAME) är baserade på organiskt material och är estrar som är helt eller delvis vattenlösliga.

Dieselbakterier eller dieselalger började dyka upp under 1980-talet då ett visst oljebolag började blanda i biodiesel i vanlig Mk1 och denna förvarades i fuktiga och varma bergrum. Senare följde andra bolag efter och till slut hade alla samma problem.

Biodiesel är betydligt mer känslig för fukt och kondens och bildar slam och utfällningar som täpper igen ett bränslefilter på nolltid.

Serviceintervaller är betydligt tätare med biodiesel än vanlig diesel.

Man skall alltid läsa instruktionsboken avseende anvisningar om drivmedel och seviceintervall samt om motorn är kompatibel med biodiesel över huvud taget. Hittar man inget i instruktionsboken bör man kontakta tillverkare, generalagent/importör eller auktoriserad ÅF/serviceverkstad.

Fukt, vatten och/eller olja i ett motorrum bör undersökas/kontrolleras omgående.

Vatten kan komma från flera olika källor men vanligt förekommande från dåliga slangar/slangklämmor.

S-drev kan läcka i bälgen mellan skrov och drev, innebär torrsättning av båten och demontering av drev i vissa fall även motor.

Svårt att se om något är "misshadlat" på bilder.

Mvh
Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förre ägaren kanske även hällde i medel för att förhindra bakterietillväxt?

Jag har nu helt gått över till OK B0.

Som de tydligen hade i numer stängda sjömacken.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
19 timmar sedan skrev Mercury_44XS:

Personligen är jag mer rädd för HVO100...

All form av biodiesel (HVO, RME eller FAME) är baserade på organiskt material och är estrar som är helt eller delvis vattenlösliga.

Nej, HVO är paraffinisk likt fossil diesel medan RME/FAME är estrar (kemiskt annorlunda jämfört med HVO och fossil diesel).

Egenskaper för fossil diesel resp. HVO

Lagringstid några år för diesel, upp till fem år för HVO.

Risk för viss oxidation i diesel (som innehåller syre naturligt), men inte i HVO (som inte innehåller syre).

Vattenabsorptionen är låg i diesel, men ännu lägre i HVO.

Viss liten risk för bakterietillväxt i diesel, men i stort sett ingen risk i HVO.

Kalltålighet kan göras god i diesel (vinterdiesel/arktisk diesel), men kan göras bättre i HVO.

Det finns ingen anledning att inte använda HVO som jag ser det, dessutom blir avgaserna i stort sett luktlösa och så funkar HVO i fotogenvärmare och fotogenlyktor.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För att klargöra mitt tidigare inlägg där jag skrev:

"All form av biodiesel (HVO, RME eller FAME) är baserade på organiskt material och är estrar som är helt eller delvis vattenlösliga".

Borde kanske skrivit:

All form av biodiesel (HVO, RME eller FAME) är baserade på organiskt material och RME/FAME är estrar som är helt eller delvis vattenlösliga.

Diesel som säljs på mackarna är idag utspädda med biodiesel, mer hos vissa bolag och mindre hos andra.

För HVO är ju en form av biodiesel eftersom det är tillverkat av organiskt material men har vissa fördelar som att det är ett s.k. förnybart bränsle men har tyvärr ganska många nackdelar om man avser HVO100:

• HVO100 är lite dyrare per liter
  • HVO100 har lägre energivärde ca 9400 kWh/nm3 i jämförelse med ren outspädd diesel (gamla Mk1 i Sverige) som har ett energivärde på >9800 kWh/nm3. I övriga Europa säljs en annan diesel som kan jämföras med EU Mk3 och har ett energivärde på 9950 kWh/nm3.
  • Det är inta alla motorer som är kompatibla med HVO100. På bilsidan är det egentligen bara bilmotorer tillverkade efter 2020 som är fullt kompatibla och de flesta marinmotorer är ju konverterade bilmotorer. Man bör rådgöra med tillverkare innan man börjar köra på HVO100.
  • Vissa råvaror  som används till att tillverka HVO100 är starkt ifrågasatta p.g.a. de importeras och kan påverka skövling av regnskog men är det 100% inhemska råvaror kan man bortse från denna punkt.

Jag ville bara informera om vissa faror med HVO100 om det används i äldre dieselmotorer som inte är kompatibla med detta bränsle.

Jag har absolut inget emot förnybara bränslen och har många gånger undrat varför biogasen framställts som ett dåligt alternativ i Ottomotorer och det går knappt att köpa en ny personbil som drivs med biogas.

Angående energivärde:

Jag läste en insändare i någon motortidning för flera år sedan om en familj som startat i Stockholms-trakten och kört med husbil (dieselmotor) upp mot Haparanda och skulle fortsätta ner genom Finland. När de kom över gränsen så behövde de tanka och körde in på en mack och fyllde upp med Finsk diesel. Bränsleförbrukningen minskade drastiskt och motorn kändes betydligt piggare än innan.

Finns även en dokumentär på SVT Play som heter "Dieselsmugglarna".

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har pluttrat omkring en bra bit över 2000 timmar med min TAMD41 på diesel från vanliga land baserade mackar iofs slår jag alltid i en skvätt diesel tillsats. Inga problem med varken alger eller motorn 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bra synpunkter och förtydliganden av @Mercury_44XS.

1 timme sedan skrev Mercury_44XS:
  • HVO100 är lite dyrare per liter
  • HVO100 har lägre energivärde ca 9400 kWh/nm3 i jämförelse med ren outspädd diesel (gamla Mk1 i Sverige) som har ett energivärde på >9800 kWh/nm3....

Jo, man får räkna med att förbrukningen blir 3 - 4 % procent högre med HVO jämfört med blankdiesel och 2 - 3 % högre jämfört med landmacksdiesel (B7, dvs. 7 % inblandning av FAME).

För de som seglar har det liten betydelse om det går åt 100 liter på en säsong eller om det går åt 104 liter eller om det kostar 1500 kr/år eller 2000:- kr/år.

Med motorbåt blir det ju annorlunda.

Vi ser mest fördelar med att slippa lukten av dieselavgaser och att kunna köra fotogenvärmaren på samma bränsle som motorn.

https://www.maringuiden.se/forum/topic/109583-hvo-i-fotogenvärmare/

Det är inta alla motorer som är kompatibla med HVO100.

Nej, man bör kolla upp vad som gäller.

I en lågprestandamotor i en segelbåt eller mindre snipa har jag svårt att se att det är något problem att använda HVO.

Vissa råvaror  som används till att tillverka HVO100 är starkt ifrågasatta p.g.a. de importeras och kan påverka skövling av regnskog men är det 100% inhemska råvaror kan man bortse från denna punkt.

Viktigt att ha koll på, minst lika viktigt som att vi bör minska vår användning av fossila bränslen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

B0 såldes via sjömacken, som nu inte har någon arrendator.

Därför köper jag på OK, bränslet B0.

Är detta ett dåligt alternativ till båt?

Frågar eftersom det inte skrivs något om detta bränsle i tråden.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
6 minuter sedan skrev Hybro:

B0 såldes via sjömacken, som nu inte har någon arrendator.

Därför köper jag på OK, bränslet B0.

Är detta ett dåligt alternativ till båt?

Frågar eftersom det inte skrivs något om detta bränsle i tråden.

Det är nog för att TS frågar om HVO och landmacksdiesel det inte skrivs om blankdiesel (B0) det i den här tråden.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2025-06-11 vid 21:59 skrev Tewski:

Fråga 2:

Det var lite vått och oljigt kring S-drevet (se bild), är det normalt att det är lite vått kring drevet eller bör jag undersöka detta vidare?

Titta gärna på bilden på motorn och avgör om något ser misshandlat ut.

Det bör inte bli vått så det är nog en bra grej att ta reda på varifrån vattnet kommer, men samtidigt är det gissningsvis inga stora problem. Vattnet kan ju komma från läckage från motorn, läcka in via bälgen vid drevet eller läcka in någon annan stans.

Läckage via bälgen har jag nog aldrig hört talas om även om ingen byter bälgen enligt bytesintervallet på 7 år eller vad det är.

Det är ofta lite oljigt/kladdigt eftersom man inte kommer åt så lätt att att göra rent, så det kan vara många års kladd man ser på bilden. Kanske visar detta att den nuvarande ägaren inte bryr sig om båten så mycket, men det kan du ju i sådana fall se på andra ställen också.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...