Gå till innehåll
lördag 05 juli 2025

Rekommendera Poster

Hej

Undrar hur man tar bort pollare som sitter på relingen på en äldre Askeladden 430 st. Hittar inget sätt att komma åt eventuella skruvar eller annat

Hur tar man bort dem ?

Bifogar bilder

Tacksam för hjälp

ha de gött20250610_173057.thumb.jpg.7bb4c0dd5f4d9cfc64a54a22c42c96c5.jpg

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Skruvad underifrån.

 

Spegel, lampa och lämpliga delar ur hylsnyckelsats.

Spärrskaft förlängare (troligen flera st) och lämplig hylsa. Kanske långhylsa om fästbultarna är långa.

 

Med stor försiktighet bör det gå att kapa horisontell ovanifrån med en vinkelslip.

Gäller bara att inte göra onödigt stor påverkan på skrovet.

 

Om du väljer det senare alternativet, lägg snittet typ 5 mm ovan däcket, runt om.

Då träffar du på bulten. Kapa av den.

Borra sen mitt i den, först med mindre borrar, sen större... Då ramlar resterna rakt ned genom glasfibern.

Redigerad av Hybro
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack, har kollat den i fören, är omöjlig att komma åt underifrån, utan att göra hål.

Dom i aktern ser oxå väldigt svåra att komma åt.

 

Vinkelslip skulle kanske skulle vara möjligt, och sedan "slå" ner det som är kvar !?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Uöpenbart att man monterat dessa detaljer innan man fogat ihop inner och ytterskrov. Ingen tanke på framtida underhåll.....

 

Styrbords bör du kanske kunna nå genom att ta bort damasken för styr-, växel- och gaskablarna. Borde gå att få in an arm där

 

Babords vet jag inte, mrn kanske:

1. På en båt jag hade kunde man precis nå muttern genom att stoppa in armen genom en lucka till ett stuvutrymme i aktern. Avig skitjobbig ställning, vassa glasfiber med blodig arm till följd etc, men det gick. Finns någon sådan möjlighet?

2. Annars kan du ta upp ett hål i motorbrunnens insida och sätter dit en inpektionslucka efteråt.

3. Eller @Hybros metod, men jag undrar hur du sedan ska fästa den nya?

Redigerad av Boanjohan
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Va... Det skrev TS inget om😃

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Hybro:

 

 

Med stor försiktighet bör det gå att kapa horisontell ovanifrån med en vinkelslip.

Gäller bara att inte göra onödigt stor påverkan på skrovet.

 

Om du väljer det senare alternativet, lägg snittet typ 5 mm ovan däcket, runt om.

Då träffar du på bulten. Kapa av den.

Borra sen mitt i den, först med mindre borrar, sen större... Då ramlar resterna rakt ned genom glasfibern.

Varför inte göra som Hybro föreslår.Nya pollare monteras med skruv uppifrån och nitmutter i botten, då fördärvar du inte något.Ronnie

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ok, Nämnde inte att jag skulle ersätta dem med nya,!

"Inspektionslucka" kanske är alternativet, för en nybörjare, eller lämna det till 

ett proffs som gör det !? Om dom gör det ordentligt !!!

 

Nit mutter verkar vara vettigt - finns det pollare som man skruvar uppfrån undrar en amatör?? PO

Redigerad av Poggen52
Tdigare inlägg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Montera inspektionsluckslucka är inte avancerat. Hitta en lucka och en passande hålsåg. Borra hålet med hålsåg, montera ramen för inspektionsluckan med lite tätning, förborra alla skruvhål och skruva i skruvarna, klart!

 

https://www.biltema.se/bat/dacksutrustning/inspektionsluckor/inspektionslucka-110160-mm-2000060412

 

Nitmutter var smart, bör funka på sådan liten båt. Större båt vill man gärna ha ordentliga brickor på baksidan och då antar jag att det blir svårt.

Antar man bara måste säkerställa att man får rätt längd så den kan expandera på baksidan av laminatet, annars lär det väl knappast hålla särskilt länge?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det bästa är att använda en expanderande nitmutter, det blir som en stor bricka.Ronnie

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev Ronnienr10:

Det bästa är att använda en expanderande nitmutter, det blir som en stor bricka.Ronnie

Man kan bara tacka...En sista undran innan jag går till verket....

 

Hur tjock är egentligen skrovet (normalt) där man fästere pollaren ? 2-3 mm?

PO - amatören

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svårt att svara på då man måste veta hur Askeladden gör. Jag skulle dock gissa att man plastat in någon förstärkning på platsen för knapen, typ en plywoodkloss eller liknande och då är det nog i storleksordningen 5 mm laminat + 10 mm plywood + 2 mm laminat = 17 mm. Pluss minus några millimeter beroende på laminattjocklekar och kloss tjocklek.

Men det kan också enbart vara enkellaminat typ 5-6 mm.  Det beror som sagt på hur Askeladden valt att göra.

 

Knapen på styrbordssidan bör du nog kunna komma åt genom hålet för damasken, så börja med den och om du lyckas lossa den så kan du mäta tjockleken så du vet vad du behöver till babordsidan.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Boanjohan:

Svårt att svara på då man måste veta hur Askeladden gör. Jag skulle dock gissa att man plastat in någon förstärkning på platsen för knapen, typ en plywoodkloss eller liknande och då är det nog i storleksordningen 5 mm laminat + 10 mm plywood + 2 mm laminat = 17 mm. Pluss minus några millimeter beroende på laminattjocklekar och kloss tjocklek.

Men det kan också enbart vara enkellaminat typ 5-6 mm.  Det beror som sagt på hur Askeladden valt att göra.

 

Knapen på styrbordssidan bör du nog kunna komma åt genom hålet för damasken, så börja med den och om du lyckas lossa den så kan du mäta tjockleken så du vet vad du behöver till babordsidan.

 

OK tack för tydligt svar... Börjar där

Tack

PO

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du går på med vinkelslip så skydda all gelcoat fr gnistorna.

Jag kapade ett rostigt chackel till ankaret på min Flipper 850.

Sennare hittade jag en massa små rostfläckar överallt på aktern.

Metallliskt slipdam som satte sig.

Gick att polera bort med maskin men var onödigt merarbete.

Hoppas det löser sig för dig

 

// Mats W

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev Wergis:

Om du går på med vinkelslip så skydda all gelcoat fr gnistorna.

Jag kapade ett rostigt chackel till ankaret på min Flipper 850.

Sennare hittade jag en massa små rostfläckar överallt på aktern.

Metallliskt slipdam som satte sig.

Gick att polera bort med maskin men var onödigt merarbete.

Hoppas det löser sig för dig

 

// Mats W

Tack bra att göra, man har ju annat o pussla med

PO

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Kosta på dig tre stycken sådana här. Rund manlucka. Amazon

 

Screenshot_2025-06-11-16-22-34-549_com.android.chrome.jpg

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp, nu inköpt

Blir nog lättare än kapa

PO

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Det blev inspekrions lucka..

Fungerande perfekt

Tack alla för hjälp 

PO

20250617_155456.jpg

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ypperlig Pilsnergömma☺️

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Snyggt. Härligt att du visade resultatet, det är alltid kul att se hur det blev🙂

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...