Gå till innehåll
torsdag 12 juni 2025
Peedster

Hjälp inför sjösättning Yanmar 6LP

Rekommendera Poster

Hej,

Första sjösättningen med båten!

Den har en Yanmar 6LP och i höstas så körde jag proceduren vinterkonservera med nytt oljefilter och olja, glykol i vattenfiltret (havsvattenintaget) och körde motorn tills det kom glykol ur drevet Bravo 3,

stängde då ventilen innanför skrovet och hinkade i glykolblandning i full stress!

Nu inför start så blir jag osäker om det var nåt annat som stängdes/vreds av och vill inte ringa förra ägaren igen och fråga.

 

Det sitter tex en ventil fram på motorn som ser mistänkt stängd ut. Slangen går in i kupén ser det ut som? Bör denna vara öppen eller stängd?

båten har gångvärme, kan det vara till nån värmeväxlare och den ska vara öppen?

 

Är det samma procedur nu fast med kranvatten istället dvs öppna filterglaset och kör i kranvatten tills glykolblandningen är bortspolad? Öppnar jag skrovventilen och tömmer ut glykolen från röret också? Sen stänger ventilen igen och fyller upp rör och filterbehållaren med vatten. Sen när båten ligger i vatten så öppnar jag skrovventilen?

 

Vad heter denna behållare och vad är syftet? Vita behållaren till vänster om havsvattenfiltret?

 

Har ett nytt bränslefilter som jag vill byta men går väl lika bra att göra när den ligger i?

 

Mycket tacksam för svar kring glykolen och ventilerna!

 

 

 

Mvh Peter 

 

 

 

 

 

IMG_4475.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Rent spontant ser kulventilen ut att sitta på slutna (motorns) sidan av kylsystemet och går nog till en varmvattenberedare eller värmeelement alt "defroster" av något slag. Följ slangen och kolla var den slutar.

Vill du ha varmvatten eller varmt i styrhuset så öppna kulventilen.

 

Närmst sjövattenfiltret är ett bränslefilter och nästa behållare till vänster eller akterut är ett slags expansionskärl/överströmningskärl som ska ha kylvätska upp till en viss nivå. Brukar finnas markeringar på kärlet med min och max nivå. Kylvätska= 50/50 blandning av glykol och destillerat vatten. Var noga med vilken typ av glykol du använder, kolla instruktionsboken oavsett om du köper färdigblandat eller blandar själv.
För du fick väl en instruktionsbok med till motorn, om inte kontakta säljaren eller din närmsta Yanmar ÅF eller kolla om det finns för nedladdning från internet.

Instruktionsbok= Viktigt och mycket bra att ha, läs igenom och bekanta dig med motorn.

 

Angående konserveringsglykol skall man helst tömma ut denna från motorn innan sjösättning och lämna in på återvinnings-/miljöstation men det finns olika skolor avseende detta.

Vill du tömma motorn på glykol får du titta i instruktionsboken var alla avtappningar för sjövattensidan sitter på motorns kylsystem.

Det sitter med all sannolikhet även ett antal zinkanoder på motorns kylsystem (sjövattensidan) som minskar risken för galvanisk korrosion och dessa behöver kontrolleras och bytas med jämna mellanrum, t.ex en gång per år/säsong lämpligen innan sjösättning. Kolla instruktionsboken var de sitter.

 

Mvh

Pär

 

 

Redigerad av Mercury_44XS

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej  ventilen fram på motorn går troligen till gångvärme/varmvattnet vänta med att öppna det kan vara stängt sedan tidigare . kan finnas en kran till? under kylarlocket på motorn.

ja samma procedur kör inte ut glykol i sjön.. kolla att fönsterpackn tätar väl övrigt som du beskriver 

vita PLASTburken (1st slang) är expansionskärl till motorns glykolvatten fyll till fullmarkering med 50/50 glykol-vatten 

nya bränslefiltret,byt efter ett par timmar  (2st slang) till vä om havsv.filtret  förfilter. ej yanmarpryl sök för resdel.

finns även bränslefilter på motorn med elgivare, vatten i bränslelarm. koppla isär elkontakten vid detta filterbyte,

 sök instruktionsbok på nätet om du inte har fysisk  B

 som skriver sakta..

Redigerad av bemek
tillägg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Pär!

 

Ja det borde vara så, defroster eller är gångvärmen en potentiell väg, drivs den av kylarvatten/växlar?

 

Det finns ett till vred man inte ser i botten typ där den synliga ventilens slang går ner, inbillar mig tur/retur. Jag öppnar dessa!

 

Jag hittade denna bild på filtret, EMP fuel water separator. Känns vettigt.

är detta ett årligt servicefilter eller hur tänker man kring dessa?

Tömmer man ur OCH byter filter eller hur tänker man här? Tömmer/kollar då och då?

 

Ok kring kylarvattenbehållaren, nu förstår jag att motorn har 2 system, ett internt likt en bilmotor med ”rent vatten/glykol”. Därav röd blandning i det expansionskärlet och inte den gröna jag körde i öppna systemet. Är det i detta alla anoder sitter eller sitter de i sjövattensidan?

Vad kyler det slutna primärt, block och topp?

Sjövattensidans primära funktion?

 

Yes har en tjock instruktionsbok!

 

Ja jag kommer att samla upp glykolen vid drevet i en stor balja för ev återanvändning nästa år. Så kör igång den och spolar samtidigt i vatten i sjövattenfiltret.

 

Jag vill byta anoder och skruvade ut en som satt på röret under vattenavskiljaren och det läckte ut lite grönt vatten så den satt alltså på sjösidan men det kanske är det som är grejen med alla anoder att det är havsvattnet som käkar?

Är det ett problem att vatten rinner ur för vattentryck eller impeller eller hur tänker man här?

 

Mvh Peter 

 

 

 

 

 

 

IMG_4485.png

IMG_4484.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja din gångvärme drivs av motorns slutna kylsystem, annars blir det bara "fesljummet" om det drivs via sjövattensidan. Motorns normala arbetstemeratur (slutna sidan) ligger på mellan 70 och 80 grader, sjövattensidan kommer sällan över 45-50 som mest.

Du kan (bör) inte återanvända glykol som använts för konservering, den blir ju utspädd med sjövatten/havsvatten. Är det havsvatten är det dessutom salt eller bräckt beroende på om det västkust, sydkust eller östkust. Salthalten minskar ifs ju längre norr ut man kommer i Östersjön men återanvända, njaa eller jag säger nej.

Kolla igenom din instruktionsbok, där står allt du behöver veta. Du behöver inte sträckläsa från pärm till pärm för då fastnar ofta inget men så fort du kommer på något, kolla i boken (finns register) och gärna/helst när du är vid motorn så faller pusselbitarna på plats.

Ja sitter ev avtappning på förfiltret/vattenavskiljande bränslefiltret i botten.

Skriver från min iPad just nu, ganska jobbigt.

Återkommer i morrn.

//Pär

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Bemek och Pär!

 

Blir lite klokare för varje svar 👍

 

Tänkte spara vinterglykolen till nästa vinter dvs, inte blanda in i det slutna systemet.

vad tänks kring det?

dvs samla upp den gröna glykolen och tappa upp i dunkar till nästa vinter? Yes or no?

 

Gällande bränsle för och finfiltret är det något tryck när man släpper de? Något man bör tänka på? Klokt att köra lite sen byta efter lite körning!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
38 minuter sedan skrev Peedster:

Tänkte spara vinterglykolen till nästa vinter dvs, inte blanda in i det slutna systemet.

vad tänks kring det?

dvs samla upp den gröna glykolen och tappa upp i dunkar till nästa vinter? Yes or no?

NO, don't do it. Lämna på miljöstation istället.

Köp ny glykol varje vinter så slipper du konstiga problem med köldskador och ärg och dritt.

Det är en billig försäkring. Bl a Biltema har stora dunkar till vettigt pris. Man behöver inte Yanmar orginal kylvätska 😉

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan skrev Janne_G:

NO, don't do it. Lämna på miljöstation istället.

Köp ny glykol varje vinter så slipper du konstiga problem med köldskador och ärg och dritt.

Det är en billig försäkring. Bl a Biltema har stora dunkar till vettigt pris. Man behöver inte Yanmar orginal kylvätska 😉

Såklart vettigt!

 

Såhär säger Vake (som inte innehåller glykol)

VAKE Organisk Antifrostvätska är helt växtbaserad, även den gröna färgen som kommer från klorofyll. Därför behöver du inte oroa dig för att gift släpps ut i naturen. Detta gör användningen mer praktisk och bekymmersfri. Visste du att oavsett typ av glykol bildas frätande syra när glykolen kommer i kontakt med vatten och syre. Detta stoppas genom att hälla i ytterligare kemikalier av ofta hemligt slag, så kallade inhibitorer. Dessa förbrukas dock med tiden och glykolblandningen måste bytas innan syra bildas. Vårt frostskyddsmedel bildar aldrig några syror och behöver inte några tillsatser för att vara säkra. Det har dessutom en naturligt smörjande och konserverande effekt på packningar och är därför utmärkt för toaletter och vattenpumpar där man normalt inte kan använda en glykolvätska för frostskydd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Peedster:

Såklart vettigt!

 

Såhär säger Vake (som inte innehåller glykol)

VAKE Organisk Antifrostvätska är helt växtbaserad, även den gröna färgen som kommer från klorofyll. Därför behöver du inte oroa dig för att gift släpps ut i naturen. Detta gör användningen mer praktisk och bekymmersfri. Visste du att oavsett typ av glykol bildas frätande syra när glykolen kommer i kontakt med vatten och syre. Detta stoppas genom att hälla i ytterligare kemikalier av ofta hemligt slag, så kallade inhibitorer. Dessa förbrukas dock med tiden och glykolblandningen måste bytas innan syra bildas. Vårt frostskyddsmedel bildar aldrig några syror och behöver inte några tillsatser för att vara säkra. Det har dessutom en naturligt smörjande och konserverande effekt på packningar och är därför utmärkt för toaletter och vattenpumpar där man normalt inte kan använda en glykolvätska för frostskydd.

Känner inte till VAKE "glykol" men hittade deras hemsida och skall lusläsa tekniskt datablad (TDS) och säkerhetsdatablad, först innan jag kommer med något.

Återkommer om VAKE.

 

Egentligen skall sjövattensidan på motorns kylsystem tömmas på sjövatten helt och hållet med de avtappningar som sitter på kylsystemet innan konservering, finns angivet i instruktionsboken var de sitter.

Därefter kör man in 50/50 blandning av glykol och vatten i kylsystemet genom ansluta sjövattenpumpen intagssida till en behållare med glykolblandning alternativt fyller på i sjövattenfiltret medan motorn går och det får absolut inte gå torrt, då förstör man impellern i sjövattenpumpen.

 

Att köra in ren glykol på sjövattensidan kan innebära ökad risk för sönderfrysning eftersom ren, oblandad glykol bara ger frostskydd ner till ca -10 till -15 grader beroende på typ.

En blandning på 50/50 ger frostskydd ner till ca -30 grader och vissa typer av glykol kan blandas 60% glykol och 40% vattenoch ger då frostskydd ner till -40 grader.

 

Att köra in ren glykol på sjösidan utan att tappa ur sjövattnet har även den nackdelen att den inte hinner blanda sig med sjövattnet och det kan bildas fickor i kylsystemet som då har bara sjövatten utan glykolblandning och löper stor risk att frysa sönder.

 

Finns så klart olika skolor om detta med konservering och frostskydd av sjövattensidan men jag tömmer alltid sjövattensidan före konservering.

 

Moderna "Long Life" glykol är ofta av OT/OAT (Organic Technology/Organic Acid Technology) och SKALL inte användas i kylsystem där det finns kopparmetaller (som t.ex. rören i värmeväxlarens kylbatteri) och speciellt inte där det både finns aluminiummetaller och kopparmetaller i samma kylsystem.

 

Mitt råd till dig inför sjösättning:

Tappa ur sjösidan på motorns kylsystem medan båten ligger på uppställningplatsen och samla upp glykolen så gott det går i behållare.

Där du inte kan samla upp glykolen, töm det rakt ner i kölsvinet och sug upp med våtdammsugare eller svabba upp med svampar trasor.

Jag tömmer oftast allt i kölsvinet, suger upp allt med våtsugaren och torkar rent med en mopp/trasa och rent vatten. Går snabbast...

Töm sedan allt i en dunk som du sedan kör till miljöstationen.

Återanvänd inget av den glykol du tappat ut...

Se till att bottenventilen är i öppet läge och att locket på sjövattenfiltret fastskruvat samt att O-ringen till locket är oskadad.

Alla avtappningspunkter i kylsystemet stängda/monterade och åtdragna.

Ev. zinkanoder bytta och åtdragna.

 

Angående bränslefilter kan man med fördel (bör man) byta dessa när båten är sjösatt men gör det inte direkt vid sjösättningplatsen då du kan få arga blickar från dina hamnkompisar.

Det kan ta en stund att byta bränslefilter och systemet måste luftas om motorn inte har automatisk avluftning, kolla i instruktionsboken hur man gör när man luftar ur bränslesystemet.

Vänta tills båten ligger på sin rätta plats eller ev. serviceplats om det finns sådan i din hamn.

Det viktiga är att du får igång motorn snabbt och kan ta dig för egen maskin till din bryggplats, det brukar vara lite stressigt vid sjösättning då flera båtar skall i sjön under en och samma dag.

Då skall man inte hålla på med en massa servicearbeten.

 

Återkommer angående VAKE glykolen.

 

Något oklart, bara fråga...

 

Och ännu en gång, läs instruktionsboken...

 

Mvh

Pär

 

 

 

Redigerad av Mercury_44XS
Tillägg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Angående VAKE frostskyddvätska:

 

Har kollat lite på deras hemsida, inget TDS eller SDS.

Skickade ett mejl men fick luddiga svar.

De visste inte om den var säker att använda i kylsystem där det finns aluminium och kopparmetaller, man fick kolla med tillverkaren blev svaret.

Fick ett SDS (säkerhetsdatablad) men där stod inget om specifika beståndsdelar mer än att det var baserat på raffinerad växtbaserad olja.

 

I kylsystem där det förekommer aluminiumlegeringar och/eller kopparmetaller är det mycket viktigt att frostskyddsvätskan klarar av detta utan att öka risken för galvanisk korrosion.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev Peedster:

Det sitter tex en ventil fram på motorn som ser mistänkt stängd ut. Slangen går in i kupén ser det ut som? Bör denna vara öppen eller stängd?

båten har gångvärme, kan det vara till nån värmeväxlare och den ska vara öppen?

Den röda kulventilen är ena avgreningen för (internt, glykolblandat) motorkylvatten till VVB, gångvärme o.s.v.  Den andra sitter här under, och troligen är det slangen med min pil som är den andra:

bild.png.85e5b76ba990bdf50da4b23adf923385.png

Vanligen sätter man en kulventil på båda, för då kan man stänga hela den "externa" slingan i händelse av läckage eller om man behöver reparera något, och kan köra motorn i alla fall.

Dessa kranar behöver du normalt inte stänga eller röra, frågan är varför i alla fall den som syns är stängd.

 

De flesta av dina frågor (vad som kyls av vad o.s.v.) finns bra dokumenterat i manualen till motorn, som du verkar att ha. Lägg några timmar på att läsa igenom den, det kommer du ha nytta av.

 

Tänk också på att denna motor har kamrem med ett viss bytesintervall. Hela serviceplanen står i manualen. Det som är trevligt är att motorn var ett samarbete med Toyota och återfanns därför i en modell av deras LandCrusier (dock 12-ventilsvarianten av topp med färre hk). Kamremssatsen kostar därför mycket mindre om man köper den till en Toyota än till Yanmar, fast det är samma. Vill t.o.m. minnas att den ändå stod "Toyota" på remmen på min originalmonterade 😉

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev IngemarE:

Den röda kulventilen är ena avgreningen för (internt, glykolblandat) motorkylvatten till VVB, gångvärme o.s.v.  Den andra sitter här under, och troligen är det slangen med min pil som är den andra:

bild.png.85e5b76ba990bdf50da4b23adf923385.png

Vanligen sätter man en kulventil på båda, för då kan man stänga hela den "externa" slingan i händelse av läckage eller om man behöver reparera något, och kan köra motorn i alla fall.

Dessa kranar behöver du normalt inte stänga eller röra, frågan är varför i alla fall den som syns är stängd.

 

De flesta av dina frågor (vad som kyls av vad o.s.v.) finns bra dokumenterat i manualen till motorn, som du verkar att ha. Lägg några timmar på att läsa igenom den, det kommer du ha nytta av.

 

Tänk också på att denna motor har kamrem med ett viss bytesintervall. Hela serviceplanen står i manualen. Det som är trevligt är att motorn var ett samarbete med Toyota och återfanns därför i en modell av deras LandCrusier (dock 12-ventilsvarianten av topp med färre hk). Kamremssatsen kostar därför mycket mindre om man köper den till en Toyota än till Yanmar, fast det är samma. Vill t.o.m. minnas att den ändå stod "Toyota" på remmen på min originalmonterade 😉

 

Jo det stämmer, denna motor har suttit i flera av Toyotas lätta lastbilar men är lite osäker på om ursprunget är Toyota. De har köpt in motorer från externa tillverkare eller haft legotillverkning hos någon extern tillverkare. Yamaha (Sanschin) har tillverkat vissa av Toyotas motorer och tidiga Nissan bilar hade licenstillverkade BMC A-series eller B-series motorer under huven.

Blev väldigt förvånad första gången jag delade en Japansk 100 hk 4-takts utombordsmotor någon gång tidigt 2000-tal, det stod FORD på vevstakarna🤔

 

//Pär

Redigerad av Mercury_44XS

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack alla som svarat!

 

Båten ligger i plurret och allt gick bra!

 

Tömde frostskyddet och körde igenom ca 100 liter vatten i sjöstsystemet.

Satte i filtret och gummipackning. Antog att filtrets gummiyta också ska vara uppåt och täta mot glaset?

Hur full ska havsfiltret vara när båten är i och avstängd? Den är ju inte proppfull längre inte vid drift heller men dippade ner en del när jag stängde av.

 

Läst igenom manualen, den är riktigt bra! Men gällande glykol skriver de inte vilken sort. Bara en som passar förutsättningarna typ..

Det är ju en röd i nu..är det en standard kring röd båtglykol? Finns ingen gammal dunk kvar.

Hur gå tillväga tycker ni?

Tänker att nästa vår köra en större insats och byta hela.

 

Kommer köra några timmar sen byta bränslefilter x 2. Även motoranoderna då det inte verkade så svårt att tömma havssystemet.

 

Kommer lite frågor kring drev, servo och trimplansolja inom kort också! Behöver knäppa lite bilder på behållarna så jag vet vilka som avser vad.

 

Tack!

IMG_4490.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Det är egentligen inte kulören på glykolen som är det viktiga, utan om det är etylenglykol eller propylenglykol.

Titta i din instruktionsbok om du kan hitta något av ovanstående, står det inget så ring en Yanmar verkstad eller gå in på https://www.yanmar.com/marine/sv/ och kolla om du hittar telefonnummer eller e-mailadress du kan kontakta.

 

Mvh

Pär

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Med mycket stor sannlikhet har du röd etylenglykol, ibland kallad "Longlife", "G12" eller G30", i den motorn. Det var det i min 6LPA-STP2 och från fabrik även i den 6LY jag har nu. Men helt säker kan man, som redan nämnts, inte vara...

 

När det gäller sjövattenfiltret så är det vanligt att det kan ligga kvar en luftkudde upptill som inte sugs ner och ut genom motorn. I synnerhet innan du varvat på bra och fått riktigt mycket vattenflöde. 

Men det viktigaste är att du har flöde (vilket du verkar ha) och att du får tätt mellan O-ringen och glaset när du återmonterat (mycket viktigt). I annat fall sugs det in luft här och vattenflödet minskar eller kan helt utebli, då filtret brukar sitta på sugsidan om impellerpumpen (vissa VP i TAMD-serien har det däremot på trycksidan). Lite vaselin på O-ringen är inte fel.

När du stänger av kan det smita in luft baklänges genom hela kylsystemet (impellern är aldrig 100,0% tät) och det är naturligt att nivån sjunker eller så småningom helt försvinner ur filtret.

 

EDIT: I manualen till 6LPA på s.33 finns bl.a. Texaco Long Life 7997 och 7998 nämnda som lämplig glykol. I databladet på dessa framgår att det mycket riktigt är en Etylenglykol.

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev IngemarE:

Med mycket stor sannlikhet har du röd etylenglykol, ibland kallad "Longlife", "G12" eller G30", i den motorn. Det var det i min 6LPA-STP2 och från fabrik även i den 6LY jag har nu. Men helt säker kan man, som redan nämnts, inte vara...

 

När det gäller sjövattenfiltret så är det vanligt att det kan ligga kvar en luftkudde upptill som inte sugs ner och ut genom motorn. I synnerhet innan du varvat på bra och fått riktigt mycket vattenflöde. 

Men det viktigaste är att du har flöde (vilket du verkar ha) och att du får tätt mellan O-ringen och glaset när du återmonterat (mycket viktigt). I annat fall sugs det in luft här och vattenflödet minskar eller kan helt utebli, då filtret brukar sitta på sugsidan om impellerpumpen (vissa VP i TAMD-serien har det däremot på trycksidan). Lite vaselin på O-ringen är inte fel.

När du stänger av kan det smita in luft baklänges genom hela kylsystemet (impellern är aldrig 100,0% tät) och det är naturligt att nivån sjunker eller så småningom helt försvinner ur filtret.

 

EDIT: I manualen till 6LPA på s.33 finns bl.a. Texaco Long Life 7997 och 7998 nämnda som lämplig glykol. I databladet på dessa framgår att det mycket riktigt är en Etylenglykol.

Helt korrekt som IngemarE skriver:

Röd Etylenglykol

 

Finns att köpa hos aukt. Yanmar återförsäljare och många båttillbehörs-/båtmotorreservdelsbutiker. Kolla var du har närmsta ÅF om du vill ha "original".

 

Hittade ett SDS på Yanmars hemsida gällande deras "original" glykol:

 

https://www.yanmar.com/eu/industrial/service/service-parts/engine-oils-coolants/

SDS (säkerhetsdatablad)

https://www.yanmar.com/eu/industrial/wp-content/uploads/sites/11/2024/11/804056-Yanmar-Genuine-Engine-Coolant-SDS-ENG-V0824.pdf

 

Länk till Yanmar ÅF/serviceverkstäder i Sverige:

 

https://www.yanmar.com/se/dealerlocator/?cat1=20&country=se

 

Tyvärr ingenkartbild längre via google maps men väl en lista med tel.nr o.s.v.

 

Tänk på att helst använda destillerat/avjoniserat vatten (batterivatten) om du inte köper färdigblandad kylvätska. Destillerat vatten är helt fritt från kemikalier, salter och annat "mög", tyvärr är vanligt kranvatten inte alltid rent.

 

Blanda inte etylenglykol och propylenglykol.

 

//Pär

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
17 minuter sedan skrev Mercury_44XS:

Finns att köpa hos aukt. Yanmar återförsäljare och många båttillbehörs-/båtmotorreservdelsbutiker. Kolla var du har närmsta ÅF om du vill ha "original".

Annars går det precis lika bra med selleri....förlåt, Longlifeglykol av Etylentyp från "alternativa" ställen. T ex denna 😉

 

17 minuter sedan skrev Mercury_44XS:

Tänk på att helst använda destillerat/avjoniserat vatten (batterivatten) om du inte köper färdigblandad kylvätska. Destillerat vatten är helt fritt från kemikalier, salter och annat "mög", tyvärr är vanligt kranvatten inte alltid rent.

De flesta områden i Sverige har dock väldigt bra vatten, framförallt är det oftast tämligen mjukt (lågt dH), låg kalk- och mineralhalt. Undantag finns dock (Gotland m.fl områden) och då bör man helt riktigt inte använda kranvattnet till kylsystemet. Men det brukar man veta eftersom det även ställer till andra problem vid t ex tvätt och disk.

 

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
24 minuter sedan skrev IngemarE:

Annars går det precis lika bra med selleri....förlåt, Longlifeglykol av Etylentyp från "alternativa" ställen. T ex denna.

 

De flesta ställen i Sverige har dock väldigt bra vatten, framförallt är det oftast tämligen mjukt (lågt dH), låg kalk- och mineralhalt. Undantag finns dock (Gotland m.fl områden) och då bör man helt riktigt inte använda kranvattnet till kylsystemet. Men det brukar man veta eftersom det även ställer till andra problem vid t ex tvätt och disk.

 

Jag dricker iaf inte kranvatten om det kommer från kommunalt vattennät🤮

Har som tur väl är egen brunn med tre olika filterpatroner som renar vattnet och inga tillsatser, dessutom mycket gott vatten att dricka.

Men när det gäller slutna kylsystem i motorer använder jag endast destillerat/avjoniserat vatten om jag int köper färdigblandat som är 50% destillerat/avjoniserat vatten och 50% glykol, inte kranvatten...

Redigerad av Mercury_44XS

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilka uppslagsböcker ni är, värsta ChatGPT här 👏😎

 

Stort tack för engagemanget!

 

Riktigt bra den engelska manualen den känns nyare än min.

Jämförde den sida för sida och den innehåller klart mer info än min.

Lustigt nog gick jag in på den engelska i min stora bok och till min stora förvåning så står det samma info som den länkade där kring glykol!? Skumt att de inte tryckte in det där i den svenska sidan om samma kapitel!

 

Perfa har en dunk Biltemas hemma redan så blir nog att blanda till lite Stockholmsvatten och etylen!

 

Sen nästa vinter köra en tömning och rätt grejer i med batterivatten eller liknande!

 

 

IMG_4543.jpeg

IMG_4544.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ursäkta men vad är ChatGPT?

Var tvungen att "googla" och beskrivningen skrämmer mig😱

2001 a space odyssey...

1984...

Nä, sånt håller jag mig långt, långt ifrån...

//Pär

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...