Gå till innehåll
tisdag 02 september 2025
camsi79

Val av segelbåt för nybörjare?

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)
2 minuter sedan skrev excel319:

Så länge som behövs 🍻

1 vecka 14 dar alltså 😂

Redigerad av Wildeside
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hör av dig, så kan du få bli med på min Cumulus några dagar och prova på.

Hemmahamn Mörudden / Hammarö.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
14 timmar sedan skrev excel319:

Nej, det luktar inte illa på alla båttoaletter. Välkommen ombord om du inte tror mig.

Njae, det beror på hur bra ventilation man har, och hur känsligt luktsinne förstås.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
30 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Njae, det beror på hur bra ventilation man har, och hur känsligt luktsinne förstås.

Jag tror att mycket beror på hur toasystemet är uppbyggt. I mitt slangsystem står det aldrig något annat än vatten eller luft och det har korta slangar. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
45 minuter sedan skrev excel319:

Jag tror att mycket beror på hur toasystemet är uppbyggt. I mitt slangsystem står det aldrig något annat än vatten eller luft och det har korta slangar. 

Idealet är ju då man lyckats installera toastolen rakt över tanken, men det är måhända i få båtar man kan åstadkomma en sådan installation.

I min båt luktar det inte inne på toan, utan på utsidan vid avluftningen varje gång man spolat, det kan ju vara litet pinsamt, skall tydligen kunna avhjälpas med ett kolfilter på avluftningsslangen.

Ohlsson 8:8 hade nog från början inga septiktankar, från början det var spolning rakt ut, liksom det var i många samtida båtar.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
38 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Idealet är ju då man lyckats installera toastolen rakt över tanken, men det är måhända i få båtar man kan åstadkomma en sådan installation.

I min båt luktar det inte inne på toan, utan på utsidan vid avluftningen varje gång man spolat, det kan ju vara litet pinsamt, skall tydligen kunna avhjälpas med ett kolfilter på avluftningsslangen.

Ohlsson 8:8 hade nog från början inga septiktankar, från början det var spolning rakt ut, liksom det var i många samtida båtar.

När det är varmt ute och jag vet att vi ska vara ute i flera dagar utan tömningmöjlighet så brukar jag använda sådan här eller liknande i tanken Tablett 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det blev en Compis 28 till slut. Väldigt välvårdad och renoverad inombordare. Känns lagom rymlig för oss . Den seglades hem förra veckan och ligger nu i hemmahamnen. 😊 Plus med ett relativt nytt sittbrunnskapell som gjorde det väldigt mysigt på kvällarna. Sommaren börjar gå mot sitt slut men vi ser fram emot säsongen 2026. Inser att vi har mycket att lära men det ska bli kul!

• Gilla 8

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2025-08-25 vid 17:50 skrev camsi79:

Det blev en Compis 28 till slut.

Kul att höra.

Grattis!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...