Peter_K 4 281 Postad 13 Juni 2 timmar sedan skrev Hybro: Jag skulle nog värma med en typ blåslampa/ gasol i övre änden av trumman som roderaxeln köper igenom Då är du modigare än jag; roderaxeln löper ju genom bränsletanken 😬 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 232 Postad 13 Juni Oooops.... Värm absolut inte! Men för på lite tunn olja. För om jag förstod rätt, gick det av vrida rodret, om än de går trögt. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Boanjohan 616 Postad 13 Juni 23 timmar sedan skrev SnipaNidelv: Hej alla, Det kan nu konstateras att det är roderstocken som sitter 'fast. Blir att lyfta båten. Återkommer när detta är gjort och vi vet vad som har orsakat problemet. tack för Era tips. Hur länge har du haft båten? Det måste väl ändå finnas en smörjning tänker jag. Ganska ovanligt med vattensmort laher/tätning högst upp på hjärtstocken. Den markerade skruven verkar ha lite fett vid gängorna och även lite fett på sidan om. Min gissning är att det har suttit en smörjkopp där, eller smörjnippel, som någon ersatt med nuvarande skruv av någon anledning. Eller har den någon annan känd funktion? Därav frågan om hur länge du haft båten. Exempel på smörjkopp: Kolla den inringade skruven. Tryck in fett och pröva vrid rodret fram och tillbaka några gånger och se om det hjälper. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 544 Postad 13 Juni 2 timmar sedan skrev Peter_K: Då är du modigare än jag; roderaxeln löper ju genom bränsletanken 😬 Ingen kommer ihåg en fegis🤔 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 1 013 Postad 13 Juni (redigerade) 7 timmar sedan skrev Hybro: Jag skulle nog värma med en typ blåslampa/ gasol i övre änden av trumman som roderaxeln köper igenom, och smörja med olja som då kryper nedåt. Med en roderaxel som går rakt genom bränsletanken så kan nog det bli spännande😠 Gör inte det!! 🙏 Sent på bollen... Redigerad 13 Juni av Rascal Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SnipaNidelv 5 Postad 15 Juni 2025-06-13 vid 17:21 skrev Boanjohan: Hur länge har du haft båten? Det måste väl ändå finnas en smörjning tänker jag. Ganska ovanligt med vattensmort laher/tätning högst upp på hjärtstocken. Den markerade skruven verkar ha lite fett vid gängorna och även lite fett på sidan om. Min gissning är att det har suttit en smörjkopp där, eller smörjnippel, som någon ersatt med nuvarande skruv av någon anledning. Eller har den någon annan känd funktion? Därav frågan om hur länge du haft båten. Exempel på smörjkopp: Kolla den inringade skruven. Tryck in fett och pröva vrid rodret fram och tillbaka några gånger och se om det hjälper. Hej Jag har haft båten sedan 1998 som ett 'arv' från min far. Har vid flertal tillfällen skruvat ut denna skruv och tryckt in fett men inget ingen större framgång. kanske måste man använda en fettpistol för att verkligen få in tillräckligt fett? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Boanjohan 616 Postad 15 Juni 14 minuter sedan skrev SnipaNidelv: Hej Jag har haft båten sedan 1998 som ett 'arv' från min far. Har vid flertal tillfällen skruvat ut denna skruv och tryckt in fett men inget ingen större framgång. kanske måste man använda en fettpistol för att verkligen få in tillräckligt fett? Ja, man måste trycka in fettet med fettpistol eller liknande, t.ex. med en smörjkopp som på bilden ovanför. Smörjkoppen sitter permanent på hylsröret och är som en kopp med gängat lock. Man fyllet koppen och halva locket med fett och skruvar på locket. När det börjar göra motstånd trycks fettet in i lagringen/tätningen. Man vrider på lite grann då och då (kanske någon gång per sädong beroende på hur mycket man kör) och när det tar stopp skruvar man av och fyller på med mer fett. En smörjnippel med fettpistol tycker jag själv är enklare. Se om du kan hitta en nippel i rätt storlek och med rätt gänga, dätt dit den och pumpa in bra med fett. Det låter som det är det som är problemet, att den är torr. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SnipaNidelv 5 Postad tisdag kl 20:36 2025-06-15 vid 21:13 skrev SnipaNidelv: Hej Jag har haft båten sedan 1998 som ett 'arv' från min far. Har vid flertal tillfällen skruvat ut denna skruv och tryckt in fett men inget ingen större framgång. kanske måste man använda en fettpistol för att verkligen få in tillräckligt fett? Hej, Tack jag köper en fettpistol senare i veckan och trycker in fett, återkommer med resultat Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 232 Postad onsdag kl 04:34 Ta med skruven dör du tänker trycka in fett och köp samtidigt en smörjnippel med passande gäng. Annars blir det svårt att få in fett. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SnipaNidelv 5 Postad onsdag kl 05:26 Det gör jag, blir en spännande helg Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser