Jungmannen 0 Postad 2 Juni Jag har under våren tagit bort två gamla skrovgenomföringar, ett gammalt ekolod och ett sjövattenintag. Hålen var 30 respektive 20 millimeter stora, och skrovet ca 10 millimeter tjockt (se bifogad bild). Jag slipade rent hålens insida, fasade av kanterna så att dom blev något koniska, rengjorde, tejpade igen utsidan och fyllde sedan hålet med West System 105 epoxy. När det hade härdat slipade jag bägge sidorna, och la på en bit avrivningsväv på in-respektive utsida som täcktes med epoxi. Förstod i efterhand vad avrivningsväv är, trodde att det var en finvävd matta gjord för plastning Såhär i efterhand skulle jag gjort mer research innan och gjort det annorlunda. Min fråga är, räcker det att fylla hålen i denna storleken med epoxi, eller behöver jag riva bort den nuvarande avrivningsväven och lägga på ett par lager med vanlig väv? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
b_syrsa 47 Postad 2 Juni Du borde gjort det koniskt från utsidan. En kon från utsidan gör det svårare för pluggen att lossna, den pressas mot skrovet av vattentrycket. 1 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gripen72 161 Postad 2 Juni Kona från in eller utsida är spelar ingen större roll, om lamineringen är så svag att pluggen skulle behöva vattentryck för att sitta kvar är man illa ute. Det här är fel metod att lägga igen ett hål i skrov under vattenlinjen. Jag rekommenderar starkt att du hålsågar bort pluggen, och efter det gör en traditionell lagning genom att fasa hålets kanter och därefter bygga upp med glasfiber och polyester. Och vi talar om en ordentlig avfasning då skrovet är tjockt, du kommer att behöva slipa i en största diameter på ca 200mm. Enklast är såklart att jobba från utsidan. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gripen72 161 Postad 2 Juni Hej igen, När jag tittar noggrannare på bilden så ser det lite ut som en sandwich-konstruktion. Är skrovet 10mm solitt glasfiber, eller är det bara glasfiber vid de gula pilarna, och vid grönmarkeringen ett distansmaterial? Reparationsmetoderna skiljer sig vitt åt beroende på hur skrovet är uppbyggt. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jungmannen 0 Postad 3 Juni Tack så mycket för bra svar! Ang. din fråga Gripen så är det glasfiber i grönmarkeringen, och utanför dom gula pilarna är det någon sorts gelcoat, ganska tjockt. Då ska jag slipa ner hålet ordentligt nu i veckan, och sedan plasta med X antal lager riktig matta utifrån. Efter lagningen, bör man lägga på topcoat och/eller måla med två komp. epoxy-färg? Eller kan man bottenmåla direkt på lagningen, om man inte har några höga krav på estetik? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
adeseaso 48 Postad 3 Juni (redigerade) 1 hour ago, Jungmannen said: Då ska jag slipa ner hålet ordentligt nu i veckan, och sedan plasta med X antal lager riktig matta utifrån. Obs! Köp väv! Mattan är oftast emulsionsbunden och emulsionen behöver styrenet som finns i polyester för att lösas upp. Det finns pulverbunden matta att använda till epoxi men den säljs bara i specialistbutiker. Köp väv så är du safe. Hellre lite tunnare väv runt 300-450gm2 än tjockare skulle jag säga, det blir fler lager att klippa men den är lättare att väta ut och mer följsam. 1 hour ago, Jungmannen said: Efter lagningen, bör man lägga på topcoat och/eller måla med två komp. epoxy-färg? Eller kan man bottenmåla direkt på lagningen, om man inte har några höga krav på estetik? Måla bottenfärg över bara. Men räkna med att du får jämna till lagningen med lite spackling och slipning först. Måtta gärna "torrt" medan du klipper dina cirklar. Håll dem mot hålet med en bredspackel eller motsvarande och se till att du bygger lagom många lager. Och du vill hellre landa precis under rätt nivå än över, det är smidigare att stryka lite epoxispackel över än att behöva slipa ner en "bula". Ett tips: När man jobbar upp och ner kan det ibland bli så att väven vill glida av. Det kan även bli så att epoxin brinner till om man blandar mycket epoxi eller försöker lägga på för många lager väv i ett svep. En variant jag brukar tillämpa är att man gör jobbet i två steg. Lägg på hälften eller så och torka av överflödig epoxi med penseln. Sträck sedan ut ryggen och ta en paus, men gå och peta på lagningen med en pinne eller annat lämpligt objekt var femte minut eller så. När epoxin blivit märkbart stelare men fortfarande är klibbig kan man blanda en ny sats (i ny bägare) och fortskrida utan risk att lagningen glider runt, och så har den mesta värmen vädrat bort. Det går åt lite mer förbrukningsmaterial, men jag tycker det är en mer avkopplande arbetsgång än att försöka få till allt i ett svep. Redigerad 3 Juni av adeseaso Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 42 Postad 3 Juni Hej Glasfiberarmerad polyester är inte vatten tätt i sig själv, räcker inte att laga med Plastic Padding och sedan bottenfärg. Glasfibern suger åt sig vatten som en svamp genom kapillärverkan och kan leda till sönderfrysning av ett helt skrov om det vill sig illa. Har sett "hemmalagningar" med glasfiberspackel och som har gått käpprakt... Har man tur i oturen så sjunker båten när den ligger förtöjd i hamn. Så här lagar jag skador, hål mm. på båtar tillverkade i glasfiberarmerad polyester: 1. Börja med att slipa rent med vinkelslip flexrodell eller excentrisk slipmaskin på bårde ut- och insida. All gammal bottenfärg måste bort. 2. Slipa sedan bort gammalt material på utsidan med vinkelsplip så att du får en svagt konisk yta som är djupare in mot själva hålet. Är hålet ca 35–40 mm bör du slipa en yta på minst 5 gånger hålets diameter. 35 x 5≈ 175–200 mm. Djupet bör vara nästan samma som på laminatet, 10mm bör det vara minst 9 mm djupt och sedan svagt koniskt så det blir grundare längre ut från hålet. Se skiss nedan: Grönt= Gammalt laminat Orange= Gammal topcoat 3. Börja sedan med att kontrollera att det inte finns någon fukt kvar i skrovet där du skall laga. Är det torrt kan du börja laga utifrån. Är det fuktig måste du vänta tills det är torrt. Använd gärna fuktmätare om du har. 4. 350 grams matta och polyester eftersom din båt är tillverkad av GRP (glasfiberarmerad polyester). Täck hålet på insidan med något som inte din lagning fastnar på, t.ex. en lackad och vaxad masonit bit alternativt en bit av en 2-liters glassförpackning (locket). Tejpa fast med silvertejp eller straffa mot ett skott eller en kraftig tyngd som inte kan ramla bort. Du kommer säkert på något. 5. Riv glasfibermattan i bitar innan du börjar och lägg dem i ordning med minst överst, du börjar med små bitar först och sedan tar större och större allt eftersom du fyller igen hålet. 6. Blanda lite polyester med härdare, ta inte för mycket härdare. Räcker ofta med några droppar per dl. Korrekt mängd härdare skall vara 2%, absolut inte mer då blir lagningen svagare och det utvecklas värme samt att din blandning härdar innan du hunnit använda den. 7. Lägg första biten på en glasskiva. Pensla först ytan på skrovet med polysterblandningen och sedan glasfiberbiten på glasskivan tills den blir mättad, lyft försiktigt upp den från glas skivan. Sätt den på plats där den skall vara på skrovet och "dutta" den på plats, se till att få bort alla ev. luftbubblor. 8. Gör samma procedur med nästa bit. Nu behöver du bara pensla på polyester på de ev. ytor på skrovet som inte är belagda med polyester. Lagren med matta skall läggas vått i vått, d.v.s. föregående lager skall inte hunnit härda. rolla med tandad roller för att jämna ut lagren och trycka ut luftbubblor. 9. Fortsätt laga med större och större bitar tills du är uppe i nivå med intilliggande skrovytor. 10. Låt härda minst 1–2 timmar eller tills det är hårt och man kan knacka på lagningen. 11. Nu kan du ta bort ditt mothåll på insidan. 12. Tvätta först med aceton på insidan, sedan kan du börja slipa nästan lika mycket som du gjorde på utsidan. Behövs inte riktigt lika mycket koniskt på insidan. 13. Dammsug upp alla sliprester 14. Nu kan du börja laga från insidan. Följ punkt 4 till 10. 15. Låt härda som innan. 16. tvätta rent med aceton 17. Slipa nu ytan jämn med en excenterslip så att du ligger knappt 1 mm under intilliggande yta på skrovet. 18. Borsta rent och dammsug lagningarna. 19. Nu måste man täta lagningen med TOPCOAT både på utsidan och insidan. Detta är gelcoat blandat med vaxlösning och tillsätt sedan härdare. Blanda inte mer än knappa decilitern åt gången. Du behöver göra denna proceduren flera gånger men det skall härda emellan lagren. 20. Pensla på topcoat blandad med härdare så du får ett jämntjockt lager. Låt härda till dagen efter. 21. Tvätta med aceton på en trasa. Slipa ytan med excentersplip och 120–180 papper så ytan blir jämn men inte mer än nödvändigt. Behöver nog inte slipa på insidan eftersom det inte syns. 22. Lägg på ett nytt lager topcoat och låt härda i minst 24 h. 23. Slipa med 180–240 papper tills ytan bir jämn och du är nöjd med resultatet. Det får inte synas något av glasfibern du lagat med. Topcoat skall ha en tjocklek på minst 1-1,5 mm, är det mer så är det bättre. 24. Behöver du inte lägga på mer topcoat, kan du nu slipa ytan med våtslippapper. Börja med 320–400 och avsluta med 1000–1200. Är du nöjd med resultatet kan du nu polera lite med rubbing eller autosol. Tvätta sedan med aceton innan du lägger på ny bottenfärg. Det är topcoaten som tätar ett skrov i GRP, måste vara topcoat inget annat... Material och verktyg du behöver: Polyester och härdare, glasfibermatta ca 350 gr per kvm, det räcker med knapp kvm till din lagning. Topcoat, kulören spelar mindre roll i ditt fall eftersom det är under vattenlinjen och kommer inte att synas. Men det måste vara riktig topcoat d.v.s. färgad polyester, finns vissa som kallar färg för topcoat. Köp ditt material hos en som kan och vet vad det handlar om. Aceton, skyddshandskar som tål polyester och aceton, skyddsmask med kolfilter, skyddskläder som du inte är rädd om. Slippapper och våtslippapper. Penslar och liten tandad roller. Gamla glassförpackningar i plast, trasor och torkpapper. Tänk på att polyester blandat med härdare utvecklar värme och lämna inga rester utan uppsikt innan det härdat klart. Ha helst brandsläckare och/eller vatten till hands om det skulle behövas. Lycka till! Mvh Pär 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
adeseaso 48 Postad 3 Juni Nu har ju dock TS börjat med epoxi och då bör det poängteras att epoxi inte bör övermålas med polyester, så byt inte arbetsgång! Du behöver inte borra ur dina nuvarande lagningar. Slipa bara ner konformade hål och laminera med epoxi och väv. Epoxin är tät och behöver inte övermålas annat än för UV-skyddets skull, till det ändamålet räcker det med bottenfärg. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gripen72 161 Postad 3 Juni Innan TS går vidare med detta projekt måste det undersökas om skrovet är en sandwich-konstruktion. TS beskriver att utrymmet som jag grönmarkerat i bilden längre upp i tråden kan liknas vid gelcoat. Det får mig att tro att detta är en professionellt utförd håltagning i ett sandwichskrov, och montören har gröpt ur lite kärnmaterial för att sedan försegla med polyester eller epoxi. Om det hade varit min båt så skulle jag provborrat i det som TS beskriver som gelcoat och se om jag kom in till ett porösare material. Efter det hade jag gått vidare med att bestämma reparationsmetod. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jungmannen 0 Postad 3 Juni Stort tack för utförliga svar, guld värt! Då ska jag ge mig på jobbet så fort vädret blir bättre. Allt gott! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser