LottaN 3 Postad fredag kl 15:11 Rätt snart efter första start för säsongen svajade motorn i varv för att därefter dö. Tänkte dags byta bränslefilter, så gjort detta samt tömt vattenavskiljaren plus rengjort silen i bränslepumpen enl. instruktioner i MD5 for dummies. Öppnade luftningsskruven på bränslefiltret och började handpumpa. Vattenavskiljaren fylldes genast men trots idogt pumpande får vi inte fram bränsle till filtret. Tanken ligger högre än motorn. Minns inte hur det var vid tidigare filterbyte - hur länge behöver man pumpa? Hur felsöker man? Vi är (som kanske framgår) inga motorwizzards så förklara gärna med enkla ord 😄. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 542 Postad fredag kl 16:45 Ett vanligt fel vid manuell hantering av bränslepumpen är att den står i pumpläget, alltså påverkad av kammen som sköter pumpningen när motorn går. Detta avhjälps genom att vrida motorn/svänghjulet ca ett halvt varv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LottaN 3 Postad fredag kl 18:13 Vi har provat med svänghjulet i olika lägen, men kanske inte vridit så mycket som ett halvt varv. Vi har inte passerat läget där det är som störst motstånd (= kolvens högsta läge?). Ska/kan man det? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
snoy 39 Postad igår kl 16:58 Kamaxeln går ett varv när vevaxeln går två varv ... Fortsätt vrid ett helt varv-- och prova pumpa sen- Perra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LottaN 3 Postad igår kl 18:29 Tack för goda råd. När vi skulle återuppta luftandet ikväll, så pysflödade bränslet direkt efter tre varv på skruven. Alltså utan att vi pumpade. När vi sedan pumpade kom en luftfri stråle. Dock startade inte motorn och inte heller efter ytterligare en luftning vid bränslefiltret. Får lägga till luftningspunkt 3 och 8 enligt md5 for dummies imorgon när vi har laddat ficklampan. Kanske inte dumt ta det lugnt och låga självtrycket jobba 😄. Om det nu var det som löste det fram till filtret. Såg förresten i annan tråd att man skulle fylla diesel i filtret när man monterade. Det hade vi missat. Kan det vara därför vi fick pumpa så länge och så fylldes det sedan med hävertverkan över natten? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sanktanna 261 Postad igår kl 18:36 Hej. Ta bort luftrenaren. Stoppa in pipen på en smörjkanna i insuget och pumpa in några tag med smörjolja så startar nog motorn. Ingemar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 1 005 Postad igår kl 18:36 2025-05-30 vid 20:13 skrev LottaN: Vi har provat med svänghjulet i olika lägen, men kanske inte vridit så mycket som ett halvt varv. Vi har inte passerat läget där det är som störst motstånd (= kolvens högsta läge?). Ska/kan man det? Skippa handpumpandet, låt startmotorn göra pumparbetet! Ställ gasregllaget på fullgas (friläge inkopplat) och låt startmotorn dra runt motorn så är det snart luftat. Öppna luftskruvarna enligt instruktionsboken, när det slutar komma luftbubblor, stäng skruvarna så startar motorn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sanktanna 261 Postad igår kl 20:46 Kommer det bränsle vid insprutaren? Om inte, lossa trycknippeln några gånger och dra fast den igen tills du har bränsle fram. Ingemar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LottaN 3 Postad 5 timmar sedan Tack alla för goda råd! Efter tredje luftningsvarvet idag så startade motorn och går nu som en klocka 😄. //Lotta 3 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser