Albina158 0 Postad torsdag kl 12:48 Hej, har nu fått min Albin 25 sjösatt men tyvärr vill hon inte starta så jag kan köra henne till sin plats. Årsmodell är 1974 på både båt och motor som är en VP MD3B. Tar gärna emot tips och råd på vad det kan vara för fel. Batterierna är det inget fel på, hon går som om hon skulle starta men kommer inte igång. Läste att man ska öppna bottenskruven på bränsleledningens vattenavskiljare och tappa ur ev. kondensvatten. Eller behöver jag lufta ur bränslesystemet? Har inte gjort något av detta. Hälsningar Albina 158 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 21 Postad torsdag kl 13:38 Hej Har du bytt bränslefilter? Gammal diesel i tanken? Avtappningen i vattenavskiljaren bör man öppna och tömma med jämna mellanrum, då får man en indikation på hur mycket kondensvatten och smuts man har i dieseloljan. Går motorn lätt att dra runt för hand med dekompressionsspakarna nedfällda, då har motorn för låg kompression för att tända. Kompressionstrycket i MD3B skall ligga på mellan 20–24 bar. Man skall inte behöva använda "startgas", då är det något fel... Kan vara en eller flera toppackningar, ventiler eller kolvringar. En eller flera ventiler (beroende på cyl.antal) kan stå öppna en helt vinter och det bildas rost på ventiltallrik och/eller ventilsäte, motorn får då lägre kompression och blir svårstartad. Har du bra kompression i motorn kan du gå vidare till nästa punkt. Om du inte bytt bränslefilter gör detta först innan du gör något annat. Har du gammal diesel i tanken, töm tanken genom att suga upp detta med en oljesug. Fyll sedan på ny diesel, helst med så låga halter som möjligt av biodiesel och andra biologiska tillsatser (tallolja etc.). Lufta sedan ur bränslesystemet, följ anvisningar i instruktionsboken om du känner dig osäker på hur man gör. När man luftat ur alla filter och insprutningspump, lossa samtliga spridarrör uppe vid spridarna. Man skall dock inte demontera spridarrören utan bara släppa 1/2–3/4 varv. Sedan ber man någon vrida på startnyckeln så att motorn går runt, när motorn gått runt runt några varv börjar man dra åt ett spridarrör i taget. Brukar hjälpa att få ur den sista luften och motorn går förhoppningsvis igång. Mvh Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Albina158 0 Postad torsdag kl 18:30 Tack för detta utförliga svar! Nu har jag lite att göra imorgon 😄. När du säger gammal diesel menar du då diesel som stått i tanken över vintern? Tyvärr fyllde vi tanken ganska sent förra säsongen men sen blev det inte av att vi använde båten. Kan man verkligen inte använda den dieseln? Har googlat på hur man mäter kompressionen på en dieselmotor och det ska ju göras på en varm motor. Hur ska jag få motorn varm när den inte startar? Jag får börja med att byta bränslefiltret och lufta systemet, hoppas det hjälper. Mvh Albina Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 1 005 Postad torsdag kl 18:51 17 minuter sedan skrev Albina158: Tack för detta utförliga svar! Nu har jag lite att göra imorgon 😄. När du säger gammal diesel menar du då diesel som stått i tanken över vintern? Tyvärr fyllde vi tanken ganska sent förra säsongen men sen blev det inte av att vi använde båten. Kan man verkligen inte använda den dieseln? Har googlat på hur man mäter kompressionen på en dieselmotor och det ska ju göras på en varm motor. Hur ska jag få motorn varm när den inte startar? Jag får börja med att byta bränslefiltret och lufta systemet, hoppas det hjälper. Mvh Albina Diesel tankad förra året räknas INTE som gammal diesel! Gör en ordentlig luftning av bränslesystemet, följ instruktionsboken, så kommer motorn att starta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 21 Postad torsdag kl 20:21 (redigerade) Dagens "dieselolja" är inte alls lika lagringstålig som den gamla MK1 dieseloljan som kunde förvaras i flera år utan att den blev gammal. Idag är lagringstiden mindre än ett år förutsatt att man inte har dieselalger i tanken/bränslet. Det är inblandning av biodiesel (HVO, RME, FAME mm) som gör att lagringstiden förkortas och utgör en utmärkt grogrund för dieselalger som täpper igen ett bränslefilter på nolltid. Har man gammal diesel i tanken med misstanke om dieselalger, utfällningar, slam mm. så påverkar detta den nya dieseln man fyller på, det blir ju inte renare i tanken för att man fyller på nytt. Dessutom finns det dom som fått riktig "skitdiesel" när de bunkrat... Börja med att byta bränslefilter och lufta bränslesystemet, startar motorn är ju allt frid och fröjd. Köp ett extra bränslefilter och ha det liggandes i båten fal i fall det skulle bli stopp i filtret ute på sjön. Ha med verktyg i båten för att byta filtret och kunna lufta bränslesystemet, så slipper man ringa efter SSRS eller driva runt i flera timmar. Skulle filtret mot all förmodan bli igentäppt snabbt så får man ju bita i det sura äpplet och tömma tanken samt rengöra denna ordentligt. Vet dom som bytt filter och knappt hunnit ut ur hamnen förrän det var dags att byta filter igen... Startar den inte så kolla så att det kommer bränsle ur spridarrören, gör det inte det så får man fortsätta felsöka i bränslesystemet. Går motorn lätt att dra runt för hand ta ett kompressionsprov och kolla spridare (spridningsbild, öppningtryck och ev. efterdropp) när de ändå är demonterade. Spelar ingen större roll om motorn är kall eller varm när man tar kompressionsprov, det gäller att alla spridare är demonterade och fulladdat batteri så motorn går runt lätt. Har du ingen instruktionsbok så är här en länk: https://www.albinmotor.com/AlbinMotor/pdf/pentamanualer/md1b_2b_3b_ins_sve.pdf Mvh Pär Redigerad torsdag kl 20:42 av Mercury_44XS Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Albina158 0 Postad fredag kl 16:38 Köpte bränslefilter och skulle byta. Tack för länk men hade redan instruktionsboken. Hjälper dock inte så mycket då beskrivningen är väldigt kortfattad vad det gäller byte av bränslefilter, lufta bränslesystemet och övriga filter. Och dessutom är ju bilderna så dåliga (även i mitt exemplar). Det jag lyckades med var väl att tömma ut vatten ur vattenavskiljaren. Vet inte om det var vatten som kom först, hann inte samla upp det, men sen kom bara diesel. Den samlade jag upp och den var klar och fin. Sen skulle jag sätta dit det nya bränslefiltret men blev inte klok på hur man gör det. Var skruvar man? Bifogar bild med röd pil. Sedan tänkte jag lufta ur bränslesystemet. Hittade bara en liten sak som hade handpump. Är det finfiltret? Bifogar bild även på den. Sista bilden visar var den sitter-man kan skymta den under den svarta dosan (vad är det för något?) lite åt höger. Var sitter insprutningspumpen? Var sitter förfiltret? Inte lätt det här, har inte haft båten så länge och jag har inte behövt meka med motorn. Men jag vill väldigt gärna lära mig! Mvh Albina Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 1 005 Postad fredag kl 20:39 (redigerade) 4 timmar sedan skrev Albina158: Köpte bränslefilter och skulle byta. Tack för länk men hade redan instruktionsboken. Hjälper dock inte så mycket då beskrivningen är väldigt kortfattad vad det gäller byte av bränslefilter, lufta bränslesystemet och övriga filter. Och dessutom är ju bilderna så dåliga (även i mitt exemplar). Det jag lyckades med var väl att tömma ut vatten ur vattenavskiljaren. Vet inte om det var vatten som kom först, hann inte samla upp det, men sen kom bara diesel. Den samlade jag upp och den var klar och fin. Sen skulle jag sätta dit det nya bränslefiltret men blev inte klok på hur man gör det. Var skruvar man? Bifogar bild med röd pil. Sedan tänkte jag lufta ur bränslesystemet. Hittade bara en liten sak som hade handpump. Är det finfiltret? Bifogar bild även på den. Sista bilden visar var den sitter-man kan skymta den under den svarta dosan (vad är det för något?) lite åt höger. Var sitter insprutningspumpen? Var sitter förfiltret? Inte lätt det här, har inte haft båten så länge och jag har inte behövt meka med motorn. Men jag vill väldigt gärna lära mig! Mvh Albina Bild 1 CAV/förfilter vid röda pilen. Öppnas med skruven i mitten på ovansidan. Se till att få bort samtliga gamla packningar och dit med nya. Ev bara vattenavskiljare, går inte att se på bild rakt uppifrån. Bild 2 Visar matarpumpen som innehåller en sil under det övre locket. Behöver sällan kollas men kräver två nya packningar om du öppnar. Bild 3 Visar till vänster grön burk som innehåller finfilter. Till höger syns insprutningspumpen. Sidan 2 i instruktionsboken visar alla delar med siffror och namn. Redigerad fredag kl 20:49 av Rascal tillägg Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 21 Postad lördag kl 13:33 Hur har det gått? Hittade en bättre handbok för gamla modeller av VP smådieslar: https://www.jon-erik.se/82ms/GDS_Handbok_MD2-MD17.pdf Undrar du vad den svarta dosan är? Har för mig att det är någon form av "automatluftningsventil" som man kunde köpa som tillbehör men den luftar bara finfiltret som den sitter på. Är 100 år sedan jag höll på med VP MD2, MD11, MD3 och MD17 så man kommer inte ihåg allt🤔 Kolla slangen vid röda pilen på bilden nedan, ser lite "sunkig" och klen ut. Vissa slangar tål inte biobränslen utan spricker och kan svälla upp inuti. Byt ut om den är dålig och montera med rostfria klämmor. Mvh Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 224 Postad lördag kl 15:09 En jag känner hade liknande problem, då motorn stannade mitt i Vänern. Problemet den gången var slangen melllan tank och dieselpump. Syntes inga sprickor.... Efter bytet startade motorn och den gick fint . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Albina158 0 Postad söndag kl 10:05 Tack alla. Jättefint med tydligare instruktionsbok. Skulle ju bara önska att det fanns en sån även för MD3B, men vissa delar verkar ju vara samma så jag kommer säkert att ha nytta av den. Rascal, du nämnde att sidan 2 i instruktionsboken visar alla delar med siffror och namn. Det är bara det att i mitt exemplar är motorn i stort sett en svart plump bara och det är omöjligt att se vart pilarna går. Har du möjligen en bättre och tydligare upplaga? Mvh Albina Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 21 Postad söndag kl 10:28 VP MD3 och VP MD17 är i stort sett samma motor, bara det att MD17 har fått vissa detaljer/komponenter som är lite modernare (på den tiden det begav sig). //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 21 Postad söndag kl 10:47 (redigerade) https://www.jon-erik.se/82ms/Instruktionsbok_MD11_MD17_mars77.pdf Kanske lite bättre bilder här men det blir oftast inte helt 100 när man skannar av en bok och sedan publicerar den som pdf. Gäller för MD11 och MD17 men det är ju som jag skrev tidigare i stort sett samma gällande detaljer/komponenternas placering på motorn. Hör med din närmsta Volvo Penta verkstad om det går att köpa en helt ny bok som gäller för din motor MD3B, eller googla och se om du hittar någon att köpa. Kan även finnas på Tradera, Blocket mm. Redigerad söndag kl 10:48 av Mercury_44XS Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Albina158 0 Postad söndag kl 13:26 Ska kolla upp detta! Stort tack för ännu en instruktionsbok, har skrivit ut alla 46 sidorna! Verkar bra att ha Mvh Albina Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 542 Postad söndag kl 13:35 (redigerade) Här finns manual och brochyr att hämta direkt från VP VP Det är samma som albinmotor har men i bättre upplösning. Det är bara att välja motor så som jag gjort på bilden. Sedan är det bara att klicka på det man vill ladda ned och det är kostnadsfritt. Vill man ha en inbunden så klickar man på buy i stället. Redigerad söndag kl 13:37 av excel319 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 224 Postad söndag kl 15:57 Det jag skrev om slangen.... Från tanken skulle det sugas bränsle via filter, vattenavskiljare mm. Och jag tror det även var en retur dit från spridarna om jag kommer ihåg rätt. Ett enda lite läckage, gör att luft sugs in i motorns bränslesystem ända fram till spridarna. Då öppnar inte spridare. Blir som en luftkudde. Slangen var gammal, den byttes och så luftades allt riktig noggrannt. Startade så galant. När man böjde gamla slangen, syntes en mängd torrsprickor. Jag tror du får börja där. På med en genomskinlig längre slang vid tanken. Sug försiktigt med munnen. Stiger det bränsle uppåt, utan luftbubblor då är det inte stopp i tankens stigrör. Ve o fasa om den gått av i tanken. Själv skulle jag kolla detta först! Felsök metodiskt, det lönar sig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 1 005 Postad söndag kl 17:28 7 timmar sedan skrev Albina158: Tack alla. Jättefint med tydligare instruktionsbok. Skulle ju bara önska att det fanns en sån även för MD3B, men vissa delar verkar ju vara samma så jag kommer säkert att ha nytta av den. Rascal, du nämnde att sidan 2 i instruktionsboken visar alla delar med siffror och namn. Det är bara det att i mitt exemplar är motorn i stort sett en svart plump bara och det är omöjligt att se vart pilarna går. Har du möjligen en bättre och tydligare upplaga? Mvh Albina Jo jag har en bra upplaga, nämligen originalboken som hör till min motor. Den har hängt med motorn sen 1971 och skall fortsätta göra det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Albina158 0 Postad igår kl 16:02 Ok bättre kan det ju inte bli! Jag har faktiskt också en orginalbok. Den heter Verkstadshandbok MD1B-MD2B-MD3B marina dieselmotorer och är från 1972. Tyvärr är motorn bara avbildad från styrbord så alla delar från 14 till 28 går inte att se. Annars är boken väldigt bra och detaljerad. Sen finns ju den som heter Instruktionsbok Volvo Penta marina dieselmotorer . Där är motorn avbildad både från SB och BB, men tyvärr är bilderna väldigt svarta. Men så fick jag en länk av excel 319 till en Volvo Penta sida där det gick att ladda ner INSTRUKTIONSBOK MD1B, MD2B, MD3B. Den är nästan samma som Volvo Penta marina dieselmotorer MEN där är MD3B motorn avbildad från både SB och BB och bilderna betydligt bättre! Lite pixliga men man kan inte få allt! (vilken av dessa är det du har Rascal?). Nu har jag nog manualer så jag klarar mig. Nu till det lite mer praktiska. Jag ska ju byta bränslefilter. Bifogar bild så att jag inte skruvar på fel ställe. Det är samma del som finns markerad med en röd pil i första bilden jag bifogade, men nu fotad från sidan. Är detta ett extra bränslefilter eller är det ett förfilter (eller är det samma sak?) Ska jag lossa mittenskruven bara eller fler skruvar och vad händer när jag gör det? Kommer det att komma mycket diesel så att jag måste hålla ett tråg under? Sen ska jag ju lufta bränslesystemet men jag får ta en sak i sänder... Mvh Albina Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 542 Postad 23 timmar sedan 13 minuter sedan skrev Albina158: Ok bättre kan det ju inte bli! Jag har faktiskt också en orginalbok. Den heter Verkstadshandbok MD1B-MD2B-MD3B marina dieselmotorer och är från 1972. Tyvärr är motorn bara avbildad från styrbord så alla delar från 14 till 28 går inte att se. Annars är boken väldigt bra och detaljerad. Sen finns ju den som heter Instruktionsbok Volvo Penta marina dieselmotorer . Där är motorn avbildad både från SB och BB, men tyvärr är bilderna väldigt svarta. Men så fick jag en länk av excel 319 till en Volvo Penta sida där det gick att ladda ner INSTRUKTIONSBOK MD1B, MD2B, MD3B. Den är nästan samma som Volvo Penta marina dieselmotorer MEN där är MD3B motorn avbildad från både SB och BB och bilderna betydligt bättre! Lite pixliga men man kan inte få allt! (vilken av dessa är det du har Rascal?). Nu har jag nog manualer så jag klarar mig. Nu till det lite mer praktiska. Jag ska ju byta bränslefilter. Bifogar bild så att jag inte skruvar på fel ställe. Det är samma del som finns markerad med en röd pil i första bilden jag bifogade, men nu fotad från sidan. Är detta ett extra bränslefilter eller är det ett förfilter (eller är det samma sak?) Ska jag lossa mittenskruven bara eller fler skruvar och vad händer när jag gör det? Kommer det att komma mycket diesel så att jag måste hålla ett tråg under? Sen ska jag ju lufta bränslesystemet men jag får ta en sak i sänder... Mvh Albina Skruven i mitten är genomgående ned till botten. När du lossar den kommer bottendelen, plastdelen och den biten ovanför att lossna. Som det är nu är det en vattenavskiljare du har. Delen ovanför den genomskinliga går att byta ut mot filterdel och då får du enkombination av förfilter och vattenavskiljare. Plockar du isär bör alla packningar bytas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 224 Postad 23 timmar sedan Jaha... Du gillar att skruva... Det är bra. Men hur var det nu med slangen mellan tank och pump...? Varför inte börja med det enklaste? Kostar ju inte många kronor. Köp på Hydroscand. Efter detta kan det vara lämpligt att rota i filter, filter koppar, luftning mm Alltså börja i rätt ände, innan Du river hela motorn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 21 Postad 22 timmar sedan Just nu har du bara en vattenseparator/vattenavskiljare. Ta på skyddshandskar i nitril (engångs) eller vanliga disk/städhandskar som nästan alla har hemma. Ställ enbehållare under vattenseparatorn, gammal 2-liters glassförpackning i plast (GB Big Pack eller liknande) Grön pil: Lossa försiktigt, nu kommer att att börja rinna diesel ur "filtret", se till att allt hamnar i glassförpackningen (helst)🤭 Rengör alla delar noga med bromsrengöringsspray (torkar snabbt). Har du tillgång till truckluft, blås rent annars går det bra att vänta några minuter tills delarna är torra. Röd pil: Ta bort och byt ut mot ett CAV Delphi 296 förfilter. Kasta INTE denna del, kan vara bra att spara. Montera ihop alla delar med nya CAV Delphi 296, smörja alla packningar med lite motorolja, behövs bara fuktas inte överdrivas. Kom ihåg att även byta packningen under skruven med grön pil. Det nya förfiltret passar bara på ett håll och gälarna skall vara uppåt mot "locket" på filterhållaren. Se till att alla delar passar ihop innan du drar åt skruven. Dra åt skruven med grön pil, kolla alla fina böcker du har nu om det står något åtdragningsmoment annars bara dra du åt tills delarna sitter väl ihop. Det är lite fingertoppskänsla att dra åt skruvar, inte för hårt och inte för löst... Lossa avluftningsskruven på finfiltret om du kommer åt den, se blå pil nedan (spårskruvmejsel). Ta inte bort den, bara lossa 3/4–1 varv. Nu kan du börja pumpa med spaken på matarpumpen, kan ta lite tid att få fram bränsle men ge inte upp. Det är bara att pumpa och pumpa tills det kommer diesel. Känns spaken väldigt lös så dra runt motorn lite (du har ju handstartvev), fäll upp dekompressionsspakarna medan du vevar. Räcker oftast med 1/2 – 3/4 varv så att pumpnocken på kamaxeln släpper trycket på matarpumpen. Känns det lite trögare så fortsätt pumpa med spaken, är den fortfarande lös, dra runt motor lite till men inte för mycket. Fäll sedan ner dekompressionsspakarna om de aktiverats, annars startar inte motorn. Pumpa med spaken på matarpumpen tills det kommer diesel utan luftbubblor ur avluftningen. Dra sedan åt skruven... Nu lossar du avluftningsskruven på insprutningspumpen, lika mycket som på finfiltret. Pumpa med spaken tills det kommer diesel utan luftbubblor. Dra sedan åt avluftningsskruven. Nu är det luftat fram till insprutningspumpen, lossa alla spridarrören uppe vid spridarna på cylindertopparna. Lossa muttrarna på spridarrören 3/4–1 varv, se instruktionsboken! Tror det 17 mm U-ring nyckel du behöver för detta. Kan sitta hårt och är gängade som vanligt d.v.s. högergänga. Lossa åt vänster. Full gas på gasreglaget och tryck in kallstartsknappen. Kör runt motorn med startmotorn och dra åt spridarröen ett i taget när det kommer diesel ur dessa. Man behöver behöver vara två personer för att utföra detta, en som drar åt och en som kör runt. DRA ÅT HÅRT, riktigt hårt!!! Nu har förhoppningsvis motorn startat, kan gå lite ojämnt till en början men den kommer i gång på alla cylindrar efterhand som det sista av luften försvinner. Inga händer, fingrar, fötter eller lösa klädesplagg i närheten av något som roterar när ni gör sista momentet! Säkerheten framför allt! Läs även igenom instruktionsböckerna innan ni påbörjar arbetet så allt är klart som korvspad vad som skall göras. Osäker/oklarheter? //Pär PS. Har du kollat slangen som går från förfiltret till matarpumpen? Minsta lilla fnasighet, svullnad, tendens till sprickor eller känns soggig, byt ut slangen! Rostfria slangklämmor... 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 1 005 Postad 21 timmar sedan 2 timmar sedan skrev Albina158: (vilken av dessa är det du har Rascal? Jag har bägge två ! Man önskar att både beg.säljare och köpare vore noggrannare med att se till att instruktionsböckerna följde med motorn vid överlåtelse. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Albina158 0 Postad 18 timmar sedan Tack för alla svar, det är verkligen fantastiskt att få så här mycket hjälp! Får bli en vända till till tillbehörsbutiken, hoppas de har vad jag behöver. Är CAV Delphi 296 istället för bränslefiltret jag köpte? I så fall kanske jag kan byta i butiken. Vi är två som har tittat på slangen och kan inte se något fel på den. Men jag ska kolla om jag inte har någon genomskinlig slang som passar annars får jag köpa en. Kan ju vara bra att byta hur som helst... Om instruktionsböckerna: Kan bara hålla med. Hade gärna haft Instruktionsbok Volvo Penta marina dieselmotorer i original. Ska kolla på tradera mfl. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 21 Postad 15 timmar sedan Vet inte vad du köpt för filter, CAV Delphi 296 är ett s.k. förfilter och sitter först i ledet av bränslefilter. Som jag i mitt förra inlägg, du har just nu inget förfilter bara en vattenseparator/vattenavskiljare. För bästa driftsäkerhet bör (skall) man ha i turordning från bränsletanken räknat: 1. Förfilter med vattenavskiljande funktion som kan tömmas på ev. kondensvatten utan att behöva skruvas isär. Därav sitter en avtappningsskruv längst ner i botten. 2. Finfilter. Sitter på motorn och har ett insatsfilter i ditt fall. Moderna motorer kan ha s.k. spin-on filter. Angående slangen jag påpekat, bra då har ni kollat den och ser den hel ut så låt den sitta kvar. Man får under inga omständigheter använda någon form av genomskinlig slang som bränsleslang för fast installation, skall vara godkänd slang enligt ISO7840/DIN 73379 A3. Dvs riktig bränsleslang (svart) ogenomskinlig... Ursäkta fet stil men det är jätteviktigt att det sitter rätt material installerat på båtar. Alla slangar skall vara godkända enligt de riktlinjer/normer som finns och det är ofta inget som gemene man har koll på. Många gånger används icke godkända slangar i bränslsystemet som en nödreparation och sedan glöms den bort. Bränsleslang av äldre typ klarar inte dagens bränslen med alla dessa tillsatser som finns och kan spricka, svälla upp och tom lösas upp invändigt. Alltid slangklämmor i rostfritt stål, dvs med dagens benämning A2. Slangklämman på den slang jag nämnt tidigare såg ut att vara en galvad slangklämma. Min devis: Säkerheten framför allt på sjön //Pär 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 224 Postad 6 timmar sedan Hur funkar stoppen på denna motor? På min drar man ut ett typ handtag som via en wire i hölje, går till en arm på diselpumpen. En gång lossnade armen lite från axeln om i pumpen. Fast jag söv in stoppen, så blev axeln stående i stoppläget. Gick inte att starta motor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Albina158 0 Postad 6 timmar sedan Är det detta filter jag ska ha? https://www.seasea.se/bränslefilter-cav-hdf296 Det jag köpt och ev. ska lämna tillbaka är detta https://www.seasea.se/bränslefilter-23686345-17065 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 21 Postad 5 timmar sedan Ja filtren ser korrekt ut. Får du inte fram diesel i spridarrören i sista momentet av luftning, då kan det vara idé att kolla stoppen som Hybro nämnde. Stoppen på en dieselmotor stryper tillförslen av diesel totalt. Men för att kolla detta måste man lossa en lucka på motorn, anlita en fackman till detta om det skulle behövas. //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser