Gå till innehåll
måndag 02 juni 2025
Albina158

VP MD3B vill inte starta

Rekommendera Poster

Hej, har nu fått min Albin 25 sjösatt men tyvärr vill hon inte starta så jag kan köra henne till sin plats. Årsmodell är 1974 på både båt och motor som är en VP MD3B. Tar gärna emot tips och råd på vad det kan vara för fel. Batterierna är det inget fel på, hon går som om hon skulle starta men kommer inte igång. Läste att man ska öppna bottenskruven på bränsleledningens vattenavskiljare och tappa ur ev. kondensvatten. Eller behöver jag lufta ur bränslesystemet? Har inte gjort något av detta.

Hälsningar Albina 158

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Har du bytt bränslefilter?

Gammal diesel i tanken?

Avtappningen i vattenavskiljaren bör man öppna och tömma med jämna mellanrum, då får man en indikation på hur mycket kondensvatten och smuts man har i dieseloljan.

Går motorn lätt att dra runt för hand med dekompressionsspakarna nedfällda, då har motorn för låg kompression för att tända. Kompressionstrycket i MD3B skall ligga på mellan 20–24 bar. Man skall inte behöva använda "startgas", då är det något fel...

Kan vara en eller flera toppackningar, ventiler eller kolvringar.

En eller flera ventiler (beroende på cyl.antal) kan stå öppna en helt vinter och det bildas rost på ventiltallrik och/eller ventilsäte, motorn får då lägre kompression och blir svårstartad.

Har du bra kompression i motorn kan du gå vidare till nästa punkt.

Om du inte bytt bränslefilter gör detta först innan du gör något annat. Har du gammal diesel i tanken, töm tanken genom att suga upp detta med en oljesug. Fyll sedan på ny diesel, helst med så låga halter som möjligt av biodiesel och andra biologiska tillsatser (tallolja etc.).

Lufta sedan ur bränslesystemet, följ anvisningar i instruktionsboken om du känner dig osäker på hur man gör. När man luftat ur alla filter och insprutningspump, lossa samtliga spridarrör uppe vid spridarna. Man skall dock inte demontera spridarrören utan bara släppa 1/2–3/4 varv. 

Sedan ber man någon vrida på startnyckeln så att motorn går runt, när motorn gått runt runt några varv börjar man dra åt ett spridarrör i taget.

Brukar hjälpa att få ur den sista luften och motorn går förhoppningsvis igång.

Mvh

Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för detta utförliga svar! Nu har jag lite att göra imorgon 😄. När du säger gammal diesel menar du då diesel som stått i tanken över vintern? Tyvärr fyllde vi tanken ganska sent förra säsongen men sen blev det inte av att vi använde båten. Kan man verkligen inte använda den dieseln? Har googlat på hur man mäter kompressionen på en dieselmotor och det ska ju göras på en varm motor. Hur ska jag få motorn varm när den inte startar? Jag får börja med att byta bränslefiltret och lufta systemet, hoppas det hjälper.

Mvh Albina

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
17 minuter sedan skrev Albina158:

Tack för detta utförliga svar! Nu har jag lite att göra imorgon 😄. När du säger gammal diesel menar du då diesel som stått i tanken över vintern? Tyvärr fyllde vi tanken ganska sent förra säsongen men sen blev det inte av att vi använde båten. Kan man verkligen inte använda den dieseln? Har googlat på hur man mäter kompressionen på en dieselmotor och det ska ju göras på en varm motor. Hur ska jag få motorn varm när den inte startar? Jag får börja med att byta bränslefiltret och lufta systemet, hoppas det hjälper.

Mvh Albina

Diesel tankad förra året räknas INTE som gammal diesel!

Gör en ordentlig luftning av bränslesystemet, följ instruktionsboken, så kommer motorn att starta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dagens "dieselolja" är inte alls lika lagringstålig som den gamla MK1 dieseloljan som kunde förvaras i flera år utan att den blev gammal. Idag är lagringstiden mindre än ett år förutsatt att man inte har dieselalger i tanken/bränslet. Det är inblandning av biodiesel (HVO, RME, FAME mm) som gör att lagringstiden förkortas och utgör en utmärkt grogrund för dieselalger som täpper igen ett bränslefilter på nolltid. Har man gammal diesel i tanken med misstanke om dieselalger, utfällningar, slam mm. så påverkar detta den nya dieseln man fyller på, det blir ju inte renare i tanken för att man fyller på nytt.

Dessutom finns det dom som fått riktig "skitdiesel" när de bunkrat...

Börja med att byta bränslefilter och lufta bränslesystemet, startar motorn är ju allt frid och fröjd.

Köp ett extra bränslefilter och ha det liggandes i båten fal i fall det skulle bli stopp i filtret ute på sjön. Ha med verktyg i båten för att byta filtret och kunna lufta bränslesystemet, så slipper man ringa efter SSRS eller driva runt i flera timmar.

Skulle filtret mot all förmodan bli igentäppt snabbt så får man ju bita i det sura äpplet och tömma tanken samt rengöra denna ordentligt. Vet dom som bytt filter och knappt hunnit ut ur hamnen förrän det var dags att byta filter igen...

Startar den inte så kolla så att det kommer bränsle ur spridarrören, gör det inte det så får man fortsätta felsöka i bränslesystemet. Går motorn lätt att dra runt för hand ta ett kompressionsprov och kolla spridare (spridningsbild, öppningtryck och ev. efterdropp) när de ändå är demonterade.

Spelar ingen större roll om motorn är kall eller varm när man tar kompressionsprov, det gäller att alla spridare är demonterade och fulladdat batteri så motorn går runt lätt.

Har du ingen instruktionsbok så är här en länk:

https://www.albinmotor.com/AlbinMotor/pdf/pentamanualer/md1b_2b_3b_ins_sve.pdf

Mvh

Pär

Redigerad av Mercury_44XS

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Köpte bränslefilter och skulle byta. Tack för länk men hade redan instruktionsboken. Hjälper dock inte så mycket då beskrivningen är väldigt kortfattad vad det gäller byte av bränslefilter, lufta bränslesystemet och övriga filter. Och dessutom är ju bilderna så dåliga (även i mitt exemplar). Det jag lyckades med var väl att tömma ut vatten ur vattenavskiljaren. Vet inte om det var vatten som kom först, hann inte samla upp det, men sen kom bara diesel. Den samlade jag upp och den var klar och fin. Sen skulle jag sätta dit det nya bränslefiltret men blev inte klok på hur man gör det. Var skruvar man? Bifogar bild med röd pil. 

Sedan tänkte jag lufta ur bränslesystemet. Hittade bara en liten sak som hade handpump. Är det finfiltret? Bifogar bild även på den. Sista bilden visar var den sitter-man kan skymta den under den svarta dosan (vad är det för något?) lite åt höger. Var sitter insprutningspumpen? Var sitter förfiltret? 

Inte lätt det här, har inte haft båten så länge och jag har inte behövt meka med motorn. Men jag vill väldigt gärna lära mig!

Mvh Albina

20250530_141730croped.jpg

20250530_151631.jpg

20250530_151757.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
4 timmar sedan skrev Albina158:

Köpte bränslefilter och skulle byta. Tack för länk men hade redan instruktionsboken. Hjälper dock inte så mycket då beskrivningen är väldigt kortfattad vad det gäller byte av bränslefilter, lufta bränslesystemet och övriga filter. Och dessutom är ju bilderna så dåliga (även i mitt exemplar). Det jag lyckades med var väl att tömma ut vatten ur vattenavskiljaren. Vet inte om det var vatten som kom först, hann inte samla upp det, men sen kom bara diesel. Den samlade jag upp och den var klar och fin. Sen skulle jag sätta dit det nya bränslefiltret men blev inte klok på hur man gör det. Var skruvar man? Bifogar bild med röd pil. 

Sedan tänkte jag lufta ur bränslesystemet. Hittade bara en liten sak som hade handpump. Är det finfiltret? Bifogar bild även på den. Sista bilden visar var den sitter-man kan skymta den under den svarta dosan (vad är det för något?) lite åt höger. Var sitter insprutningspumpen? Var sitter förfiltret? 

Inte lätt det här, har inte haft båten så länge och jag har inte behövt meka med motorn. Men jag vill väldigt gärna lära mig!

Mvh Albina

20250530_141730croped.jpg

20250530_151631.jpg

20250530_151757.jpg

Bild 1  CAV/förfilter vid röda pilen. Öppnas med skruven i mitten  på ovansidan. Se till att få bort samtliga gamla packningar och dit med nya. Ev bara vattenavskiljare, går inte att se på bild rakt uppifrån.

Bild 2   Visar matarpumpen som innehåller en sil under det övre locket. Behöver sällan kollas men kräver två nya packningar om du öppnar.

Bild 3   Visar till vänster grön burk som innehåller finfilter. Till höger syns insprutningspumpen.

Sidan 2 i instruktionsboken visar alla delar med siffror och namn.

Redigerad av Rascal
tillägg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur har det gått?

Hittade en bättre handbok för gamla modeller av VP smådieslar:

https://www.jon-erik.se/82ms/GDS_Handbok_MD2-MD17.pdf

Undrar du vad den svarta dosan är?

Har för mig att det är någon form av "automatluftningsventil" som man kunde köpa som tillbehör men den luftar bara finfiltret som den sitter på. Är 100 år sedan jag höll på med VP MD2, MD11, MD3 och MD17 så man kommer inte ihåg allt🤔

Kolla slangen vid röda pilen på bilden nedan, ser lite "sunkig" och klen ut. Vissa slangar tål inte biobränslen utan spricker och kan svälla upp inuti. Byt ut om den är dålig och montera med rostfria klämmor.

2026509662_Skrmavbild2025-05-31kl_15_29_18.png.6fe6815b163ba0a8109f4155905425c5.png

Mvh

Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En jag känner hade liknande problem, då motorn stannade mitt i Vänern.

Problemet den gången var slangen melllan tank och dieselpump.

Syntes inga sprickor....

Efter bytet startade motorn och den gick fint

.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack alla. Jättefint med tydligare instruktionsbok. Skulle ju bara önska att det fanns en sån även för MD3B, men vissa delar verkar ju vara samma så jag kommer säkert att ha nytta av den.

Rascal, du nämnde att sidan 2 i instruktionsboken visar alla delar med siffror och namn. Det är bara det att i mitt exemplar är motorn i stort sett en svart plump bara och det är omöjligt att se vart pilarna går. Har du möjligen en bättre och tydligare upplaga?

Mvh Albina

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

VP MD3 och VP MD17 är i stort sett samma motor, bara det att MD17 har fått vissa detaljer/komponenter som är lite modernare (på den tiden det begav sig).

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

https://www.jon-erik.se/82ms/Instruktionsbok_MD11_MD17_mars77.pdf

Kanske lite bättre bilder här men det blir oftast inte helt 100 när man skannar av en bok och sedan publicerar den som pdf.

Gäller för MD11 och MD17 men det är ju som jag skrev tidigare i stort sett samma gällande detaljer/komponenternas placering på motorn.

Hör med din närmsta Volvo Penta verkstad om det går att köpa en helt ny bok som gäller för din motor MD3B, eller googla och se om du hittar någon att köpa. Kan även finnas på Tradera, Blocket mm.

Redigerad av Mercury_44XS

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ska kolla upp detta! Stort tack för ännu en instruktionsbok, har skrivit ut alla 46 sidorna! Verkar bra att ha :)   Mvh Albina

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Här finns manual och brochyr att hämta direkt från VP VP Det är samma som albinmotor har men i bättre upplösning.

Det är bara att välja motor så som jag gjort på bilden. Sedan är det bara att klicka på det man vill ladda ned och det är kostnadsfritt. Vill man ha en inbunden så klickar man på buy i stället.

Skärmbild 2025-06-01 153050.png

Redigerad av excel319
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det jag skrev om slangen....

Från tanken skulle det sugas bränsle via filter, vattenavskiljare mm. Och jag tror det även var en retur dit från spridarna om jag kommer ihåg rätt.

Ett enda lite läckage, gör att luft sugs in i motorns bränslesystem ända fram till spridarna. Då öppnar inte spridare. Blir som en luftkudde.

Slangen var gammal, den byttes och så luftades allt riktig noggrannt. 

Startade så galant.

När man böjde gamla slangen, syntes en mängd torrsprickor.

Jag tror du får börja där. 

På med en genomskinlig längre slang vid tanken.

Sug försiktigt med munnen.

Stiger det bränsle uppåt, utan luftbubblor då är det inte stopp i tankens stigrör.

Ve o fasa om den gått av i tanken.

Själv skulle jag kolla detta först!

Felsök metodiskt, det lönar sig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
7 timmar sedan skrev Albina158:

Tack alla. Jättefint med tydligare instruktionsbok. Skulle ju bara önska att det fanns en sån även för MD3B, men vissa delar verkar ju vara samma så jag kommer säkert att ha nytta av den.

Rascal, du nämnde att sidan 2 i instruktionsboken visar alla delar med siffror och namn. Det är bara det att i mitt exemplar är motorn i stort sett en svart plump bara och det är omöjligt att se vart pilarna går. Har du möjligen en bättre och tydligare upplaga?

Mvh Albina

Jo jag har en bra upplaga, nämligen originalboken som hör till min motor.

Den har hängt med motorn sen 1971 och skall fortsätta göra det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...