Gå till innehåll
söndag 24 augusti 2025
Pythe1337N

Stoppa axialkraft inombordare

Rekommendera Poster

Jag går i tankarna att byta motor i min inombordare, men kan inte se att jag idag har något som hindrar kraften från propelleraxeln att fortplanta sig in i motorn.

Misstänker att detta är något som sitter i backslaget idag, men nya motorn är eldriven och klarar inte några krafter i axelns längdriktning.
Har försökt söka på lösa axiallager för att montera något som kan avlasta dessa krafter, men hittar inget vettigt. Använder säkert helt fel sökord.

Finns det någon som kan peka mig i rätt riktning? Tänker att det borde finnas något att köpa likt bifogade bilden.

Har idag en Albin O-41 om det är till någon hjälp.

Grid-Default-24244.png

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Sök efter "trycklager propelleraxel".

Finns ett antal olika varianter, bl.a. "Aqua Drive" eller VETUS DRIVE (Typ VDR).

Mvh

Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svar. Min magkänsla säger dock att de produkterna är lite overkill för min del.
Motorn som sitter i idag levererade 27hk år 1964 och axeln verkar gå rakt in i backslaget.
Vet någon ungefär vilka krafter jag kan förvänta mig, så jag kan dimensionera lagren på rätt sätt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev Pythe1337N:

Vet någon ungefär vilka krafter jag kan förvänta mig, så jag kan dimensionera lagren på rätt sätt?

Det finns en propellertest där man använt en segelbåt med en 21 hk motor.

Då har man fått en dragkraft på 270 kg när båten är fastgjord i bryggan.

https://www.yachtingmonthly.com/gear/folding-and-feathering-propeller-test-29807

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Perfekt, tack!
På ett annat forum sa någon att man kunde höfta ca 20 lbs / hp. Detta skulle alltså ge ungefär 190kg i testet ovan. Deras benchmark-propeller är mycket lik min och levererade 264kg i testet.
I mitt fall kommer jag sikta på en motor på 5kW eller ca 7 hp. Är det ett rimligt antagande att jag landar på ungefär 1/3 av dragkraften i sådana fall?

7 / 21 -> 1/3 av effekten
264 / 3 -> 88kg (~900N) dragkraft.

Växellådan jag kollar på skall klara upp till 1625N så borde ha god marginal.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
21 timmar sedan skrev Pythe1337N:

Är det ett rimligt antagande att jag landar på ungefär 1/3 av dragkraften i sådana fall?

Ja, kraften är linjär med motoreffekten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...