Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024

Pythe1337N

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    7
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

1 Neutral

Om Pythe1337N

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Nu tror jag du missförstår. Brytaren i panelen fungerar som den ska, men bulten i sig har alltid kontakt med jord även om kabeln ej är ansluten. Har tidigare, utan resultat, testat att starta utan kabeln ansluten. Kortslutningen verkar alltså vara inuti själva tändapparaten. Är det någon som har en bild på vad jag bör förvänta mig när jag öppnar denna? Verkar finnas två "lock" att plocka bort på min modell. Under vilket finner jag troligtvis kondensatorn? (Rött eller Gult i bilden)
  2. Jag har nu äntligen haft tid att ta mig till båten. Motorn har en stoppknapp som ansluter en bult på utsidan av tändapparaten till jord (motorns massa). Detta kortsluter gissningsvis gnistan och stannar då motorn. Testade med multimeter två saker: 1. Att knappen i panelen bryter som den ska, vilket den gör. 2. Att bulten inte är kopplad till motorns massa när motorn förväntas starta. Test nummer 2 här fallerade. Oavsett vilket läge stoppknappen är i har alltid denna bult direkt koppling till jord. Är inte speciellt motorkunnig, men vet att en kondensator kan gå sönder på ett sådant vis att den kortsluter och är det kopplat enligt schemat @Hybro länkat tidigare medför en kortsluten kondensator precis detta. Instruktionsboken nämner något om en kortslutningsknapp, men kan inte hitta något sådant. Nästa fråga blir då var jag hittar kondensatorn? Försöker lusläsa den gamla manualen, men det är dåliga bilder och jag vet inte riktigt var jag ska börja leta. Att googla på "sem magnet" och dylika kombinationer ger heller inga bilder som liknar det jag ser på min motor.
  3. Tack för alla svar. En annan gissning från min sida är kondensatorn. Vad jag har förstått kan den gå sönder på två sätt. Antingen håller den ingen laddning längre, eller så bildar den en kortslutning. Rätta mig om jag har fel, men tycker att det i båda fallen låter som att det inte kan bli någon gnista. Återkommer när jag har haft tid att ta mig till båten och kolla saker.
  4. Hej, Har en Albin O-41 som vägrar starta. Vad jag testat hittills är: Nytt batteri Bytt bensin + sköljt systemet Kontrollerat bränsleblandning Startgas Kontrollerat alla tändstift (ingen gnista i något) Kopplat loss "motor-dödar-knappen" i panelen, kontrollerat att den fungerar och även testat att starta helt utan denna. Startmotorn snurrar och känns pigg. Motorn startades senast i augusti och har inte använts sedan dess. Jag är novis på motorer, men har försökt läsa i instruktionsboken och gissar att motorn har magnettändning då jag inte kan lyckas hitta någon tändspole. Sitter en liten "dosa" på startmotorn, men kablaget verkar inte gå ihop med vad jag förväntar mig av tändspolen. Har ni någon idé om vad jag kan testa härnäst? Bifogar lite bilder där någon kunnig kanske kan hjälpa mig att identifiera olika delar och vad som kan fela. Mvh.
  5. Vad jag har förstått är kondensatorns till för att skydda mot de spänningspikar som bildas i tändspolen. Spolar och magnetfält kan enkelt generera mer än de 12V de matas med om de slås av och på hastigt, så även om kondensatorn sitter på lågspänningssidan är det mycket möjligt att den höga spänningen läcker den vägen.
  6. Tack för bra tips! Det stämmer att det är en bensinmotor! En Albin O-41 från -64. Att motorn skulle gå hackigt är inget jag märkt av, men läckaget genom min kropp kanske inte är tillräckligt för att påverka motorns gång. Inte haft några problem alls att varken starta eller köra motorn. Tänker att jag börjar med att försöka byta ut / kontrollera kondensatorns funktion, då det känns som den kanske mest ålderskänsliga delen här. Rätta mig gärna om jag har fel.
  7. Jag har märkt att om jag rör vid båtens instrumentpanel eller andra metalldelar och samtidigt lägger handen på något som går ner i vattnet, t.ex. ett järnrör där jag lägger till, så kan jag känna svaga men tydliga elektriska stötar. Jag vill minnas att frekvensen på pulsarna är längre än de 50 Hz vi har i vanliga vägguttag. Stötarna känns som sagt tydligt. Inget som lämnar någon smärta efter sig, men helt klart ett obehag. Detta gäller då motorn står på tomgång och inget annat elektriskt är kopplat mellan båten och land/vatten. Är det någon här som har en bra gissning på vad detta kan bero på? Tilläggas bör att båten är av modell äldre och har inga andra elektriska finesser än den generator som laddar batteriet.
×
×
  • Skapa nytt...