Gå till innehåll
tisdag 05 augusti 2025
AndersAnkan

Tipps för utmaning med förgasare

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Har en gammal volvo penta inombordare. Varje år har den krånglat lite nör det varit gammal bensin. Det som händer är

 

går bra fram till ca 1800 varv, sen när man drar på dör motorn tillfälligt för att sen gasa upp till ca 3000 varv som är bra marchfart. Det har fungerat om man gör det försiktigt, samt om man fyller på med ny bensin. Pappa säger att det är när förgasaren byter från lågfart till högfart, om det är olika munstycken eller ventiler. Fattar inte riktigt ...

 

I år är det värre än någonsin. Motorn går ok till 1800 varv men sen dör den helt. Har fyllt på med 20l bensin, det blev lite bättre. Men den vill knappt upp över 1800 i varv

 

Vad tror ni om att köpa en förgasar renoveringskt?


Vad annars kan man göra?

 

tipps?

 

 

Redigerad av AndersAnkan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev AndersAnkan:

Har en gammal volvo penta inombordare. Varje år har den krånglat lite nör det varit gammal bensin. Det som händer är

 

går bra fram till ca 1800 varv, sen när man drar på dör motorn tillfälligt för att sen gasa upp till ca 3000 varv som är bra marchfart. Det har fungerat om man gör det försiktigt, samt om man fyller på med ny bensin. Pappa säger att det är när förgasaren byter från lågfart till högfart, om det är olika munstycken eller ventiler. Fattar inte riktigt ...

 

I år är det värre än någonsin. Motorn går ok till 1800 varv men sen dör den helt. Har fyllt på med 20l bensin, det blev lite bättre. Men den vill knappt upp över 1800 i varv

 

Vad tror ni om att köpa en förgasar renoveringskt?


Vad annars kan man göra?

 

tipps?

 

 

Du får troligtvis fler och bättre svar om du talar om vilken av Pentas alla motorer och förgasare vi talar om.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har såklart rätt

 

Här är motorinfo. Förgasaren vet jag inte vad det är…. Ska leta efter ngn bild

 

Product Name G3-B-AQ-8
Product Designation 3.0GSPBYMCE
Part Number 3868748
Production Period 1996-1998
Number Of Cylinders 4
Bore 101.60 mm
Stroke 91.40 mm
Compression Ratio 9.2:1
Displacement 2.96 liters

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att ta loss och göra rent förgasaren är nog en bra början! Och som du gissade, är det bra att ha ett "renoveringskit" när man gör det. I kittet finns nya packningar, nål, munstycken mm. som man gärna byter ut om de befintliga är dåliga. 

Det din far pratar om är antagligen munstycken för låg (tomgång) och högfart. Förgasare har vanligtvis två kretsar för bränslet, som kan passera igenom munstycken av olika storlek (båda har pyttesmå hål). Om ett av munstyckena är igensatt så kan man se de symptom du beskrivit.

 

Det är vanligt att man inte kan hitta ett specifikt fel på förgasare och fixa just det, så det man gör är att ta isär dem, kolla om något är uppenbart trasigt, göra rent allt noga med ultraljudstvätt, bromsrengöring och tryckluft. "Skit i förgasaren" är mer regel än undantag över tid när avlagringar och smuts kommer in via bensinen, så en rengöring ibland är ingenting konstigt. Om man inte är van vid att mecka tycker jag det är klokt att ta hjälp av en specialist för rengöring av förgasaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Har skrivit det tidigare.

 

Hade en encylindrig fyrtakt 600 cc MC, som krånglade på liknande sätt.

 

Det var bös som samlats inuti nippeln till flottör huset, där bensinslangen anslöt.

 

D v s utanför sätet till flottörnålen.

Hindrade bensin att rinna till i tillräcklig mängd över typ halv gas.

 

Kan vara ide att kolla.

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

mindre jobb konrollera/byta bränslefilte först ,om inte detta är gjort i närtid  kan finnas där bränslet kommer in i förgasaren kanske

 

Mercury: 1397-8767Q 1397-8767 1397-8545   iallafall volvo  röda motorer har en sil vid ingången till bränslepumpen    B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I mitt fall var det inget fel på bränslefitret.

Strålen flöda så grannt när jag testade.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...