Sundkvist 0 Postad igår kl 09:06 Är det någon som vet hur man konverterar till sjövattenkyld motor? Är det så enkelt som att koppla sjövattenpumpen direkt till inloppet på motorns cirkulationspump och en liten avstickare till kylning av avgaslimpan? Båten brukas i en insjö så jag är inte överdrivet orolig för att saltet ska äta upp motorn. Lite bakgrund: Jag har en lite kylproblem eller rättare sagt problem med att värmeväxlare går sönder. Värmeväxlaren som sitter original har antagligen gått sönder för tidigare ägare varpå man har monterat en plattvärmeväxlare av typen nedan. Vibrationer från motor och vågor och ingen bra avlastning av slangarna har gjort att den plattvärmeväxlaren har gått sönder, varpå jag har bytt ut den mot en ny som såklart också gått sönder av samma anledning. 🤔 Förra sommaren provade jag en annan typ av värmeväxlare, en tubvärmeväxlare likt nedan. Funkar kanon! Åtminstone hållfasthetsmässigt, tyvärr har den bara hälften av kylkapaciteten av plattvärmeväxlaren så om vattnet är över 20 grader blir motorn för varm och adaptioner och annat i motorstyrningen/insprutet ballar ur (Maxxecu om någon undrar) Nu har jag tröttnat på att krångla med kylningen och vill åka båt istället så därför funderar jag att gå mot strömmen och sjövattenkonvertera. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 559 Postad igår kl 09:37 Jag vet inte hur just dennamotor ser ut men rent generellt: 1. Koppla inloppet från sjövattenpumpen till blocket där inloppet från värmeväxlaren sitter idag. 2. Koppla utloppet från blocket (som idag går till värmeväxlaren) till vattendumpen i limpan. 3. Byt termostaten till en som öppnar vad lägre temperatur. (=avsedd för sjövattenkylning) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
NW355 262 Postad igår kl 15:42 Var det bara vibrationer som tog knäcken på de hellödda plattväxlarna? Många väljer fel material i dessa varpå även insjövatten knäcker dessa när dom når temperaturer på 70-90 grader. Att sjövattenkyla B23/230 med alutopp kanske häller några år i insjövatten men inget jag hade provat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sundkvist 0 Postad 11 timmar sedan 21 timmar sedan skrev Eld-: Jag vet inte hur just dennamotor ser ut men rent generellt: 1. Koppla inloppet från sjövattenpumpen till blocket där inloppet från värmeväxlaren sitter idag. 2. Koppla utloppet från blocket (som idag går till värmeväxlaren) till vattendumpen i limpan. 3. Byt termostaten till en som öppnar vad lägre temperatur. (=avsedd för sjövattenkylning) Ja, då är det ungefär som jag har tänkt, inloppet från värmeväxlaren sitter på cirkulationspumpen. 15 timmar sedan skrev NW355: Var det bara vibrationer som tog knäcken på de hellödda plattväxlarna? Många väljer fel material i dessa varpå även insjövatten knäcker dessa när dom når temperaturer på 70-90 grader. Att sjövattenkyla B23/230 med alutopp kanske häller några år i insjövatten men inget jag hade provat. Ja jag tror det var främst vibrationer/utmattning som gjorde att den gick sönder, den gick sönder efter såpass kort tid att den inte borde ha hunnit ätas upp av vattnet, dock är den tillverkad i rostfritt 304 stål så inte helt syrafast. Sprickan blev här: Jag ska tänka nått varv till på om jag ska köra sjövatten genom motorn eller inte. Hade man varit hjälpt av att sätta i en anod på något bra ställe? Ett alternativ är kanske att köpa en till tubvärmeväxlare och köra den i serie med den som sitter där nu. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser