AndreasR 18 Postad 18 Maj Glad i hågen skulle jag byta bussningarna gör styrgaffeln på mitt DP290. Har gjort det tidigare på annan båt med gott resultat. Plockade lös styrgaffeln men fick en överraskning när jag inte hittade några bussningar, utan verkar vara bronsbussningar inpressade i skölden. Har ett glapp (se video, där är dock gaffeln lossad från insidan så glappar ju lite mer), men behöver jag byta bronsbussningarna eller ska man vara glad å köra vidare med detta bara? Inget läckage och allt har funkat fint men tänkte byta plastbussningarna i samband med bälgbyte och upptäckte då att de var i brons?😅 VID_20250518_193400198.mp4 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
NW355 262 Postad 18 Maj Märklig historia. Har tidigare ägare svarvat metallbussningar så att efterföljande inte kan använda orginaldelar? Har du mätt om nylonbussningarna fortfarande passar? Satt där ingen v-ring mot sjön? Du får nog inte in sjön ser jag då vattenlinjen ligger precis under tätningen. Fungerar smörjnippeln? 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AndreasR 18 Postad 19 Maj Jo det är lite märkligt allt. V ringen satt på plats och tätade, har bytt den. Det har inte läckt heller, tänkte bara få bort det lilla glappet nu då man ändå är där och fixar. Nylonbussningarna går inte i om man inte tar bort bronsbussningarna men det verkar som att det skulle passa om man tar bort dem. Dock ser bussningarna väldigt bra gjorda ut och det finns också spår i dem för smörjning etc. och smörjnippeln har fungerat fint... Enligt ChatGPT så fanns det bronsbussningar på äldre versioner men den kan ju dra till med något också, så tänkte höra om nån här har stött på detta tidigare... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
NW355 262 Postad 19 Maj Kolla med någon mer erfaren penta mekaniker om 290DP-A fanns med metallbussningar. Jag har bytt bussningar på ett antal DP-A/DP-B och DP-E och där har bara förekommit nylonbussningar. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 942 Postad 19 Maj (redigerade) 23 timmar sedan skrev AndreasR: Glad i hågen skulle jag byta bussningarna gör styrgaffeln på mitt DP290. Har gjort det tidigare på annan båt med gott resultat. Plockade lös styrgaffeln men fick en överraskning när jag inte hittade några bussningar, utan verkar vara bronsbussningar inpressade i skölden. Har ett glapp (se video, där är dock gaffeln lossad från insidan så glappar ju lite mer), men behöver jag byta bronsbussningarna eller ska man vara glad å köra vidare med detta bara? Inget läckage och allt har funkat fint men tänkte byta plastbussningarna i samband med bälgbyte och upptäckte då att de var i brons?😅 VID_20250518_193400198.mp4 Hej Bussningarna du har är inte ipressade, de gängas ner, men omöjliga få ur med att gänga ur dem. I hjälmen sitter det gängad bussning, den får du såga ut och försöka knäcka, sedan göra rent spåret och gänga ner den nya. I skölden sitter även en lika bussning uppåt som gängas ner, men omöjlig gänga ut utan får endera slipas ut eller sågas ut. Bytt en åt en kompis iår på hjälmen det är lite pill men går rätt bra. Kolla så du inte skadar gjutgodset. Drevdelar.se har bussningar att tillgå upplysningsvis. Redigerad 19 Maj av kossor 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Makro 1 222 Postad 19 Maj Ja de bussningarna var märkliga, jag har också tidiga 290A med gamla kåpan och utan propellerkona fast jag har de svarta plastbussningarna. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AndreasR 18 Postad 19 Maj Tusen tack alla för svar! Jag kollade med lokala pentameken imorse men han menade att det var något hemmagjort och att Volvo aldrig haft sådana i metall? Efter att ha plöjt igenom Internet verkar det som att han har rätt, men i så fall är de mycket välgjorda med det frästa spåret för smörjningen. Tror tyvärr inte den är gängad då godset är tunt (samma tjocklek som plastbussningarna) och jag hittar inte någon gängad bussning på nätet för DP290 drev? Har du @kossor faktiskt stött på gängade bussningar på dessa 290 drev? I så fall kan det säkert vara så, men jag tycker det skulle finnas något hack för mejsel/verktyg i dem i så fall? Jag överväger nu att antingen såga ur bronsbussningarna och ersätta med plast eller helt enkelt sätta ihop allt tillbaka och leva med glappet några säsonger till (det var pentamekens rekommendation)... Bifogar en ljusare bild av eländet 😄 Men intressant är det... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 942 Postad tisdag kl 09:20 11 timmar sedan skrev AndreasR: Tusen tack alla för svar! Jag kollade med lokala pentameken imorse men han menade att det var något hemmagjort och att Volvo aldrig haft sådana i metall? Efter att ha plöjt igenom Internet verkar det som att han har rätt, men i så fall är de mycket välgjorda med det frästa spåret för smörjningen. Tror tyvärr inte den är gängad då godset är tunt (samma tjocklek som plastbussningarna) och jag hittar inte någon gängad bussning på nätet för DP290 drev? Har du @kossor faktiskt stött på gängade bussningar på dessa 290 drev? I så fall kan det säkert vara så, men jag tycker det skulle finnas något hack för mejsel/verktyg i dem i så fall? Jag överväger nu att antingen såga ur bronsbussningarna och ersätta med plast eller helt enkelt sätta ihop allt tillbaka och leva med glappet några säsonger till (det var pentamekens rekommendation)... Bifogar en ljusare bild av eländet 😄 Men intressant är det... Ja i hjälmen runt plunshen sitter en igängad bussning som skyddar aluminium mot slitage. Lika sitter det en sådan i skölden uppifrån för att skydda aluminium mot slitage. Det finns en liten skåra för verktyg att gänga ur. Något jag aldrig lyckats med. Brukar bli bågfilblad och mycket svära. Precis bytt i hjälmen på ett 290 dpd. Alltså drevet före dpe. Drevdelar.se har bilder på bussning kolla där. Glappet du pratade om är som så att lite ska det glappa ska inte vara stumt. Finns mått angivet i verkstadshanboken hur mycket det får glappa. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AndreasR 18 Postad tisdag kl 14:31 5 timmar sedan skrev kossor: Ja i hjälmen runt plunshen sitter en igängad bussning som skyddar aluminium mot slitage. Lika sitter det en sådan i skölden uppifrån för att skydda aluminium mot slitage. Det finns en liten skåra för verktyg att gänga ur. Något jag aldrig lyckats med. Brukar bli bågfilblad och mycket svära. Precis bytt i hjälmen på ett 290 dpd. Alltså drevet före dpe. Drevdelar.se har bilder på bussning kolla där. Glappet du pratade om är som så att lite ska det glappa ska inte vara stumt. Finns mått angivet i verkstadshanboken hur mycket det får glappa. Ah, ok tack då vet jag vad du menar. Jo det har jag också sett att det finns för plunshen. Men det som jag jobbar med nu är där själva styraxeln går upp in i skölden, alltså nr. 2 och 3 på denna bild. Där har jag aldrig sett annat än plastbussningar. Börjar luta åt att det är något hemmafix trots allt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
NW355 262 Postad tisdag kl 15:25 Jag har aldrig hört att det funnits annat än nylonbussningar till styrgaffeln på 290DP, DP-A-B-C-D-E, datalj 2 och 3. På bild har du styrbussningarna på min gamla båt Nimbus29C med AD41 och 290DP anno 1989. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sanktanna 261 Postad tisdag kl 20:22 Hej. Bronsbussningar i aluminiumsköld är hemsnickeri. Korrosionsproblem? Man kan med fördel köpa bussningarna till 280-drevet då de ger mindre glapp. Ingemar 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
NW355 262 Postad tisdag kl 20:56 5 timmar sedan skrev NW355: Jag har aldrig hört att det funnits annat än nylonbussningar till styrgaffeln på 290DP, DP-A-B-C-D-E, datalj 2 och 3. På bild har du styrbussningarna på min gamla båt Nimbus29C med AD41 och 290DP anno 1989. Bilder 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser