Gå till innehåll
måndag 02 juni 2025
enyagecco

Bygge av Träbock alt trävagga till segelbåt

Rekommendera Poster

Hej! 

Jag ska nu lyfta upp min Gecco 39 på tomten för en omfattande renovering och behöver därav en lösning för att ställa upp henne och har som tanke att bygga antingen bockar eller en vagga utav trä då jag ej kommer att använda vaggan mer efter att renoveringen är gjord. Jag har svårt att hitta bra ritningar på hur detta ska byggas för att vara tillräckligt starkt samt med möjlighet för justering av höjden på stöttorna. Jag vill såklart göra detta så billigt som möjligt men har inte tid att vänta på ett bra erbjudande på blocket så därav denna lösning. upskattar alla svar om antingen ritningar ni känner till eller hur ni har gjort när ni byggt era bockar. Med vänlig hälsning, Casper

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, min pappa köpte en Vega mitt i sommaren.

Vi hittade en likadan som stod på en båtklubb och åkte dit och mätte.

Du kanske kan göra likadant?

Kolla på vaggor för båtar i liknande storlek så ser du ungefär vilken dimension som används.

Vi byggde i tryckimpregnerat 40 X 120 mm överlag.

Tänk att stöttorna skall luta innåt mot skrovet. Att bygga med justerbar höjd är svårt men de som har platsbyggda vaggor brukar lösa den sista justeringen med kilar.

Kan du inte kontakta ett varv i närheten och be att få hyra fyra st stöttor i lämplig storlek för själva uppställningen?

Sedan kan du platsbygga en vagga när båten står på tomten.

// Mats W

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har ett par du kan få till bra pris. Justerbara å i bra skick. Du har fått meddelande.

Ruskpricken

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Se på tusan. Bara att slå till😁

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Billigast och enklast är nog att köpa ett gäng begagnade stöttor på Blocket och sedan sälj dem när du är klar.

Jag har både köpt och sålt stöttor på Blocket och man får ungefär lika mycket för dem som man köpte dem för. Ibland lite mera och ibland lite mindre. Min gissning är att du ska ha otur om det kostar dig mera än 1000:- i förlust för åtta stöttor och det kan lika gärna bli en vinst.

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är väl lite som med allt i båtvärlden, säsongsbetonade priser.

Stöttor, vaggor m.m. billigt på våren och dyrare på hösten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
19 timmar sedan skrev enyagecco:

Hej! 

Jag ska nu lyfta upp min Gecco 39 på tomten för en omfattande renovering och behöver därav en lösning för att ställa upp henne och har som tanke att bygga antingen bockar eller en vagga utav trä då jag ej kommer att använda vaggan mer efter att renoveringen är gjord. Jag har svårt att hitta bra ritningar på hur detta ska byggas för att vara tillräckligt starkt samt med möjlighet för justering av höjden på stöttorna. Jag vill såklart göra detta så billigt som möjligt men har inte tid att vänta på ett bra erbjudande på blocket så därav denna lösning. upskattar alla svar om antingen ritningar ni känner till eller hur ni har gjort när ni byggt era bockar. Med vänlig hälsning, Casper

Om du kan ligga ute med pengarna så skulle jag också rekommendera att köpa begagnade stöttor som @Mackey och sälja dem när du är klar. Ger större flexibilitet under renoveringen eftersom de kan flyttas fritt efter behov, och det blir nästan säkert billigare än att köpa virke som inte går att sälja sedan. Tror virkeskostnaden blir högre än eventuell förlust på begagnade stöttor.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
14 timmar sedan skrev Mackey:

Billigast och enklast är nog att köpa ett gäng begagnade stöttor på Blocket och sedan sälj dem när du är klar.

Jag har både köpt och sålt stöttor på Blocket och man får ungefär lika mycket för dem som man köpte dem för. Ibland lite mera och ibland lite mindre. Min gissning är att du ska ha otur om det kostar dig mera än 1000:- i förlust för åtta stöttor och det kan lika gärna bli en vinst.

Hade gärna köpt ett par begagnade, men jag kan inte hitta några som är inom en rimlig distans att köra eller som passar min båt. Funderar på att ringa ett varv i närheten och fråga om man kan hyra ett par.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur tänker du få båten hem på tomten?

Eller fattade jag fel.

Har aldrig varit bekväm med stöttor.

Och blir det inte säkrare med typ 6 st?

Visst måste väl marken på uppställningsplatsen också vara fast?

Jag tycker det är praktiskt med vagn, men förstår att det kanske inte är ett alternativ.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...