Frejdis 2 Postad 10 Maj min gamla kyl som jag kört på gasol måste bytas ut. skall jag köra vidare på gasol eller batteriel? för och nackdelar? mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Vestergren 52 Postad 10 Maj Av ren nyfikenhet är ditt kylskåps utrymme designat på ngt speciellt vis eftersom det är en gasol installation med ex dränering? Fördelen med nyare kylskåp med el är väl att du enkelt får ström till det under sommaren genom en solcell och slipper bära gasoltuber, och minimerar risken för gas läckage. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 579 Postad 10 Maj Ett modernt elkylskåp med kompressor är mycket effektivare än ett gammalt skåp av absorbtionstyp. Oavsett om det går på el eller gasol. Jag har ett 80 liters Dometic i båten. Det har ett riktigt frysfack som håller -18 grader. 4 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 767 Postad 11 Maj 15 timmar sedan skrev Frejdis: för och nackdelar? Själva kylskåpets funktion är likvärdig och det finns gasolkylskåp med frysfack. Gasol + Funkar även utan sol och/eller motorgång. + Lättare att göra ett byte till något som är likadant. - Smalt utbud (tror jag) kan göra det svårt att hitta något som passar utan en del snickeriarbeten. - Gasol måste köpas. El + Du slipper köpa gasol och du slipper avgaser från kylen. - Du kanske måste komplettera med ytterligare batteri och solcell för att kunna deriva kylskåpet. Räkna med att en kyl drar 40 Ah/dygn (ofta lite mindre), så ett 80 Ah blybatteri (som helst inte ska laddas ur mer än till hälften) räcker i ett dygn utan sol och utan motorgång. Du behöver en solcell på 50 W (som inte skuggas) för att driva kylen utan motorgång. - Om du använder båten på vintern (när det inte är sol) funkar elkylskåp med solceller dåligt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zaphir 63 Postad 11 Maj jag har också gasolkylskåp som fungerar utmärkt med frysfack. tycker också om det stora utrymmet i det för jag slipper stuva maten i det. nu har jag en liten glembring över som jag tänkte installera där kylen står så den måste ut pga dess klumpighet och storlek. kan ni rekommendera en något så när billig stor kyl som går på el? ska även installera en solcell på 100w på taket till styrhytten Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser