Jump to content
Tuesday 13 May 2025
Bullen77

Tips på trimplan

Recommended Posts

Hej! 

Funderar på att sätta på trimplan på en Ryds 495 GT så att den går stabilare. Har en 50hk 4t Mercury.

Tar gärna emot tips på vilka jag ska köpa!? 

3 timmar sedan skrev Bullen77:

https://www.seasea.se/styrning-reglage/trimplan/smart-tab-kit-komposit-12-16-fot

Funderar på dom här, blir 40lbs lagom till min båt?

Det enda de där gör är att hjälpa båten komma upp i plan. Har du problem med det? Hälper det inte att flytta fram vikten i  båten? Annars kan du strunta i trimplan i en så liten båt. Fördela om vikten i båten istället när det behövs. 

2 timmar sedan skrev Jorgen01:

Små båtar blir vingliga, överkurs med trimplan.

Skippa trimplanen och njut av båtturen.

Jag njöt ännu mer av båtturen när jag monterade Lenco elektromekaniska trimplan på min förra båt, en 5,35 meter lång styrpulpet. Båten var varken vinglig före eller efter monteringen.

• Like 1

Jag är också nöjd med trimplan på min femmetersbåt men jag använder dem enbart för att rätta till listning. 

Smarttabs som TS länkat till kan inte rätta till listning. De kan bara ge lite hjälp att komma upp i planing. 

1 timme sedan skrev Eld-:

Jag är också nöjd med trimplan på min femmetersbåt men jag använder dem enbart för att rätta till listning. 

Smarttabs som TS länkat till kan inte rätta till listning. De kan bara ge lite hjälp att komma upp i planing. 

Vad menar du med listning? 🤔

När en båt eller fartyg lutar i sidled så listar det.

Smart tabs hjälper bara till för att lättare komma upp i planing. Vill du justera fär lutning så behövs någon form av trimplan som justeras med knappar. Antingen hydrauliska eller elektriska. Jag skulle satsa på elektriska typ lenco.. betydligt snabbare än de hydrauliska jag har på min båt. 

2025-05-10 vid 17:08 skrev Gripen72:

Jag njöt ännu mer av båtturen när jag monterade Lenco elektromekaniska trimplan på min förra båt, en 5,35 meter lång styrpulpet. Båten var varken vinglig före eller efter monteringen. är bra!

Lenco är bra! Kan kompletteras med gånglägesautomatik, men då blir det dyrt.

Om nu inte motorns tilt är tillräcklig, (vilket den inte är eftersom den inte kan balansera båten i rolled) bör du ha trimplan som kan justeras under gång.

Annars en ”Dolphine” eller vad nu dom där fenorna heter som man monterar på kavitationsplattan. Jag monterade sådana en gång på en femmetersbåt med 35 hästarsmotor, och det kändes som en ny båt med väldigt bra gångläge.

Annars är jag tveksam till fixerade trimplan på akterspegeln, du bör kunna justera dessa under gång.

ZipWake och liknande system är absolut bäst, men direkt overkill på mindre båtar, ävensom det finns sådana även till små båtar.