Wergis 152 Postad 8 Maj (redigerade) Mors! Spol-pumpen till toaletten i min Saga 310 sade upp sig. Det var en Jabsko 31631-1092. Den gick inte att hitta på nätet så jag fick rådet fr SeaSea att köpe en pentrypump (med tryck-givare), (Par-Max HD5 Jabsco 12V Parmax HD5-pump 12V 40psi - Robust konstruktion - SEASEA). Bara att klippa röda sladden till tryckgivaren och installera rakt av sade säljaren. Gjorde det och pumpen går men den pumpar inte?? Den skall kunna suga ca 2 m och det är under 1 mi detta fall. Nu hann jag inte testa och utreda så mycket när jag var ute vid båten i dag. Kan det vara så att den behöver "primas" med lite vatten första gången ? Någon som testat något liknande? Mvh Mats W Redigerad 8 Maj av Wergis Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 600 Postad 8 Maj Du har inte luft i slangarna fram till pumpen? Det brukar isf ta ett tag för den att få fram vatten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bemek 66 Postad 8 Maj sitter det en kran före pumpen kolla att den helt säkert har öppnat . + är plus ? nu modigt.. flödesriktning check? B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wergis 152 Postad 12 Maj Kran är öppen och slangarna är fulla av luft. Den skall ju kunna suga upp till två m ?? Därav min fråga om den ändå måste primas m vatten? // Mats W Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bemek 66 Postad 12 Maj inget måste , men förutsätter att den inte suger luft visst kan det underlätta för pumpen att prima med vatten ,prova! angående kran, att handtaget står i öppet LÄGE betyder inte att kulan har vridits till öppet läge särkilt inte efter en tid orörd. fråga hur jag vet . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wergis 152 Postad 12 Maj Har pumpat luft baklänges med luftpump så det är öppet. (Man hör bubblet under skrovet). Skall ut till båten i helgen och testamer ingående. // M Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bemek 66 Postad 12 Maj bra provkör pumpen lös försök utröna att den inte är defekt B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 600 Postad 12 Maj 53 minuter sedan skrev Wergis: Kran är öppen och slangarna är fulla av luft. Den skall ju kunna suga upp till två m ?? Därav min fråga om den ändå måste primas m vatten? // Mats W En frisk pump brukar kunna, efter ett tag, suga den luft som står i slangen fram till pumpen men det bästa är att se till så att vattnet i inkommande slang är helt framme vid pumpen. Sen tar det att tag innan luften i hela systemet är borta men får pumpen vatten så trycker den bort luften. Att pumpen kan suga två meter betyder inte att den kan suga luft (enkelt) på två meters höjd. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mikaojje 61 Postad 12 Maj Jag tolkar det som att sughöjd om 2 meter är med vatten i hela vägen fram. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wergis 152 Postad 12 Maj Jag får försöka prima denm vatten i helgen men det kräver lite meck att få in vatten i ett ytrymme under sängen 🙂 Återkommer. // Mats W Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 600 Postad 12 Maj 2 timmar sedan skrev Wergis: Jag får försöka prima denm vatten i helgen men det kräver lite meck att få in vatten i ett ytrymme under sängen 🙂 Återkommer. // Mats W Räcker det inte att böja ner anslutande slang så att vattnet kommer fram och sedan fort som tusan sätta dit slangen på pumpen? Det brukar jag göra ihopvikt under akterdäck. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wergis 152 Postad 2 Juni Nu är det löst. Pumpjäkeln hade ju givetvis givetvis motsat flödesriktning mot den förra...Trots att de var nästan identiska?? Ingen märkning av flödesriktning på pumphuset heller. Då slangarna kopplades om söööög den fint. Tack för er input vänner 🙂 // Mats W 2 1 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser