eriklindgren 0 Postad måndag kl 17:47 (redigerade) Har en djup förstuv i fören på båten där jag idag slänger ned tampar och fendrar i. Tyvärr är stuven dåligt dränerad (endast ett litet 10 mm hål) så resultatet blir att tamparna möglar och det lukar trist. Ett annat problem är att det är tidskrävande att hitta rätt tamp i röran. Önskar hitta något finurligt sätt att kunna hänga tamparna så de blir lättare att organisera och inte ligger i botten i en hög och aldrig torkar. Gissningsvis finns massor av bra idéer här i gruppen, är det någon som vill dela med sig av idéer och/eller bilder hur ni gjort? Eftersom det är en motorbåt hoppar och slår det när sjön är hög , det måste vara en lösning som håller för sjögång, vågor etc. Redigerad måndag kl 18:01 av eriklindgren Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 384 Postad måndag kl 18:17 (redigerade) Jag hade nog monterat ett antal, kanske 8-12, små krokar med låsbygel längs kanten på insidan, med lagom avstånd inbördes. Sen "byggt" en nätpåse som är finmaskig nog för att linorna inte ska ramla igenom, med en lina till botten av påsen som man kan fästa upptill för att lättare kunna dra upp och nå djupt ner i påsen. Påsens mått kan anpassas till stuvens form och mått, så den ligger fritt när den hänger normalt. Då blir ingen lina liggande mot en fuktig yta, utan kan torka upp. Överkanten av nätpåsen får en lite grövre lina som fästs i raden av krokar runt stuvöppningen. Redigerad måndag kl 18:21 av raol Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 205 Postad måndag kl 18:28 (redigerade) Stuven är väl vattentät nedåt? Då skulle jag montera luftintag högt upp och luftutgång långt ned. Båda svepta bakåt i rostfritt. Då blir det torrt. Att lite vatten tränger in spelar ingen roll. Ett mindre avvattningshål i höjd med golvet i stuven, löser avrinning, om det inte redan finns. Och sen skulle jag bygga tamphållare i typ 30 mm rf-rör med passande rörkrökar. Kransar upp linor o tampar, så att det blir en ögla att trä över valfritt rör. TIG-svetsning funkar bra. Ett fint projekt att få hjälp med på en Gymnasieskolas Industriprogram. Plattjärnen formas efter skrovets insida och plastas fast med epoxi och därför lämplig glasfibermatta. Så undviker man rf-skruvar genom skrovet. Lösningen medger upphäng av många kransade tampar. Redigerad måndag kl 18:31 av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 553 Postad måndag kl 19:27 Fundera på vad du jan åstadkomma om du limmar en planka i stuven som du jan skruva i som du vill otan att skruvarba tittar ut fenom friborden. Om du gör rent och limmar med MS polymer så sitter plankan. Sedan jan du välja olika lösningar och tips i denna tråd, Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kimmel 1 Postad måndag kl 19:30 Hej jag limmade fast rostfria krokar i vår stuv, för att få lite mer yta att limma på limmade jag först en bit plast mot båten. I bakkant limmade jag fast en träbit som jag skruvat fast rostfria krokar i. Med lite mer tid och planeringsarbete hade utförandet och utseendet blivit bättre, men det fyller funktionen ett år senare. Se bilder Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
DanielMalmgren 190 Postad tisdag kl 04:47 Jag har precis nu i år installerat ett par fenderkrokar i vilka jag sedan har satt bollstroppar, hoppas detta ska funka smidigt för tampförvaringen i min främre ankarbox. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser