Gå till innehåll
lördag 14 juni 2025
Petsa

MS backslag går inte i neutral

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej!

 

Jag har sedan några år en Albin 25 med en Volvo Penta MD17C, och som med alla gamla båtar är det alltid något som behöver fixas. Förra året lyckades jag tack vare rådgivning härifrån åtgärda dieselläckage i flera steg. 

 

Vi har sedan några säsonger haft problem med backslaget. Redan när vi köpte båten hade vi problem att fram-växeln inte alltid gick i. Detta löstes snabbt när säljeran insåg att vajern från gas/växelreglaget var fäst i fel hål i armen på backslaget. Bytte hål, och allt fungerade som det skulle. 

 

För att göra en lång historia kort lyckades jag ett par säsonger senare köra backslaget torrt, och en mekaniker hjälpte mig att ta ut konorna och fixa dem. 

 

Därefter blev det aldrig riktigt bra. Först var det svårt att få in vajern i hålet på armen och få den att gå rätt, och sedan fungerade allt hyfsat första sommaren (bara någon enstaka gång var det problem att få i växeln), men andra sommaren var det mer problem (ofta problem att få i framväxeln, men alltid lätt att få i backen. Problem att få i neutralen.). 

 

Jag konstaterade att det på det nya backslaget bara fanns ett hål ("fel" hål) på armen, och borrade ett nytt hål. 

 

Nu går växeln i fint både framåt och backåt, MEN jag har svårt att få i neutralen. När jag haft i fram-växeln så behöver armen gå "förbi" 90 grader och gå mot "bakåt" innan neutralen går i. Motsvarande gäller när jag haft i backen: armen på backslaget behöver gå förbi 90 grader och gå mot "framåt" innan neutralen går i. 

 

Vad kan detta bero på, och hur åtgärdas det bäst? Kan det räcka med att justera något, eller är det något som behöver bytas?

 

Mycket tacksam för all input!

Redigerad av Petsa

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan prova att shimsa glidskon. Det går till så att man lossar växelkabeln från växelmekanismen. Tar bort ett shim i taget. Provar att vrida propelleraxelflänsen samtidigt som man vrider armen på växelmekanismen till ungefär  mitt mellan friläge och växel. När det inte går att vrida axeln, lägger man tillbaks ett shim. Man bör täta gängan på skruven med Permatex, när man är klar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Rollen!

 

Först en rättning:

det är endast från "fram" till "neutral" som problemet finns. Från back till neutral fungerar som det ska. 

Fråga: är det fortfarande shimsen jag ska kolla?

 

Kontrollfråga så att jag förstått rätt: när jag lossat växelkabeln, ska jag alltså skruva loss locket till växelhuset och där nere ta bort ett shim i taget? Eller är det shims som sitter någon annanstans?

 

Vilken skruv syftar du på att man ska täta? Det är fyra skruvar till locket till växelhuset, men jag förstår det som att du menar någon annan skruv?

 

Stort tack!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Petsa:

Tack Rollen!

 

Först en rättning:

det är endast från "fram" till "neutral" som problemet finns. Från back till neutral fungerar som det ska. 

Fråga: är det fortfarande shimsen jag ska kolla?

 

Kontrollfråga så att jag förstått rätt: när jag lossat växelkabeln, ska jag alltså skruva loss locket till växelhuset och där nere ta bort ett shim i taget? Eller är det shims som sitter någon annanstans?

 

Vilken skruv syftar du på att man ska täta? Det är fyra skruvar till locket till växelhuset, men jag förstår det som att du menar någon annan skruv?

 

Stort tack!

Om det bara är från ena hållet kan det kanske räcka med att justera vajern.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skruven som sitter på exenterkolven, den delen som vrids. trycker på glidskon som drar växelkonan mellan fram neutral och back. Under skruvskallen sitter shims som reglerar hur långt in skruven trycker på glidskon. Om man tar bort shims kommer skruven att trycka glidskon längre in i konans spår. Man tar bort ett shim i taget tills det går tungt att vrida propelleraxeln när växelmekanismen står mellan friläge och växel. Sedan lägger man tillbaks ett shim.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2025-04-22 vid 20:12 skrev Rascal:

Om det bara är från ena hållet kan det kanske räcka med att justera vajern.

Tack! Ska testa noggrant på fredag. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 timmar sedan skrev Rollen:

Skruven som sitter på exenterkolven, den delen som vrids. trycker på glidskon som drar växelkonan mellan fram neutral och back. Under skruvskallen sitter shims som reglerar hur långt in skruven trycker på glidskon. Om man tar bort shims kommer skruven att trycka glidskon längre in i konans spår. Man tar bort ett shim i taget tills det går tungt att vrida propelleraxeln när växelmekanismen står mellan friläge och växel. Sedan lägger man tillbaks ett shim.  

Tack!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!


Lite uppdatering: 

 

Jag har testat utan vajer (dvs genom att flytta växelföraren för hand), med motorn igång med båten i vattnet, med följande resultat:

Från neutral till back: ok!

Från back till neutral: ok!

Från neutral till fram: ok, men jag upplever att den ”slirar” i, inte ”hugger” i. 
Från fram till neutral: det är trögt att flytta växelföraren, jag får ta i. Armen behöver gå förbi neutral och nästan in i ”back” innan växeln släpper. 
 

Jag ska testa att lägga på flera shims.
 

1. Stämmer det att det kan funka, att lägga till shims? 

2. Med beteendet ovan, är det troligt att det räcker med shims, eller behöver backslaget lämnas in/bytas?

3. De enda shims jag hittar är dessa, men jag ser inte om det är rätt dimension (diameter)? https://drevdelar.se/backslag-ms-ms2-ms3-ms4-ms5/vaxelforare-glidsko-aq200-250-270-275-280-285-290-sp-dp-dpx-7
 

Tacksam för all input! Så kanske det kan bli en båtsommar i år också. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan prova att ta bort ett shims inte lägga dit.

Ingemar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev sanktanna:

Du kan prova att ta bort ett shims inte lägga dit.

Ingemar

Tack Ingemar!

 

Om jag har förstått rätt så kommer, om jag tar bort shims, konan att pressas hårdare?
 

Och därmed blir SVÅRARE att få i neutral?

 

Eller missuppfattar jag något då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glidskon går tajtare i spåret om du minskar på shimsen.

Se vad som Rollen skrev.

Ingemar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 timmar sedan skrev sanktanna:

Glidskon går tajtare i spåret om du minskar på shimsen.

Se vad som Rollen skrev.

Ingemar

Tack, det har jag läst, men mitt problem är ju att växeln inte går från ”fram” till ”neutral”, och då tolkar jag det som att jag ska LÄGGA TILL shims? Så att växeln går i mindre hårt, och lättare går ur?

 

Jag testade att ta bort ett shims, och upplevde ingen skillnad. Det fanns för övrigt bara två shims. 
 

Nu ska jag beställa några shims och se om det kan göra så att växeln går ur lättare, eller är jag helt fel ute då? Borde jag testa att ta bort det sista shimset också?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glidskon skjuter konan framåt eller bakåt beroende på vilken växel du väljer. Sedan är det de spiralvridna splinsen som trycker ihop konorna. Troligen är spåret i växelkonan rejält slitet. Ta bort växelmekanismen och se hur det ser ut inuti. Lägger du dit flera shims glappar skon ännu mer i spåret.

Ingemar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev sanktanna:

Glidskon skjuter konan framåt eller bakåt beroende på vilken växel du väljer. Sedan är det de spiralvridna splinsen som trycker ihop konorna. Troligen är spåret i växelkonan rejält slitet. Ta bort växelmekanismen och se hur det ser ut inuti. Lägger du dit flera shims glappar skon ännu mer i spåret.

Ingemar

Tack Ingemar! Då ska jag testa att ta bort det sista shimset också, så får vi se vad som händer. 

 

Jag misstänker att ”ta bort växelmekanismen” är över min kompetensnivå. 


Gör man ungefär så här:

1. Koppla loss vajern

2. skruva loss växelarmen

3. skruva loss ”locket” och lyft upp det, inkl glidsko

 

kan jag då se konan, eller behöver jag ta isär mer för att bedöma om spåret är för slitet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Du gör det du skrev utom nr 2 som man inte behöver.

När man lyft mekanismen så högt att man kan få in ett finger under, så 

gör man det för att hålla fast glidskon så att den och fjädern inte trillar mer i backslaget.

Skulle det hända, så brukar det inte vara så svårt att fiska upp delarna.

Ja, du ser konan. Vrid på propelleraxeln så ser du spåret runt om.

Ingemar

Redigerad av sanktanna

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev sanktanna:

Du gör det du skrev utom nr 2 som man inte behöver.

När man lyft mekanismen så högt att man kan få in ett finger under, så 

gör man det för att hålla fast glidskon så att den och fjädern inte trillar mer i backslaget.

Skulle det hända, så brukar det inte vara så svårt att fiska upp delarna.

Ja, du ser konan. Vrid på propelleraxeln så ser du spåret runt om.

Ingemar

Tack! Det låter hörbart! Ska prova.
 

Vad ska jag titta efter? Hur ser jag om spåret är ”för slitet”, eller om det är OK?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan vara rejält repigt i spåret och på glidskon. Kolla också att inte glidskon har gått av. Då kan den glappa i hålet.

Ingemar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
11 timmar sedan skrev sanktanna:

Det kan vara rejält repigt i spåret och på glidskon. Kolla också att inte glidskon har gått av. Då kan den glappa i hålet.

Ingemar

Tack!

 

jag vågar inte ta bort mekanismen och testa idag, för vi ska använda båten, och jag vågar inte ta bort, ifall jag inte lyckas sätta tillbaka.

 

Dock har jag mätt djupet från skruvskallen med shimsen. Djup ner till glidsko är ca 17 mm. Skruven är 12 mm. Antal shims spelar då ingen roll, antar jag? Detta gäller när mekanismen står i ”neutral”. 
 

nästa steg är att köpa en längre skruv? 

 

Redigerad av EnAlbin25

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, nästa steg blir att ta isär och titta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man ska göra shimsningen när växeln är mellan friläge och fram, alltså när växelföraren är mest nedtryckt.

Det verkar som du nog skulle kontakta någon som kan mer om det här för hjälp i båten.

Ingemar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...