Gå till innehåll
fredag 09 maj 2025
Ramba

Hål i plasten / gelcoaten? Hur reparera

Rekommendera Poster

Jag är inte så kunnig inom båtar då jag inte haft båt så länge än. Men upptäckte idag vid rengöring denna håll samt några mindre på andra ställen på min Ryds Camping 565, Är det gelcoat jag har eller plast? Och hur kan jag reparera dessa små hål på ett simpelt sätt? Tacksam för hjälp 

spricka.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Gelcoatspackel. Ev. bara gelcoat eftersom skadan är väldigt liten.

Något har slagit i och spräckt gelcoaten, som i sig - till skillnad från den armerade polyestern - är väldigt spröd.

För att få lagningen hållbar bör dock skadans kanter först fasas och sprickor/flisor som ännu inte lossnat slipas ner så inget "löst" finns kvar. Sedan rengöra ordentligt med aceton.
Tycker mig kunna ana att detta är en gammal skada som lagats innan (syns lite vitare gelcoat/färg på min förstorade bild nedan), troligen bara genom att lite gelcoat duttats på men som lossnat. Så kan man göra, och det kan hålla ett tag.

bild.png.e00b13648ed36ad44977d431b8f1940b.png

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förmodligen är det luftbubblor ifrån tillverkningen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
18 timmar sedan skrev IngemarE:

Gelcoatspackel. Ev. bara gelcoat eftersom skadan är väldigt liten.

Något har slagit i och spräckt gelcoaten, som i sig - till skillnad från den armerade polyestern - är väldigt spröd.

För att få lagningen hållbar bör dock skadans kanter först fasas och sprickor/flisor som ännu inte lossnat slipas ner så inget "löst" finns kvar. Sedan rengöra ordentligt med aceton.
Tycker mig kunna ana att detta är en gammal skada som lagats innan (syns lite vitare gelcoat/färg på min förstorade bild nedan), troligen bara genom att lite gelcoat duttats på men som lossnat. Så kan man göra, och det kan hålla ett tag.

bild.png.e00b13648ed36ad44977d431b8f1940b.png

Stort tack för hjälpen!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
8 timmar sedan skrev Jorgen01:

Förmodligen är det luftbubblor ifrån tillverkningen

Tveksamt, med de "krosskanter" samt oregelbundna form som hålen har.

Men oavsett så är det enkelt att fixa.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Det brukar se så ut om någon försökt  skrapa ur den tidigare luftblåsan och därmed misslyckats.

Men skit samma,fixa till det.

Redigerad av Jorgen01

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Avsluta med att tejpa på genomskinlig packtejp så blir lagningen slät och fin utan någon våtslipning. Oftast behövs inte ens någon rubbning/polering. Svårigheten är att lägga på ganska exakt mängd gelcoatspackel och inte ha kvar spackel utanför lagningen.

En japanspackel brukar läsa båda problemen.

17452070307961685185350645508273.jpg.b8dc1d0a0d83557c7219713dc326351a.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...