Gå till innehåll
tisdag 12 augusti 2025
tomeriksen

Sy i kapellväv (helvetet på jorden?)

Rekommendera Poster

1 timme sedan skrev Isakare:

- - -

En sytillbehörsaffär gav mig en 130 jeansnål och en tråd i 100% polyester som är lite tunnare, tyvärr står inget mått på rullen, mer än att tillverkaren är Guntermann.

- - -

För kapellsömnad ska du leta upp en tråd som är en blandning av polyester och bomull. Polyester för styrkan och bomull för att tråden ska svälla när den blir blöt så kapellet blir tätt i sömmarna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2025-05-12 vid 17:30 skrev raol:

Det lär ju vara en fråga om ekonomi. Materialet står för en bråkdel av kostnaden om man beställer från kapellmakare. Gör man det själv är det bara materialet man betalar för. Vår sprayhood ser hemsk ut och är småtrasig, men just nu finns det inte pengar ens till material för att sy själv. Dock har jag räknat på materialkostnaden, och det hamnar under 2000 kr, även med dyraste kapellväven hos lokala återförsäljaren. En ny från kapellmakare stannar nog inte på mindre än fem gånger den kostnaden.

Jag betalade nästan 23.000kr för mitt nya kapell, duken var Sandatex

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
2025-05-12 vid 17:03 skrev vega1959:

Man kan göra enklare saker till en båt, än just kapell, det är knivigt och svårt att få det bra.

Trots att jag kan, så gjorde jag inte mitt nya kapell själv, jag lämnade bort jobbet till en kapellmakare, det var så jäkla skönt att bara sätta upp det och vips var det klart och satt som en smäck.

Men ändå lycka till ni som ändå försöker, och ha en trevlig sommar.

Ett kapell skulle jag nog inte ge mig på, men nästa sprayhood till segelbåten blir nog hemsydd. Det är ju inte direkt svårt att klippa till ny väv med den gamla sprayhooden som mall och sy ett antal raksömmar i rätt ordning. Det förutsätter ju förstås att man blivit sams med sin symaskin.

Rutor och väv i bra kvalitet kostar väl sådär 250:- kr/m² och en rulle tråd runt en hundring.

Jag har ingen aning om hur stor vår sprayhood är, men den är rätt stor så kanske 10 m² tyg går åt = 2 500:- kronor.

Jag gissar att en färdig sprayhood kostar runt 15 000:- kronor (i Stockholm) så det kan vara värt lite pyssel en vinter.

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
10 timmar sedan skrev Mackey:

Det är ju inte direkt svårt att klippa till ny väv med den gamla sprayhooden som mall och sy ett antal raksömmar i rätt ordning.

Att malla efter gammal sprayhood eller kapell blir aldrig bra.

Det finns en anledning varför skräddaren inte måttar efter din gamla kostym utan mäter dina mått om du beställer ny kostym. Samma sak så jobbar en riktig kapellmakare med mått från båten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
23 timmar sedan skrev Rascal:

Att malla efter gammal sprayhood eller kapell blir aldrig bra.

Det finns en anledning varför skräddaren inte måttar efter din gamla kostym utan mäter dina mått om du beställer ny kostym. Samma sak så jobbar en riktig kapellmakare med mått från båten.

Nej, den gamla kostymen passar inte på mig längre så det är ju jättedumt att sy en lika dan. ;)

Min kropp förändras, men mina bågar till sprayhooden är sig lika.

Jag håller delvis med dig, man måste vara vaksam och kompensera för om det är något som töjt sig eller krympt, men det händer nästan inte med dagens akrylvävar om man inte ansträngt sig för att få den att töja sig eller krympa och inte ens då tror jag det är möjligt att få en sprayhood att inte sitta bra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 minut sedan skrev Mackey:

Nej, den gamla kostymen passar inte på mig längre så det är ju jättedumt att sy en lika dan. ;)

Min kropp förändras, men mina bågar till sprayhooden är sig lika.

Jag håller delvis med dig, man måste vara vaksam och kompensera för om det är något som töjt sig eller krympt, men det händer nästan inte med dagens akrylvävar om man inte ansträngt sig för att få den att töja sig eller krympa och inte ens då tror jag det är möjligt att få en sprayhood att inte sitta bra.

Jag har sytt en sprayhood åt en kamrat efter en isärsprättad gammal, mot bättre vetande, men han ville få det gjort på det viset. Den vart säckig och passade aldrig bra.

Det kapell jag sydde till min egen båt med måttande direkt på båten vart däremot med bra passform och satt utmärkt. En kapellmakare som såg det undrade vem som sytt och jag svarade att min blygsamhet förbjöd mig att berätta🙏.  Jag fick beröm.

Så att måtta efter båten ger bättre chans att det ska bli bra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skaffade en Singer HD med lite bättre nålar än std. Funkar hur bra som helst för att laga mitt kapell.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
6 minuter sedan skrev Freez:

Jag skaffade en Singer HD med lite bättre nålar än std. Funkar hur bra som helst för att laga mitt kapell.

Jag har också en Singer HD som jag är nöjd med, men använder även en större industrimaskin som heter Brothers. Fördelen med industrimaskinen är att den har en längre arm så att man kan knöla in mer tyg. Ibland ska man ju sy i mitten av ett stort tygstycke.:)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
14 minuter sedan skrev Rascal:

Fördelen med industrimaskinen är att den har en längre arm så att man kan knöla in mer tyg. Ibland ska man ju sy i mitten av ett stort tygstycke.:)

Jag löste det genom att rulla ihop tyget. Man får plats med förvånansvärt mycket kapellväv i en tajt rulle.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 minut sedan skrev raol:

Jag löste det genom att rulla ihop tyget. Man får plats med förvånansvärt mycket kapellväv i en tajt rulle.

1 minut sedan skrev raol:

Jo jag rullar också tyget. Problemet är att  dels blir rullen ganska lång, i mitt fall 6,5 meter så man får inte bo trångt. Dessutom är det svårt att rulla om man ska in och reparera i ett färdigt kapell som ju inte är platt och dessutom kanske har div stela rutor och dragkedjor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...