GTI 38 Postad 26 Mars (redigerade) Ska skaffa nytt fall till min Monsun 31. Blir ett Dynema men vilken storlek? Finns både 8 o 10 mm med olika brottgräns ( 8 mm = 1800 daN och 10 mm = 3500 daN) 10 mm något längre, fem meter men det saknar betydelse i sammanhanget, priset skiljer ca 700: mellan dem. Är det overkill att ta 10 mm eller rentav nödvändigt? Redigerad 26 Mars av GTI Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Triobatar 51 Postad 26 Mars (redigerade) Brottstyrkan kan du bortse ifrån, båda räcker och blir över. Har du avlastare som håller fallet ska du välja fallet utefter det. Tex. kanske avlastaren tar 6-10mm då är det lämpligt att välja 10mm för att håll/klämkraften i avlastaren är avsevärt mycket högre vid max dimension. En annan faktor är vad topptrissan i din mast tar för storlek. Det kan vara så att din mast är utrustad för wirefall som original och då tar trissan inte bredden av ett fall på 10mm. Detta går att lösa genom att skala bort höljet och köra ren dyneema med öglesplits på halva fallet och låta haländen fortsatt vara ”klädd. En faktor jag brukar tänka är att en grövre lina är alltid trevligare att dra för hand tills man börjar dra på winch,bättre grepp och skär inte in i händerna lika mycket. Detta anser jag vara mer värt än 700:-. Hälsning Mikael Splits Redigerad 26 Mars av Triobatar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
adeseaso 49 Postad 26 Mars Styr undan 8mm-tampen, brottslasten är låg och töjningen följer brottslasten. Det är inte lika kul att segla när seglet hasar ner och blir bukigare i vindbyarna. Som jämförelse har en vettig fall-tamp i lösmetershyllan ca 4 tons brottslast i 8mm dimension. Det är sällan något vidare bra tågvirke som används i de färdigkapade fallen, så då får man kompensera genom att gå upp en dimension. Vilket ändå kan vara lämpligt för komfort och anpassning till avlastare som skribenten ovan skriver. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 2 042 Postad 26 Mars När du ska välja ett dyneemafall så titta inte bara på dimension och pris (styrkan kan du bortse från - det kommer att hålla). Du ska även titta på vilken töjning linorna har. När jag drog av höljet på ett fall för några år sedan så tittade jag självklart på dyneemafall. Det var lite olika priser så jag började titta på skillnader i specifikationerna. Den billigaste som jag först tänkt köpa var avsevärt mer töjning än om jag la på några hundralappar. Fast jag hade skaffat fall med mindre töjning så tyckte jag att det var var mer elasticitet än mitt tidigare wirefall, så det var tur att jag i alla fall inte valde den sämre linan. Sen finns det mer extrem dyneema. För något år sedan behövde jag byta skotet för självslående focken till en klenare lina. Då letade jag för att hitta en lina med extremt lite töjning. För självslående fock så är det ännu viktigare att det inte blir "gummiband" så skotvagnen fastnar vid slagen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 572 Postad 26 Mars Benns har kombinerade dynemafall. Jag valde ett 8-10mm, där 8mm går över linhjulen och jag drar och låser i 10mm-delen. Fungerar bra för mig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser