PelleL 0 Posted March 16 Köpte mej en båt med en gammal Johnson 50 hk (-88) för ett tag sedan och nu skulle jag sparka igång den tänkte jag. Men jag kan bara dra runt motorn ett halvt varv sedan är det stopp. Någon som kan ha en ide om vad det kan vara? Har alltså provat med att: 1) laddat batteriet och testat med starten, men den slår till och sen stendöd. 2) provat att dra runt motorn för hand (med urtagna tändstift), går att vrida ett halvt varv på svänghjulet sedan tar det stopp. Någon som kan ha en ide om vad det kan vara? Värt att lägga tid på, eller köpa en ny/nyare motor? Och, nej jag provkörde inte motorn innan affär tyvärr... Share this post Link to post Share on other sites
guestsson 488 Posted March 17 Ta bort växelhuset och testa om motorn går runt utan detta. Share this post Link to post Share on other sites
PelleL 0 Posted March 17 3 timmar sedan skrev guestsson: Ta bort växelhuset och testa om motorn går runt utan detta. Växeln ligger inte i det har jag kollat, behöver man ta bort växelhuset ändå? Batteriet är fulladdat, dock ej belasttestat, men för det ska det ju gå att dra runt motorn tycker jag. Får väl åka ut till båten och ta bort toppen senare i veckan, tänkte mest på om det kunde vara någon som har en eller flera tips på vad det kan vara. Går ju som sagt att dra ett halvt varv på svänghjulet med spärrskaft, men inte ett helt varv.. Share this post Link to post Share on other sites
Strosselhuset 83 Posted March 17 Du har fått ett klokt råd från @guestsson följ det. Axeln ner från motorn sitter ju direkt i vevaxeln och roterar med motorn. Har du fel i växelhuset kan motorn blir låst som du beskriver. Så, bort med växelhuset och prova innan du gör något annat. Det är en bra början på felsökningen. Lycka till! Share this post Link to post Share on other sites
PelleL 0 Posted March 17 12 minuter sedan skrev Strosselhuset: Du har fått ett klokt råd från @guestsson följ det. Axeln ner från motorn sitter ju direkt i vevaxeln och roterar med motorn. Har du fel i växelhuset kan motorn blir låst som du beskriver. Så, bort med växelhuset och prova innan du gör något annat. Det är en bra början på felsökningen. Lycka till! Aha, ska göra så ... Trodde att det räckte med att växeln inte var i, men ska se om jag får dän växelhuset. Tack Share this post Link to post Share on other sites