Gå till innehåll
tisdag 23 juni 2026
Brt2385

Grisslan 600

Rekommendera Poster

Båten behöver fixas och i nuläget är det relingslisten som ska åtgärdas.

Att renovera relingslisten på båten är ett projekt som länge stått på att-göra-listan. Nu har tiden äntligen kommit att ta itu med det. För att kunna fästa den nya relingslisten krävs det att själva relingen byggs upp på nytt.

Utmaningen ligger i att fästa den nya relingen på ett kreativt sätt i den befintliga båten. Jag har därför tittat på flera YouTube-klipp för att se hur andra har löst liknande problem. De flesta videor jag hittat handlar dock om att laga hål i skrovet, vilket verkar vara en enklare uppgift. I detta fall behöver en ny list byggas, och det återstår att hitta den bästa lösningen för detta, hypotesen är någon form av fästanordning till befintlig material och därefter glasfiber.

För att följa renoveringsprocessen i bilder, klicka på länken nedan:

Grisslan renovering

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beskrev en tänkbar metod för just detta i en tråd för några år sedan, se länk nedanför.

För 20 år sedan hade jag en likadan Grisslan där jag reparerade en bit av relingen där just " flänsen" skavts bort. På min var det typ 20 cm och jag lagade på ungefär samma metod som jag beskriver i länken, dock med skillnaden att jag som ny fläns använde en T-profil i aluminium som jag stack in från insidan. Så jag lade mycket glasfiberspackel på insidan  och tryckte dit profilen så profilens liv stack ut på utsidan och blev den nya relingsflänsen, sedan plastade över insidan med 2-3 glasfibermattor. Det var relativt tunn aluminium men eftersom det bara var en kort sträcka så fungersde det bra som stöd för relingslisten. För längre partier är det nog lämpligare att få rätt tjocklek på relingsflänsen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sedan förra inlägget så renoverades kantlisten upp med epoxy (har jag för mig att det var), samt att vi satte på en list.
Den list jag hade köpt var för liten och passade inte. Men vi hittade då en list som kunde tänkas fungera.

För att följa renoveringsprocessen i bilder, klicka på länken Grisslan renovering

Den ditsatta listen ramlade av en bit in på sommaren och nu behöver vi en list på nytt. Behöver även renovera upp kantlisten då den är lite naggad i kanten (har inte något foto på det ännu). 
Är på jakt efter en ny relinglist, det borde räcka med typ 1m, är det någon som har? Se mått i albumet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Hade ju varit bra om du kunde lägga ut dina bilder här istället för att länka med en oidentifierad länk så att alla kan se.

Klicka aldrig på oidentifierade länkar, de kan ta dig till oönskade platser🙄

13 timmar sedan skrev Brt2385:

Är på jakt efter en ny relinglist, det borde räcka med typ 1m, är det någon som har? Se mått i albumet.

1 meter relingslist?

Den brukar man byta helt och hållet och är det en U-list skall värmas och dras från ena sidan där den fästs först sedan längs med hela skarven mellan skrov och innerline/ässing till andra sidan, sedan när relingslisten svalnar "krymper" den och sitter fast ordentligt utan en massa lim, popnitar eller skruvar. Finns vissa typer av relingslist med insatsslang, dessa måste limmas, skruvas eller fästas med nit.

//Pär

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
14 timmar sedan skrev Brt2385:

Den ditsatta listen ramlade av en bit in på sommaren och nu behöver vi en list på nytt.

Rent allmänt så är det rätt knepigt att byta relingslister. Man behöver värma dem ordentligt en god stund, tex i vattenbad med minst ca 60-70 grader, och snabbt som bara den ta upp listen, fästa den i aktern på ena sidan och sträcka den ordentligt på plats och fästa den. Annars sitter den inte kvar. Och när man byter behöver man oftast byta listen hela vägen från aktern via sidorna, fören och åter till aktern där den oftast är fäst.

Edit: Såg precis att det var typ samma sak som @Mercury_44XS redan skrivit.

Redigerad av ChristerN
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag la in min relingslist i en bastu med ca 70 grader. Fick ligga kanske en timme, då var den genomvarm och mjuk och fin.

Så har man en bastu så är det ett bra tips🙂

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
21 minuter sedan skrev Boanjohan:

Jag la in min relingslist i en bastu med ca 70 grader. Fick ligga kanske en timme, då var den genomvarm och mjuk och fin.

Så har man en bastu så är det ett bra tips🙂

Ja, det var en bra variant. Men sen gäller det ju att vara snabb och sträcka listen ordentligt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har kontaktat www.profillageret.dk för att få information vilken profil som jag ska köpa. Det verkar inte finnas någon information om måtten på profilen på något bra ställe.
Hemsidan för grisslan verkar ha upphört och jag förmodar att även just tillverkningen av båten upphört för mer än ett decenium sedan. 
Hoppas jag får något bra svar. 🙂

Grisslan 600.pdf

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan du ta en bild på relingslisten som  sitter där och lägga upp som bild här på MG, inga oidentifierade länkar, ingen pdf osv.

Det är bara att kopiera bilden och klistra in den i inlägget, png, jpeg brukar funka men HEIC kan inte alla se.

Det är en U-profil list som sitter original på Grisslan 600 men vet inte måtten på den.

Kan ju vara så att någon förre ägare har satt dit en list som inte stämmer med måtten som det skall vara.

Det viktiga är att att måttet inuti U-profilen är korrekt, d.v.s. djup och höjd, se länk nedan:

https://www.seasea.se/produkter/inredning-dacksutrustning/list-stavskydd/relingslist-pvc

Mät upp den list som sitter där mät även tjockleken på "skarven" mellan skrov och överdel, är den t.ex. 8 mm kan du inte använda en relingslist som har 10 mm höjd inuti U-profilen, då sitter den löst.

Allra bäst blir det om man byter hela relingslisten, runtom hela båten.

Använd ett snöre som du tejpar fast efter hand, mät sedan snörets längd.

Den nya listen skall värmas, helst i ett vattenbad men det kan funka med bastu som @Boanjohan skrev men det får inte vara långt till bastun. Montera en relingslist är ett tvåmansjobb om det inte är en liten jolle men 6 m båt är långt och det ska gå snabbt. Gäller att ha värmepistol till hands samt gummiklubba, klämmor, skruvtvingar, snabbtvingar mm. Hörnen bak på låringen är det värsta att få till och det gäller att listen är varm när man monterar där.

Om du nu tvunget bara skall byta en liten bit så måste du limma med Sika, PL400 eller annat konstruktionslim, duger inte med kontaktlim eller liknande och i värsta fall måste det till några skruvar eller popnit på undersidan samt skarvstycken, se länken ovan.

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lägger även till bilder på relinglisten med den obligatoriska tumstocken.

20241214_145647.jpg

20241214_145631.jpg

20241214_145626.jpg

20241214_145616.jpg

20241204_161458.jpg

20241214_145703.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...