prytz 13 Posted November 30 Hej Min Kad43 varvar inte ur som den ska, om jag lägger obelastad motor (friläge) på full gas så stannar varvtalet på 2900. Med belastad motor når jag ca 19-20 knop max 2900 rpm. efter ca 2-3 minuter blir den överhettad. Jag har spolat hela motorn. Rengjort laddluftkylare, oljekylare, sjövattenfilter, kollat tätheten på systemet, bytt turbon (som var sopslut) bytt bränslefilter, kontrollerat tankarna, bytt termostater, ny vattenpump, ny impeller, kontrollerat färskvatten intaget i drevet inklusive slangen. det sitter vv beredare inkopplat. ventiler är ställda, luftfilter bytt. Alla remmar är nya och spända med pentas rekommenderade moment. Tempgivaren visar korrekta värden jag kan ligga i 17 knop utan problem och tempen är stabil, men om jag ger full gas så orkar vi upp i 2900 Rpm 18/19 knop och värmelarmet går och motorn visar överhettning eftersom en dieselmotor regleras med dieselmängden istället för luftmängd som i en bensinmotor, lurar jag på om överhettning och saknade 900 varv på toppen beror på lågt bränsletryck? kan det vara så att motorn inte får soppa att klara mer än 2900 och då inte blir bränslekyld som den ska och därmed går varm ? är det då matar pumpen eller högtryckspumpen ? jag behöver input och hjälp Share this post Link to post Share on other sites
kossor 939 Posted November 30 Drev backslag? Kollat inflödet till sjövatten pumpen? Sitter en liten kylare mitt på sugslangen rengjort flödet där? Då innebär det att kompressorn matar på hela tiden? Mätt upp turbotrycket? Verkar som du får för lite bränsle till spridare. 1 Share this post Link to post Share on other sites
prytz 13 Posted November 30 Som jag skrev i inlägget så har jag kontrollerat sjövattenintaget i drevet. så sjövatten sidan är det inget problem, frågan är ju varför motorn inte klarar att varva mer än 2900 Rpm ? Och överhettar efter 2700 Rpm Spelar ingen roll om den är i eller urkopplad, resultatet blir det samma. självklart går kompressorn hela tiden motorn kräver det. självklart har jag en turbotryckmätare inkopplad så jag ser laddning på både kompressor och turbo. Share this post Link to post Share on other sites
kossor 939 Posted November 30 1 minut sedan skrev prytz: Som jag skrev i inlägget så har jag kontrollerat sjövattenintaget i drevet. så sjövatten sidan är det inget problem, frågan är ju varför motorn inte klarar att varva mer än 2900 Rpm ? Och överhettar efter 2700 Rpm Spelar ingen roll om den är i eller urkopplad, resultatet blir det samma. självklart går kompressorn hela tiden motorn kräver det. självklart har jag en turbotryckmätare inkopplad så jag ser laddning på både kompressor och turbo. Hur mycket laddar den då? Share this post Link to post Share on other sites
Themariner 19 Posted November 30 Har du kollat avgaskröken så att inte flödet är begränsat där? Har för mig KAD43'an inte varvar fullt ut i friläge så det betyder nog inget. Generellt kan det vara svårt att få rent värmeväxlaren och oljekyl helt, hur har du gjort det eller har du testat flödet? Om du tex bara kört kylrens kan det sitta gamla impeller delar kvar. Pumphuset för sjövattenpumpen kan bli slitet och behöva renoveras. Tror inte det är helt ovanligt att membranet i bränslepumpen blir dåligt, tror inte det är så dyrt att byta. Share this post Link to post Share on other sites
prytz 13 Posted November 30 Ca 1,5 bar laddtrycket är inget fel på varken på nya turbon eller kompressorn, frågan är ju om motorn går varm när inte bränslet räcker till. jag lutar ju åt att det är problem med högtryckspumpen. Har hört någon stans att den kan rosta fast i någon kons i pumpen om den står länge. Share this post Link to post Share on other sites
prytz 13 Posted November 30 (edited) 9 minuter sedan skrev Themariner: Har du kollat avgaskröken så att inte flödet är begränsat där? Har för mig KAD43'an inte varvar fullt ut i friläge så det betyder nog inget. Generellt kan det vara svårt att få rent värmeväxlaren och oljekyl helt, hur har du gjort det eller har du testat flödet? Om du tex bara kört kylrens kan det sitta gamla impeller delar kvar. Pumphuset för sjövattenpumpen kan bli slitet och behöva renoveras. Tror inte det är helt ovanligt att membranet i bränslepumpen blir dåligt, tror inte det är så dyrt att byta. Allt är väldigt noga rengjort och isärplockat, kontrollerat innan montage. Så där är inget igensatt, trasigt eller slitet. det enda som INTE är kontrollerat är just matarpump tryck, högtryckspumpen eller spridare. Matarpumpen har jag precis klämt en ny matarledning med manometer på. Då kan trycket kontrolleras när motorn startas. högtryckspumpen har jag inte rört då jag är en bensinmotor mek och inte är så hemma på dieselpumpar. Spridarna borde inte var problemet Edited November 30 by prytz Share this post Link to post Share on other sites
prytz 13 Posted November 30 Kad 43 varvar ur i friläge 2 Share this post Link to post Share on other sites
kossor 939 Posted November 30 5 minuter sedan skrev prytz: Ca 1,5 bar laddtrycket är inget fel på varken på nya turbon eller kompressorn, frågan är ju om motorn går varm när inte bränslet räcker till. jag lutar ju åt att det är problem med högtryckspumpen. Har hört någon stans att den kan rosta fast i någon kons i pumpen om den står länge. Den ska ladda 1.7 Men den får tillräckligt med bränsle om den laddar 1.5. Nja att den överhettar har nog inget med bränsle pumpen att göra. Tror du har något annat problem. Har du tagit kompprov på motorn? Sen är det nog bättre prata per telefon om sådana här problem. Blir svårt med frågor och svar när man ska skriva allt. Share this post Link to post Share on other sites
prytz 13 Posted November 30 Jo men ändå så blir det konstigt i mitt tycke att motorn inte vill varva mer än 2900 trots bra laddtryck ? om det är problem med kompressionen så kommer trycket ut via vatten eller olja eller lite var stans, men inte här. inget tryck i expansionskärl, inget tryck i oljekåpa. Jämn temp upp till 2700 sååå förklara gärna hur diesel pumpen fungerar så kanske jag kommer på nått fel ! jag blir inte klok på detta Share this post Link to post Share on other sites
kossor 939 Posted November 30 15 minuter sedan skrev prytz: Jo men ändå så blir det konstigt i mitt tycke att motorn inte vill varva mer än 2900 trots bra laddtryck ? om det är problem med kompressionen så kommer trycket ut via vatten eller olja eller lite var stans, men inte här. inget tryck i expansionskärl, inget tryck i oljekåpa. Jämn temp upp till 2700 sååå förklara gärna hur diesel pumpen fungerar så kanske jag kommer på nått fel ! jag blir inte klok på detta Du har ett mail Share this post Link to post Share on other sites
Rollen 546 Posted December 1 Om motorn inte varvar som den ska, och samtidigt blir för varm, kan man misstänka att avgaserna inte kommer ut som de ska. Det är inte så att det suttit en avgasbälg med klaffar tidigare, där klaffarna har lossnat och åkt in i drevet och blockerar? 1 Share this post Link to post Share on other sites
ThomasVikhog 137 Posted December 1 Jag håller med Rollen, kombinationen att den inte varvar och blir varm kan ha med avgaserna att göra. Är du säker på att gasreglaget verkligen når maxläget? Provar att koppla loss det och vrid på pumpen för hand i friläge. Får du 1,5 bar laddtryck, så fungerar både högtryckspump och matarpump. Skulle bränslepumpar eller filter/slangar vara begränsande, så har detta ingen koppling till överhettning. Share this post Link to post Share on other sites
NW355 244 Posted December 1 Som jag förstår det så kan den bara varva 2900 i friläge , sjösatt och på land. Har den gått att varva till 3900 i friläge och i växel tidigare? Den går jämt o fint på tomgång strax under 700 varv. Provat o lätta på spridarmuttrarna en och en på tomgång och lyssnat. Den får sin luft om turbotrycket är 1,5 bar(e) vid 2500 belastad. (1,7 vid 3900 belastad). Ny Turbo o frisk avgasböj. Inget överläckage konstaterat. Som TomasVikhog skriver, drar armen på insprutningspumpen fullt. Hur många timmar har motorn gått? Märklig historia om bränsletrycket är ok. Share this post Link to post Share on other sites