Jump to content
Sunday 10 November 2024
Boan

Frostskydd i dieseltanken

Recommended Posts

En fråga till den stora kompetensen som finns där ute!

Är Wake, biokem-medel skadlig för dieselmotorn?

Hällde av misstag max 5 lit. Wake/vattenblandning i dieseltank med ca 100 liter. Om jag nu lyckas skilja ur vattnet (blandat) är det någon risk att köra motorn om det finns Wake/vattenblandning kvar?

M.a.o är Wake skadligt för dieseln?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vad jag kan läsa mig till är glycerol (som Vake är gjort av, förmodligen till mer än 99 %) olösligt i diesel, men väldigt lösligt i vatten, så det borde följa med vattnet i en separationsprocess.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Logiskt!  Är möjligen glycerol sockerrelaterat?
Har hört för längesen och är förmodligen en skröna att socker i tanken skadar motorn, minns inte om det var bensin eller dieselmotorn som avsågs. Och inte heller varför socker var skadligt!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Att socker skadar en motor är en skröna. Socker i tanken, oavsett bensin eller diesel, kommer hamna som grus i botten. Det löser sig inte alls. Det får samma effekt som grus och kan möjligen täppa till om man häller i tillräckligt mycket. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
47 minuter sedan skrev Boan:

Logiskt!  Är möjligen glycerol sockerrelaterat?
Har hört för längesen och är förmodligen en skröna att socker i tanken skadar motorn, minns inte om det var bensin eller dieselmotorn som avsågs. Och inte heller varför socker var skadligt!

Glycerol är inte socker. Glycerol är en molekyl som utgör "ryggraden" i de fettmolekyler som finns i allt levande på jorden, triglycerider, där glycerolmolekylen binder tre långkedjiga fettsyror (olika kombinationer av fettsyror ger olika fetter).

  • Like 1
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 minut sedan skrev Eld-:

Att socker skadar en motor är en skröna. Socker i tanken, oavsett bensin eller diesel, kommer hamna som grus i botten. Det löser sig inte alls. Det får samma effekt som grus och kan möjligen täppa till om man häller i tillräckligt mycket. 

Det kan man nog säga stämde förr, men i dag innehåller bensin nästan alltid inblandad etanol, och socker är lösligt i etanol. Hur det påverkar det hela när det kommer in i motorn vet jag inte, men man kan nog inte räkna med att det lägger sig som "grus" i tankens botten, om det är modern bensin i tanken.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tack för upplysande och bra svar.

Avslutar med min tänkta reningsprocess. 
Börjar med att låta den urtappade dieseln stå i plastdunkar under lång tid i vinter. 
Suger sedan ut vattenblandningen i botten. 
Pumpar därefter tillbaka den ”vattenbefriade” dieseln in i SB-tanken, som nu är rengjord, via en extern filterpump med vattenavskiljare som påstås ha en reningsgrad på 98-99%(glömt exakt värde).

I båten har jag ett Diesel Polishing System, med vattenavskiljning där jag avser pumpa denna diesel vidare till BB-tanken. 
När denna renade dieseln sedan når motorn genom normala primär(med vattenavskiljare) och sekundärfiltret borde motorn, spridare mm. inte ta någon skada!

Har jag missat något?

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev raol:

Glycerol är inte socker. Glycerol är en molekyl som utgör "ryggraden" i de fettmolekyler som finns i allt levande på jorden, triglycerider, där glycerolmolekylen binder tre långkedjiga fettsyror (olika kombinationer av fettsyror ger olika fetter).

Glycerol är väl en alkohol, trevärd, som kemiskt finns bundet i fett? 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

6 timmar sedan skrev raol:
6 timmar sedan skrev Eld-:

Att socker skadar en motor är en skröna. Socker i tanken, oavsett bensin eller diesel, kommer hamna som grus i botten. Det löser sig inte alls. Det får samma effekt som grus och kan möjligen täppa till om man häller i tillräckligt mycket. 

Det kan man nog säga stämde förr, men i dag innehåller bensin nästan alltid inblandad etanol, och socker är lösligt i etanol. Hur det påverkar det hela när det kommer in i motorn vet jag inte, men man kan nog inte räkna med att det lägger sig som "grus" i tankens botten, om det är modern bensin i tanken.

 

Det är inte en skröna att motorn inte fungerar, men den blir inte förstörd.

 

Någon häĺlde socker i en tank på en Volvo 142 jag hade för länge sedan, det blev någon sorts gelé i förgasaren och bilen slutade stt funka,

Lätt att få bort!

Edited by Mackey

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 timmar sedan skrev Eld-:

Att socker skadar en motor är en skröna. Socker i tanken, oavsett bensin eller diesel, kommer hamna som grus i botten. Det löser sig inte alls. Det får samma effekt som grus och kan möjligen täppa till om man häller i tillräckligt mycket. 

Skrönan dödades av Bosse bildoktorn i ett TV-inslag där han hällde socker direkt i förgasaren i en gammal Amazon utan att motorn påverkades.

 

Dagens bensin med etanolinblandning och kanske känsligare motorer med insprutningssystem kan kanske påverka skrönan men en gammal robust förgasarmotor tålde misshandeln.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 timmar sedan skrev Lintott:

Dagens bensin med etanolinblandning och kanske känsligare motorer med insprutningssystem kan kanske påverka skrönan men en gammal robust förgasarmotor tålde misshandeln.

Min 142:a tålde inte socker i tanken!

5 timmar sedan skrev Mackey:

Någon häĺlde socker i en tank på en Volvo 142 jag hade för länge sedan, det blev någon sorts gelé i förgasaren och bilen slutade stt funka,

Lätt att få bort!

Den gick sämre och sämre och till slut gick den inte alls.

Bosse bildoktor har absolut fel i att en gammal robust förgasarmotor inte påverkas, men om man rengör förgasaren funkar den igen.

 

Det här var på 90-talet någon gång, minns inte när, men inte 1990 och inte 1999 heller.

 

Tillägg: Nu har jag tittat på vad som egentligen testades och det var om motorn skule skära och det kan även jag gå i god för att den inte gör.

Edited by Mackey

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det var många intressanta svar som lärde oss att sockerlösning inte förstör dieselmotorn och att Vake, glycerol är alkoholbaserat och tom acceptabelt som drivmedel för dieselmotorn iaf inte skadligt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag undrar vad en sådan vätska har i någon tank att göra? Vatten och toatank tömmer man väl helt inför vintern? 

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 timmar sedan skrev gusvo085:

Jag undrar vad en sådan vätska har i någon tank att göra? Vatten och toatank tömmer man väl helt inför vintern? 

Vake marknadsförs främst som ett alternativ till de vanliga glykolsorterna för vinterkonservering men kan även användas till vattenpumpar, toa mm.

 

En båt med omfattande sjö- o färskvattensystem tar rätt mycket tid att vintertömma för att skydda pumpar, kranar mm. Jag har själv lyckats missa en ballofix en höst vilket visade sig på vårkanten när det började droppade från den. Numera suger jag alla delar med våtdammsugaren och det är rätt tidskrävande att krypa runt överallt i en strukturerad ordning för att säkra allt.

 

Det finns många som inte är beredda att lägga ner så mycket tid på vintertömningen och då kan Vake vara ett ogiftigt tidsbesparande alternativ.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...