Jump to content
Sunday 06 October 2024
Sign in to follow this  
Torparn61

Vilken typ av skruv?

Recommended Posts

Hej ni kunniga.

Har en stålbåt och på akterruffens sidor sitter tjock plåt med infällda fönster.

Nu har det kommit några rostfläckar, så har tagit bort den plåten och fixat rosten, men nu ska den tillbaka och skruvarna som plåten satt med behöver bytas.

Så nu till den stora frågan, vad ska jag använda för skruv, menar inte dimensioner utan typ av skruv, så att de åtminstone håller min livslängd ut (är 63).

Ett litet info. När jag slipat rosten så använde jag någonting som heter Brunox epoxy. Fick tips från en bekant att detta ska vara kanonbra, inte billigt men funkar det är jag nöjd. Någon annan som har använt det?

Det spontana svaret är att du skall ha syrafasta skruvar, dvs AISI-316 eller A4-klassade. Då håller skruvarna oavsett vad. 

Skall man däremot få KONSTRUKTIONEN att hålla behöver man veta vad ”plåten” är för material. Det finns risk att du får galvanisk korrosion mellan skruv och plåt som äter upp plåten om de har kontakt och du väljer ”fel” material i skruven. Det kan gå att elektriskt avskilja skruv och plåt med t ex en nylonbricka eller TefGel (en till produkt som inte är billig), men bäst är att välja material som fungerar med varandra.