KlasG 24 Posted July 25 Har precis inhandlat en båt som är 15 meter som vi ska köra 140 distans med om någon vecka för att ta den till sin nya hemmahamn. Jag har skepparexamen, men om jag måste gå på muggen och frugan (ingen examen) tar över rodret en stund. Är det ok? Hittar inget tydligt svar på nätet. Mvh Klas Share this post Link to post Share on other sites
GTI 38 Posted July 25 Alltid bara en befälhavare ombord på ett fartyg. Du har ju behörigheten och ansvarar för att fartyget, båten, framförs på ett sjösäkerhetsmässigt sätt även om du inte står till rors. Bemanningen skall vara tillräcklig och båten sjövärdig. Även om du är nere i ruffen är du fortfarande befälhavare, inte rorsman/kvinnan för tillfället. Så min uppfattning är att du, befälhavaren, skall tillse att den som har en säkerhetsbefattning, rorgängare, är tillräcklig utbildad för uppgiften; vem är utkik då befälhavaren är nere i ruffen, ansvarar för att navigationen är tillfreds, tillser att sjövägsreglerna följs vid möten till sjöss, segelsättningen är ändamålsenlig. Kanske krångligt men du har ju läst skepparen... 2 Share this post Link to post Share on other sites
Busteri 34 Posted July 25 (edited) Om båten är smalare än 3,9 meter men längre än 12 meter, så är det fritt fram utan kustskepparexamen/skepparexamen, enligt denna sida: https://navigationsskolan.se/blogg/hur-stor-bat-far-man-kora-utan-skepparexamen/ Verkar stå och i kungörelsen från 1970 för kompetenskrav för längd och bredd: https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/kungorelse-1970344-om-kompetenskrav-for-forare_sfs-1970-344/ Alternativt kanske man kan lägga i neutral och gå ner på muggen. Sen ber du din fru hålla koll på omgivningen i förebyggande syfte, så du kan rycka ut vid akut fara. Då gissar jag att det rent juridiskt räknas som att du fortfarande är kapten ombord. Kan också vara en god ide att undersöka lämpliga "drivplatser" innan avfärd. Edited July 25 by Busteri Share this post Link to post Share on other sites
GTI 38 Posted July 25 5 minuter sedan skrev Busteri: Om båten är smalare än 3,9 meter men längre än 12 meter, så är det fritt fram utan kustskepparexamen/skepparexamen, enligt denna sida: https://navigationsskolan.se/blogg/hur-stor-bat-far-man-kora-utan-skepparexamen/ Verkar stå och i kungörelsen från 1970 för kompetenskrav för längd och bredd: https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/kungorelse-1970344-om-kompetenskrav-for-forare_sfs-1970-344/ Alternativt kanske man kan lägga i neutral och gå ner på muggen. Sen ber du din fru hålla koll på omgivningen i förebyggande syfte, så du kan rycka ut vid akut fara. Då gissar jag att det rent juridiskt räknas som att du fortfarande är kapten ombord. Kan också vara en god ide att undersöka lämpliga "drivplatser" innan avfärd. Hjälper inte om du lägger motorn i neutral då fartyget fortfarande är på väg - man kan inte "avsäga" sig sitt befälhavarskap bara för att båten driver eller välja att någon annan tar över, om man inte för in det i loggboken, där avgående och pågående befälhavare noterar detta, men det är nog lite krångligt. . Se till att din gast, fru, är tillräckligt utbildad för sin uppgift då du inte är närvarande i sittbrunnen. Du har fortfarande ansvaret för båten och dess besättning men tillser att den är tillräckligt duglig. Se sjölagen. 2 Share this post Link to post Share on other sites
Volvo_Penta 712 Posted July 25 9 timmar sedan skrev GTI: Se sjölagen. Helt riktigt, och befälhavare avhandlas under 6:e kapitlet. Ett fartyg är under färd så länge som det inte är förtöjt i hamn, ligger på säker ankarplats eller gått på grund. Så om befälhavaren behöver gå på muggen och därför lägger reglaget i neutral är fartyget fortfarande under färd. Share this post Link to post Share on other sites