Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
Grabowski

användargrupp för oss med franska båtar?

Rekommendera Poster

Finns det intresse för en användargrupp för oss/er som mest är ensamseglande och som har mindre franska segelbåtar typ Prim Vent, Golif, Calife mfl?

post-11676-1394234453,5276_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Göran

Hejan är det någon som skulle kunna berätta lite grann om Golif.Har precis blivit ägare till en sådan skuta.Skicka gärna bilder om ni har.Tack på förhand Mvh Göran. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den skulle ju kunna heta Vi-som-mest-ensamseglar-mindre-franska-båtar-från-sextio-och-sjuttiotalet.

Låter kul!

:-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjoho!!!

Va kul!

 

Jag är jättepå!

 

Göran, var det du som ringde mig i höstas?

 

Jag har en del bilder på min Golif och håller på att förbättre henne inför sommarens äventyr.

 

Vore spännande att utbyta lite erfarenheter!

 

Jag längtar till vår och sjösättning.

 

/Erik Klinga

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 Som nybliven ägare till liten fransk båt Golif så låter det bra med en grupp med lika sinnade. Kanske någon träff till sommaren också.

 Kan alltid behövas lite tips och insperation också.

 Mvh Lasse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En sommarträff vore jättekul!

 

 

Lasse och Göran, vilka båtnummer har ni?

Jag har Golif 615 stormfogel

 

/Erik Klinga

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan Erik.

 Jag har köpt Golif nr.888 Bra Nog

 

Hemma hamnen ska bil Västerås, väntar på att få båtplats nu bara. Så vi bilr två Golifer i Västerås nu.

 

 Mvh Lasse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Ja men det är ju jättekul!

Jag ligger i mälarparken. Vore kul att kika på din båt och jämföra lite grejjer!  Din båt måste ju vara nått år yngre än min.

Vart har du båten nu?

/Erik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det vore skoj att kolla och jämföra. Min är från -67, det var väl din också. Jag hoppars på plats i Mälarparken i sommar så vi kommer nog att ses där. Vi kan höras av till vårrustningen.

 Nu ligger den på land i Nynäshamn och ska seglat hem till våren.

 

 

Lasse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter som en plan!

Jag var ner och tittade till min båt i går, ska ner i veckan igen och göra en liten attfixa-lista inför vårrustningen. Hoppas på en varm och tidig vår, för jag vill måla om friborden.

Va kul med fler Golifer i stan!

 

/Erik

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I år blir det inte så mycket gjort med båten, lite långt att åka också kommer jag bara åt den dagtid på vardagar. Men någon tur till den blir det ändå. Så den åker i vattnet som den är nästan. Har köpten precis så sommaren får visa vad som behövr fixas. VHF radio ska inköpas och monteras, får se vad man hittar på mässan.

 

 Lasse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vhf har jag också tänkte på. Vi får se om det kan klämmas med i vårbudgeten. ;)

 

Hur ser din båt ut undertill? Har du en träbit mellan köl och skrov? Det har jag på min...

 

Jag har inte heller kvar orginalnedgångsluckan tyvärr. Skulle var kul och se hur den såg ut, så kanske man kan rekonstruera nått. Just nu har jag en butig lucka med aluminiumram, inte så snyggt på henne.

 

/Erik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hm... jag kollade skrovet ordentligt men om det var träbiten mellan skrov och köl det har jag glömt nu, men luckan är orginal och ser bra ut.

 Ska nog ner till båten nästa vecka och tar med kameran då.

Har du skaffat tillstånd och licens till VHF-radio? Om inte så kontakta Medborgaskolan dom har kurser i Västerås.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, ta lite pilder så kanske vi kan byta lite!

 

Jo, Medborgarskolan är jättebra här i stan. Jag har tagit förarintyg, kust- och utsjöskepprn där samt kanalfararintyget.

Jag vet dock inte om man behöver gå kursen för VHF, billigast verkar vara att plugga själv och sen bara göra provet. Så svårt verkar det ju inte vara.

Hehe, spara in på det som sparas kan, jag vill köpa solceller och en massa annat till sommaren!

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 Nu har jag fått båtplats i mälarparken, MI bryggan kommer jag att ligga vid. Så nu väntar jag på att isen ska gå, så jag kan segla hem min Golif.

 Det blir att läsa kustskeppar mm nästa vinter, tänkte klara mig med mitt gamla föraintyg i sommar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skojjar du med mig?! Va kul! Vi kommer ligga på samma brygga åxå! Vilket båtplatsnummer har du?

 

Kom du iväg och kikade på din skönhet? Blev det några bilder?

 

//Erik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 Nä, det blev ingen åktur till båten den helgen, snöade inne. Jag kommer att ligga på plats 152, på den långa bryggan ut. Var ligger din skönhet vid bryggan? Vi döper väl om bryggan till Golifbryggan nu då.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klart vi gör!

Haha! Festligt! Jag har brygga I Plats 62. Andra platsen innåt på den yttersta kröken lixom.

 

Va kul!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 Kan inte snön försvinna nu? Var ner till båten idag och tog några bilder som ligger i fotoalbumet nu. Vore skönt att få henne i sjön och segla hem henne nu.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Lasse!

 

Nu är det snart isfritt från södertälje till Västerås!!! Nåja, i alla fall i rännan :P  

 

När tänkte du segla hem din dam?

 

/Erik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 Jag har haft som mål att segla hem till valborg, men den sega våren har gjort att jag inte vågat boka sjösättning än. Men nu börja det se ljust ut, 10-25cm rutten is på mälaren nu. På Prästfjärden gick isen i helgen, så nu är det dax att kolla när jag kan få henne i sjön.

 Jag la upp lite mer bilder efter att jag var till båten förra veckan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Jo, både Björkfjärden och Prästfjärden har gått upp tror jag! Det såg bra ut vid Hjulstabron åxå men i Strängnäs är det fortfarande isbelagt. Men mycket kan hända på 2 veckor! Frågan är om isen hinner försvinna från hamnen... vi hoppas på varmt å blåsigt å kanske lite regn om nätterna då?

Jag ska börja slipa och lacka om lite inredning i nästa vecka när jag har lite lugnare på jobbaet. Va kul det ska bli!

snart börjar sesongen igen!

 

/Erik

 

 


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Va kul att se lite bilder! Det är lite skillnad på våra inredningar ser det ut som. Smart proppskåp du hade. Jag kanske bygger nått liknande. Jag har min motor på akterspegeln och du har din i motorbrunnen. Det ska bli kul att jämföra för och nackdelar!

 


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 Nu ligger hon vid bryggan och njuter av solen, efter en två dagars resa från Nynäshamn. Vi fick två varma och sköna dagar på sjön, mest motor gång då vinden var svag och sträckan lång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haha, jag var förbi nu i kväll och kikade på henne! Skönhet!

Jag har jobbat med min båt hela dan i dag, nu är hon nästan klar att sjösättas! hoppas att jag kan hitta en tid till helgen. Sen måste vi ses nått och jämföra båtarna lite tycker jag!

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 Vi får väl ta en dag med lite bryggöl och jämföra våra båtar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter helt rätt!

 

Jag är klar med målning av min botten nu. ska bara fixa lite med rodret sen är det dax för sjösättning!

Ses snart på bryggan!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...