Jump to content
Sunday 14 July 2024
Anders89

VP 225A dålig tomgång

Recommended Posts

Hej alla!

 

Har en Volvo penta V6 225a från 2013 ( insprut )

 

Funkade klockrent första 2 körningarna i år sen blev de svårt när jag la i drive då tappa den varv o nästan dog hela tiden ( samma med backen)

vad kan detta bero på? tänkte byta tändstiften men har svårt o tro att det är saken, där är ny 98 soppa i med.

 

kan det vara lågtrycks pumpen? det tjuter rätt bra från den när motorn e igång

 

MVH 

Share this post


Link to post
Share on other sites
24 minuter sedan skrev Anders89:

Hej alla!

 

Har en Volvo penta V6 225a från 2013 ( insprut )

 

Funkade klockrent första 2 körningarna i år sen blev de svårt när jag la i drive då tappa den varv o nästan dog hela tiden ( samma med backen)

vad kan detta bero på? tänkte byta tändstiften men har svårt o tro att det är saken, där är ny 98 soppa i med.

 

kan det vara lågtrycks pumpen? det tjuter rätt bra från den när motorn e igång

 

MVH 

Tamp i propellern?

Share this post


Link to post
Share on other sites
30 minuter sedan skrev Rascal:

Tamp i propellern?

Nej den går ganska dåligt utan drive med men sämre med drive

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej!

 

filmade en liten snutt på pumpen, verkar sitta högtryck pump och lågtryck pump antar det är låg som e kass?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pentas pumpar är kända för att rasa pga färgflagor. Googla så får du upp massa info.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Köp en bränsletrycksmätare från Hansen Marine, så kan du lätt kolla bränsletrycken. Ofta är silen i tryckregulatorn igensatt, vilket ger för högt tryck. Då brukar avgaserna ryka svart och lukta choke. Enligt en servicebulletin från Penta ska man ta bort silen och ersätta den med en spårryttare ( E- clip) med detaljnr 21491831.

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 timmar sedan skrev Rollen:

Köp en bränsletrycksmätare från Hansen Marine, så kan du lätt kolla bränsletrycken. Ofta är silen i tryckregulatorn igensatt, vilket ger för högt tryck. Då brukar avgaserna ryka svart och lukta choke. Enligt en servicebulletin från Penta ska man ta bort silen och ersätta den med en spårryttare ( E- clip) med detaljnr 21491831.

Tjena!

 

Okej, de gör den inte tycker jag iaf. men ska pumpen tjuta så mycket? det har den inte gjort innan iaf det är jag rätt säker på när jag haft huven öppen :)

 

MVH 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det är bättre att mäta trycket än att gissa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...