Jump to content
Sunday 14 July 2024
RandomCrafts

Frontmonterad elutombordare som bogpropeller?

Recommended Posts

Som ämnet: Frontmonterad elutombordare som bogpropeller

 

Nog måste väl någon testat detta?
Har en Albin 25 och tycker att det är gränsfall huruvida jag vill ha bogpropeller eller inte.
Den är ju lite som ett segel och fören sticker gärna iväg lite om vinden ligger i sidan. Men att investera i en bogpropeller lockar inte riktigt.

Så tanken slog mig att en frontmonterad elmotor med fjärrkontroll borde kunna funka för att vrida fören. Kanske till och med skulle kunna användas helt för sig själv när man lägger till, så att man kan stå i fören och köra in med el? 

Att kunna flytta över den till jollen är en annan fördel som jag inbillar mig, eller till och med som nödmotor. Kanske till och med om man skaffar en med ankringsfunktion... 

Det verkar finnas en del fördelar (tycker jag) så nog borde det finnas en bra anledning till att jag inte sett detta nånstans? 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

De största anledningarna till att du inte ser detta är nog - enligt mig:

1. Kraften. För att fungera och vara användbart måste du på den båten ha minst 1-2hk. Då talar vi ganska stora elektriska utombordare.

2. Monteringen:

2a: En situation där en bogis behöver användas uppkommer ofta ganska snabbt, och då har du ingen tid att arrangera en elektrisk utombordare som skall hänga ner på sidan i....ja, vadå ?  En A25 är ju hög i fören. Hur tänkte du montera den ?

2b: Eller skall den sitta permanent (som en vattenbroms) i fören ?  Då kan du inte lägga till i naturhamnar o.s.v. utan att riskera att köra sönder den, då den tar i botten/klippan långt innan själva  båten gör det.

 

Jag har provat två MinnKota i parallell som akterpropeller på en något större båt (fast monterade i optimal position), och i stilla situationer orkade de flytta båten som önskat. Men så snart det blåste var de inte tillräckliga på långa vägar. Byttes senare till en Sleipner SE40 i aktertrumma.

 

1 timme sedan skrev RandomCrafts:

Kanske till och med om man skaffar en med ankringsfunktion... 

En flyttbar elutombordare som kan funka som bogpropeller, nödmotor, jollemotor och....ankarspel ?

 

1 timme sedan skrev RandomCrafts:

Men att investera i en bogpropeller lockar inte riktigt.

En elutombordare med fjärrkontroll, alla fästen och arrangemang kommer kosta en hel del det också. Och då har du lagt pengarna på en lösning som inte är optimal, egentligen för svag och opraktisk. Och i mångas ögon riktigt ful, samt med utanpåliggande kablar/snubbeltrådar.

 

En liten bogpropeller är kanske inte en investering som du får igen till fullo när du säljer båten, men på en A25 kan den faktiskt vara motiverad. Och det behöver inte bli så tokdyrt, beroende på vad du kan göra själv.

 

Sikta på en billig bogpropeller och låt sakerna användas till det de är avsedda för. Det blir faktiskt (oftast) bäst så. Sedan kan du utöver det till jollen skaffa en elutombordare, för det kan jag verkligen rekommendera om man inte har tokbråttom.

Edited by IngemarE
  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det finns ett system (minns ej namnet) där du har en liten vattenjet centralt placerad i båten och sedan slangar till för och akter. Samma motor kan alltså driva både för och aktern. En fördel är att man klarar av installationen själv. Oklart hur bra den är i praktiken. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 timmar sedan skrev johan_sjobjorn:

Det finns ett system (minns ej namnet) där du har en liten vattenjet centralt placerad i båten och sedan slangar till för och akter. Samma motor kan alltså driva både för och aktern. En fördel är att man klarar av installationen själv. Oklart hur bra den är i praktiken. 

Det är nog Jet Thruster som du tänker  på, https://www.jetthruster.com/. Systemet har diskuterats och berörts i trådar på MG lite då och då under många år.

 

God grundidé men kräver väldigt mycket från elsystemet och det blir snabbt kraftiga slangar för att nå någon tryckkraft att tala om. Ineffektivt helt enkelt.

Och rent logiskt är det lätt att inse att det måste bli mycket mer ineffektivt än en konventionell bogprop, då bästa sättet att skapa ett tryck med vatten borde vara så få rör och krökar som möjligt och stor vattenpumppropeller.

 

Sedan är det prislappen. Redan deras "mikro-system" för små båtar upp till 28' (typiskt för TS A25:a) kostar 50.000:- bara i material. Och då har det en tryckkraft som knappt når upp till vad den minsta bogpropellern du kan köpa ger. https://www.jetthruster.com/webshop/Jet-Thruster-Micro-for-Small-boats-p521079365

 

Strömförbrukningen hos denna minsting är angiven till hela 480A vid 12V dvs knappt 6kW, men elmotorn sägs egentligen "bara" vara på 3kW. Det går inte riktigt ihop, men kanske att man nyttjar det faktum att systemet bara används korta stunder så man tillfälligt kan kräma ur dubbla effekten ur motorn utan att bränna den.

Hursomhelst är det en strömförbrukning som är 2-4 ggr högre än vad en bogis med motsvarande kraft behöver.

 

Om man absolut måste ha ett sidförflyttningssystem och det inte finns någon plats för någon form av traditionell bogpropeller så är Jet Thruster kanske ett alternativ. Men (enligt min åsikt) inte annars.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Tror din idé skulle kunna fungera, om det inte blåser alltför mycket och om du lägger till där det är djupt föröver. Albin 25 har ju en köl akterut, vilket gör att du får en slags momentkraft med en elmotor i fören, även om det går sakta att vrida båten, med exempelvis Biltemas frontmonterade motor med en dragkraft på 24 kg. 

 

Man kan testa och dra med en resevåg för att se vad det motsvarar i verkligheten. Men tänk också på att en sådan motor också kan vara stöldbegärlig och bör inte ligga synligt vid bryggan och därav så kanske det ändock är mera praktiskt med en fast installerad bogpropeller.

Edited by Busteri

Share this post


Link to post
Share on other sites
22 timmar sedan skrev johan_sjobjorn:

Det finns ett system (minns ej namnet) där du har en liten vattenjet centralt placerad i båten och sedan slangar till för och akter. Samma motor kan alltså driva både för och aktern. En fördel är att man klarar av installationen själv. Oklart hur bra den är i praktiken. 

Jag letade efter erfarenheter om Jet Thruster för några år sedan. Jag hittade en tidningsartikel med en lyrisk användare. All annan erfarenhet var negativ. Generalagenten hänvisade till ett varv som hade installerat ett system. Det varvet sa "Vi kommer aldrig att installera ett Jet Thrustersystem fler gånger". Mycket problem med läckor p.g.a. det höga trycket, ventiler som kärvade/beckade igen så det inte gick att styra vattenflödet så elegant som det beskrivs i reklamen o.s.v.

Det var ett lätt beslut för mig att inte installera Jet Thruster.

13 timmar sedan skrev IngemarE:

- - -

Om man absolut måste ha ett sidförflyttningssystem och det inte finns någon plats för någon form av traditionell bogpropeller så är Jet Thruster kanske ett alternativ. Men (enligt min åsikt) inte annars.

Jag vill hävda att om det inte finns plats för en traditionell bogpropeller så är det bättre att vara utan, hellre än att lägga en massa pengar (och hål i skrovet) på ett Jet Thrustersystem som i alla fall har en tveksam effekt och funktionsduglighet.

 

Alternativet om det är ont om plats är nog att montera en "pod" med sidverkande propeller under båten. Den lösningen har jag dock inte letat efter erfarenheter om, så jag vet inte hur de fungerar.

Share this post


Link to post
Share on other sites
15 timmar sedan skrev IngemarE:

Det är nog Jet Thruster som du tänker  på, https://www.jetthruster.com/. Systemet har diskuterats och berörts i trådar på MG lite då och då under många år.

 

God grundidé men kräver väldigt mycket från elsystemet och det blir snabbt kraftiga slangar för att nå någon tryckkraft att tala om. Ineffektivt helt enkelt.

Och rent logiskt är det lätt att inse att det måste bli mycket mer ineffektivt än en konventionell bogprop, då bästa sättet att skapa ett tryck med vatten borde vara så få rör och krökar som möjligt och stor vattenpumppropeller.

 

Sedan är det prislappen. Redan deras "mikro-system" för små båtar upp till 28' (typiskt för TS A25:a) kostar 50.000:- bara i material. Och då har det en tryckkraft som knappt når upp till vad den minsta bogpropellern du kan köpa ger. https://www.jetthruster.com/webshop/Jet-Thruster-Micro-for-Small-boats-p521079365

 

Strömförbrukningen hos denna minsting är angiven till hela 480A vid 12V dvs knappt 6kW, men elmotorn sägs egentligen "bara" vara på 3kW. Det går inte riktigt ihop, men kanske att man nyttjar det faktum att systemet bara används korta stunder så man tillfälligt kan kräma ur dubbla effekten ur motorn utan att bränna den.

Hursomhelst är det en strömförbrukning som är 2-4 ggr högre än vad en bogis med motsvarande kraft behöver.

 

Om man absolut måste ha ett sidförflyttningssystem och det inte finns någon plats för någon form av traditionell bogpropeller så är Jet Thruster kanske ett alternativ. Men (enligt min åsikt) inte annars.

 

 

Ja vill minnas att det krävdes rejält med el för det systemet. Dessutom är det långt ifrån gratis. Vill man ändå ha något sådant borde man på en båt med en större inombordsmotor kunna koppla på en jetpump via ett kraftuttag. Sen grova slangar och reglerventiler. Då borde man ha tryck grejorna så det räcker och blir över. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...