Jump to content
Thursday 13 June 2024

Recommended Posts

Hej,

Min vän ärvde en väldigt fin träsnipa av sin farfar. Det är hans farfar som har byggt båten. Det sitter en Sabb G11A, äldre modell. Tyvärr så gick hans farfar bort innan han kunde lära ut honom hur motorn fungerar. Jag kan lite om motorer, men är nybörjare kring båtmotorer och just Sabb.

 

Vi har lyckats starta motorn med vev någon gång, men den är svårstartad. Har ni något tips på att förbättra starten? Min vän pappa var inte mycket på den båten, men säger att det är bara veva på fort som fan så går den igång tillslut.

 

Vi tänkte byta olja på den men vad är bäst att använda? Instruktionsboken säger SAE 20, men jag hittar inte någon för dieselmotorer.

 

På ett videoklipp så såg vi att någon la i nåt i en mutter. Vi skruvade bort muttern och den var helt tom. Se bild 2. Vad är det som ska vara där och är det nödvändigt att använda?

 

Tillsist, ovan motorn så sitter det någon form av stift, där det går en kabel till. Är det glödstift/tändstift? Hur vet man om den är kass?

20240519_142159.jpg

20240519_133539.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Ang. att starta motorn så antar jag att spaken med svarta runda handtaget på är en sk. dekompressionsspak som gör att man släpper på komressionen så att det går lättare att veva runt motorn.

När du väl fått bra snurr på motorn så släpper du tillbaka spaken så att kompressionen kommer tilbaka och motorn får en chans att starta.

 

Glödstisftet ser ju deffinitivt inte bra ut, själva stiftet som ska glöda saknas helt.

 

Dom ser ju normalt ut något liknande det här:

image.png.49afa1db70094235573a6540ff5d5ac1.png

 

Edit.

 

Jag läste inte riktigt och missförstod din bild, det du håller i är ju hållare för sk. startcigarett/zundfix.

 

Alltså denna del:

https://mkmarin.se/produkt/startsigarettholder/1849

image.png.902207a874fe04c6588f9d9f0f16af6d.png

 

I det stoppar du denna:

https://mkmarin.se/produkt/startsigarett-eske/2331

image.png.80b68d0ff38fc9991c8590aa5efe3348.png

 

Stiftet med sladden är snarare en tempsensor, och tittar man på denna bilden:

image.png.205e3a9d547848217f391f7b85bd2de5.png

så sitter där istället en analog temometer av denna typ:

image.png.bc34640a125671d501886520ebfe658e.png

Edited by No_jah

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tack för svar. Det är till stor hjälp. Då ska vi se till att köpa start cigaretter.

Tror du att man kan installera en startmotor på veven?

Share this post


Link to post
Share on other sites

En till sak, man fyller ju på med olja i den lilla behållaren vid kompressions spaken. Vad är det för sorts olja? Oljepumpen kommer ju någon gång att ta slut och vi kommer behöva köpa nytt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag tror inte det är någon vidare bra idé att installera startmotor på veven, men däremot kanske det skulle gå att byta ut generatorn mot en dynastart, alltså en kombinerad startmotor/generator.

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 minuter sedan skrev DanielPrice:

Kan man annars byta start cigaretterna mot glödstift?

Jag tror det finns en adapter för att montera glödstift i samma som som hållaren för startcigaretten sitter.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag är uppvuxen med en sån motor. Vi använde aldrig cigarett eller något i den hållaren, men inför varje start pumpade vi in lite olja med en oljekanna i den lilla behållaren vid kompressionsspaken för att underlätta komrpessionen. Sen de dekomprimerade vi, vevade hjulet så fort vi kunde, och sedan komprimerade med spaken i synk med vevandet så vi orkade komma över första komprimeringen. Vår motor var lyckligtvis alltid lättstartad. Jag tror den lilla mängden olja inför varje start var nyckeln till det.

Jag hade kvar motorn som vuxen också, och använde den även på vintern. Behövde inte starta på annat sätt då heller.

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 timmar sedan skrev No_jah:

Jag tror det finns en adapter för att montera glödstift i samma som som hållaren för startcigaretten sitter.

Tack för svar! Ska kolla på detta om det finns att byta ut generatorn.

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 timmar sedan skrev MarkusF:

Jag är uppvuxen med en sån motor. Vi använde aldrig cigarett eller något i den hållaren, men inför varje start pumpade vi in lite olja med en oljekanna i den lilla behållaren vid kompressionsspaken för att underlätta komrpessionen. Sen de dekomprimerade vi, vevade hjulet så fort vi kunde, och sedan komprimerade med spaken i synk med vevandet så vi orkade komma över första komprimeringen. Vår motor var lyckligtvis alltid lättstartad. Jag tror den lilla mängden olja inför varje start var nyckeln till det.

Jag hade kvar motorn som vuxen också, och använde den även på vintern. Behövde inte starta på annat sätt då heller.

Hej MarcusF,

Tack för att du svarar. Minns du vad för sorts olja man pumpade i den lilla behållaren?

Hur lyckas man med synk med kompressionen? Är det något man bara får lära sig med tiden? 🤔

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Angående motorolja så använder du vanlig 15w/40 olja.

Manualen hämtar du här och MK marin i Göteborg har reservdelar och Mattias kan även ge dig tips.

Och i manualen får du i stort sett svar på alla dina frågor,

hör av dig om du har svårt att förstå norska 🙂

Edited by Makro

Share this post


Link to post
Share on other sites
16 timmar sedan skrev Makro:

Angående motorolja så använder du vanlig 15w/40 olja.

Manualen hämtar du här och MK marin i Göteborg har reservdelar och Mattias kan även ge dig tips.

Och i manualen får du i stort sett svar på alla dina frågor,

hör av dig om du har svårt att förstå norska 🙂

Tack Makro! Skönt, då kan vi köpa in ny olja. Det enda jag har svårt att hitta är glödstift som man kan ersätta startcigaretter med. Har du någon aning?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Glödstift har jag ingen aning om det finns till G-maskinerna men i manualen rekommenderas ju några sprut med olja om du inte använder startcigarett, läs den som sagt och sen kan du ju slå Mattias på MK marin en signal och fråga, han säljer ju delar och reparerar motorer så han borde ha koll.

Däremot är jag rätt säker på att det finns startmotor eller dynastart till G-typen och då slipper du veva.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev Makro:

Glödstift har jag ingen aning om det finns till G-maskinerna men i manualen rekommenderas ju några sprut med olja om du inte använder startcigarett, läs den som sagt och sen kan du ju slå Mattias på MK marin en signal och fråga, han säljer ju delar och reparerar motorer så han borde ha koll.

Däremot är jag rätt säker på att det finns startmotor eller dynastart till G-typen och då slipper du veva.

Okej, vet du vad det är för olja man sprutar i behållaren ovan? Vanlig motorolja?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag vill minnas att det ät motorolja ja, men kolla manualen :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
19 timmar sedan skrev DanielPrice:

Okej, vet du vad det är för olja man sprutar i behållaren ovan? Vanlig motorolja?

Bara en gissning, men troligtvis är det smörjkannan på första  bilden som används till detta, men den kanske är tom?

 

Här är förresten adaptern för att glödstift:

https://mkmarin.se/produkt/glødepluggholder/1944?categoryId=318

 

Och ang. startmotor så tycker jag mig se att det är kuggkrans på svänghjulet, och det borde ju isåfall innebära att det finns startmotor som tillbehör. Om nu inte svänghjulet kommer från annan motor.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu har jag har sett att det ska finnas startmotor till G-maskiner så det borde bara vara att skruva dit, om det inte ska till något extra fäste?

Share this post


Link to post
Share on other sites
2024-05-28 vid 16:21 skrev No_jah:

Bara en gissning, men troligtvis är det smörjkannan på första  bilden som används till detta, men den kanske är tom?

 

Här är förresten adaptern för att glödstift:

https://mkmarin.se/produkt/glødepluggholder/1944?categoryId=318

 

Och ang. startmotor så tycker jag mig se att det är kuggkrans på svänghjulet, och det borde ju isåfall innebära att det finns startmotor som tillbehör. Om nu inte svänghjulet kommer från annan motor.

Kannan är fylld med någon sorts olja. Frågan är bara vad. Skulle själv gissa att det är vanlig motorolja.

Generatorn är kopplade med en drivrem.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2024-05-28 vid 17:24 skrev Makro:

Nu har jag har sett att det ska finnas startmotor till G-maskiner så det borde bara vara att skruva dit, om det inte ska till något extra fäste?

Härligt! Jag ska meddela min vän om detta. Han får stå för kassan.

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 minuter sedan skrev DanielPrice:

Kannan är fylld med någon sorts olja. Frågan är bara vad. Skulle själv gissa att det är vanlig motorolja.

Generatorn är kopplade med en drivrem.

Men smörjkannan finns nog där av en anledning, och den anledningen är troligtvis att spruta en skvätt i smörjkopp en.

Och ja, generatorn drivs via rem, men om du tittar på bakkanten av svänghjulet, så seer där ut att vara en kuggkrans som är till för startmotorns drev.

Share this post


Link to post
Share on other sites
36 minuter sedan skrev No_jah:

Men smörjkannan finns nog där av en anledning, och den anledningen är troligtvis att spruta en skvätt i smörjkopp en.

Och ja, generatorn drivs via rem, men om du tittar på bakkanten av svänghjulet, så seer där ut att vara en kuggkrans som är till för startmotorns drev.

Smärjkannan har vi koll på. Det är bara vad man ska fylla på med vi inte fullt förstår. Jag kollar det nästa helg när vi åker till båten. Återkommer.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu är vi vid båten. Vi har rensat röret till vattenintag och skruvat fast allt. När vi börjar veva nu så kommer det en vitgärddig sörja från vevdrevet. Se bild. Vad är det och varför sker det?

17178524704512156308806966674512.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 timmar sedan skrev DanielPrice:

Nu är vi vid båten. Vi har rensat röret till vattenintag och skruvat fast allt. När vi börjar veva nu så kommer det en vitgärddig sörja från vevdrevet. Se bild. Vad är det och varför sker det?

17178524704512156308806966674512.jpg

Det gav sig til slut och vi lyckades få igång kylningen. Det var luft i systemet som fick det att inte gå runt korrekt. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2024-06-01 vid 09:25 skrev No_jah:

Men smörjkannan finns nog där av en anledning, och den anledningen är troligtvis att spruta en skvätt i smörjkopp en.

Och ja, generatorn drivs via rem, men om du tittar på bakkanten av svänghjulet, så seer där ut att vara en kuggkrans som är till för startmotorns drev.

Det är en kuggkrans där! Suveränt. Då kan vi montera en dyna start i framtiden. Det var mycket lättare att starta motorn idag, så fort man fick in snitsen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev DanielPrice:

Det är en kuggkrans där! Suveränt. Då kan vi montera en dyna start i framtiden. Det var mycket lättare att starta motorn idag, så fort man fick in snitsen.

Men dynastart är en kombinerad startmotor och generator, och den både startar och laddar med remdrift. Däremot använder en en startmotor kuggkransen på svänghjulet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...