Gå till innehåll
fredag 17 maj 2024
Tewski

Stopp Spak - mekanisk fråga

Rekommendera Poster

Dum fråga. Men måste bara fråga ändå för jag vågar inte ta reda på´t själv..

 

Jag undrar hur den mekaniska STOP spaken normalt brukar se ut bakom min instrumentbräda. Är det bara en lös vajer som går ner till motorn likt bromsvajrar på en cykel, eller är det ett långt rör som vajern går i som hellst inte skall böjas och ryckas i?

 

Jag frågar eftersom jag vill öppna upp instrument panelen, dels för att slipa, men också för att sätta dit mera prylar, men själva metall rör-modulen som spaken sitter i är helt fastlimmad i träskivan. (DUMT!) Så eftersom jag inte vet hur det mekaniska ser ut under, så vågar jag inte tvinga upp instrumentbrädskivan och låta metall pinnen som spaken sitter i åka ner, eftersom jag är rädd att jag knäcker något och att metall pinnen kommer vara omöjlig att få in igen..

Det bästa hade ju varit om jag bara lyckats få ur hela spak anordningen.. men men.

 

Är det bara en vajer. så tänker jag att det bara är att dra upp sålänge jag inte spänner vajern..

Någon som vet om det är OK att dra upp brädan med spak modulen kvar?

 

TACK för er tid!

IMG_3003.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det brukar vara en pianotråd i ett hölje som går ner till insprutningspumpen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla baksidan av handtaget som du drar i.

Sitter inte en vanlig eller insexskruv där?

 

Lossa och lyft av handtaget.

 

Sen lossar du muttern som syns i bilden. Håller typ höljet på plats.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det inte går att lossa handtaget. Så lossa typ pianotråden vid insprutningspumpen.

Räta den så gott det går innan höljet. Så är det bara att dra i handtaget, så kommer hela tråden ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minute ago, Hybro said:

Om det inte går att lossa handtaget. Så lossa typ pianotråden vid insprutningspumpen.

Räta den så gott det går innan höljet. Så är det bara att dra i handtaget, så kommer hela tråden ut.

Tack Hybro!
Givetvis har jag skruvat av både handtaget och muttern, men själva "Röret" som pinnen går genom sitter fastlimmad i brädan.

 

Ok, ska kika på att ta bort tråden vid motorn istället.
Vad tror du om att alternativt låta metall pinnen (Som handtaget sitter på) istället falla ner igenom röret, och på så vis bli fri. Är det krångligt att få tillbaka pinnen in igen... hmm?

Får se hur jag gör nästa helg när jag kommer till båten.

 

Tack igen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...