Mambo 74 Posted April 25 Vi har planer på en färd utmed norrlandskusten i sommar, mer specifikt mellan Stockholms skärgård och Ö-vik. Vi har seglat i dessa vatten förut men det var ett antal år sedan och gästhamnar mm ändrar sig. Så jag skulle vilja ha lite tips/reklam från er som vet hur en mer aktuell status ser ut. Är det någon hamn som gjort stora satsningar? Är det något speciellt som händer denna sommar? Är det något man bör undvika? Kom med tips. Vi seglar en båt med djupgående på ca 1,8 m (jag vet att det finns en del hamnar som är för grunda). Share this post Link to post Share on other sites
nilsnobbing 152 Posted May 6 Det finns förstås massor med tips, men jag kan börja med ett par i mina trakter. Lill-Lubban är SXK uthamn i Lubbanviken söder om Sundsvall. Väl skyddad, lugn och fin. Åkeröviken/Söråkerviken på Åstön norr om Sundsvall är nyligen upprustad med fina bryggor, nybyggt servicehus och fin miljö. Liten sandstrand. Annars? Favoriter längs vägen är Öregrund, Storjungfrun, Agö storhamn, Höllick, Mellanfjärden, Lustholmen, Lövvik, Häggvik, Ulvön, Trysunda, Mjältön. Om dessa kan man nog utan vidare läsa mer om på nätet eller någon bra guidebok. SXK:s bok Norrlandskust är bra, men har kanske något år på nacken nu. Välkommen norrut! //N.N Share this post Link to post Share on other sites
Mambo 74 Posted May 9 Tack för tipsen, Nilsnobbing. Lill-Lubban har jag känt till men aldrig besökt. Hur är det närbelägna Skatan, är restaurangen igång? Share this post Link to post Share on other sites
nilsnobbing 152 Posted May 20 On 5/9/2024 at 7:37 PM, Mambo said: Tack för tipsen, Nilsnobbing. Lill-Lubban har jag känt till men aldrig besökt. Hur är det närbelägna Skatan, är restaurangen igång? Hej! Skatan är öppet i sommar med ny krögare som satsar. Riktigt mysig hamn! Lill-Lubban är mer av karaktären naturhamn, fast med ordentlig brygga, fina bänkar och bord, bastu och fräsch dass. Det finns en restaurang i Galtström som man når från Lill-Lubban med jolle och promenad, men det är oklart om den öppnar i år. Gillar ni att svajankra kan ni fortsätta längre in i Lubbanviken där det finns väl skyddad plats för svajankring. Jag har växt upp med sommarstuga i Lubban så det är mina "hoods". Men jag har seglat hela norrlandskusten :-) Share this post Link to post Share on other sites
Mackey 4,396 Posted May 20 (edited) Jag har en tråd med massor av tips, se nedan. Mitt bästa tips tror jag är att strecksegla ibland för att sedan kunna ta det lugnare där man vill vara. Vi valde att strecksegla från Stockholm till Haparanda på fyra dygn, men man kan ju satsa ett dygn bara för att komma "loss" från Stockholms skärgård. Strecksegla innebär i det här läget att hålla minst fyra knop mot målet oavsett vind, så det kan bli motorgång. Jag vet inte var ni börjar, men om jag utgår från Möja tex. så skulle jag ta en första lite kortare etapp upp till trakterna av Kapellskär - Arholma. Nästa etapp skulle bli ca. ett dygn (100 M) till Storjungfrun, eller om vädret är så att man vill hamna i lite mera skyddade vatten till Gåshällan. Starta på morgonen/förmiddagen och upplev soluppgången på Gävlebuken. Laga frukost under gång eller när ni lagt till på någon skyddad plats. Sedan finns det gott om tid att ägna åt kusten norr ut. Jag vill föreslå att ni förlänger resan till Umeå - Holmön om det finns tid. Se till att ni har fungerande värme ombord. Det hade inte vi något behov av 2016. Året innan blev det aldrig metrologisk sommar längs stora delar av norrlandskusten och vi hörde berättelser om att det var kallare i båten än i kylskåpet på morgnarna. Ha en riktigt skön seglats oavsett hur ni väljer att göra. Mackey Edited May 20 by Mackey Lagt till en bild. Share this post Link to post Share on other sites
Mackey 4,396 Posted May 20 Marinwiki har en hel del tips. Share this post Link to post Share on other sites