Gå till innehåll
lördag 09 november 2024
Rydscamping75

Ommålning av skrov Ryds Camping

Rekommendera Poster

Hej! 
Mottager tacksamt tips och idéer! 
Ska måla om skrovet på min Ryds Camping -75 som hade väldigt dåligt skick på bottenfärgen. Har skrapat bort all lös färg och påbörjat slipning. Slipar ner till den blåa original färgen, som jag gissar är en epoxyfärg? Tänker ha den som grund..

Vad ska man ha för färg? Kikat lite på T-coat. Båten kommer gå i sötvatten. Vill helst inte måla båten igen på läääänge. 

Tänker att jag målar ändå upp till relingen när jag ändå är igång, även fast det kanske går att rädda den färgen med polering.. 

74F32616-94E6-4A6C-89D3-606794AFAEB6.jpeg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag har en gång målat en mindre plastbåt med holländsk sträckfärg (färgen sträcker ut sig när den härdar).

De-Ijssel, det blev väldigt bra. men om du skall måla med den färgen följ hela programmet med grundfärg etc.

Men botten skall du inte måla med sådan färg. Måla då med en vanlig enkel bottenfärg som är godkänd för det vatten i vilket du avser att använda båten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Börja med att köpa en burk oxalsyra och blanda med varmt vatten. Se till att lösningen blir mättad.

Måla på det gulbruna runt vattenlinjen och håll det fuktigt genom att gå flera varv med penseln. Skrubba med borste och tvätta av med högtryckstvätt.

Införskaffa en roterande polermaskin och sätt på en lammullsrondell. Använd Autosol och kör på LÅG hastighet. Nu bör du kunna se om du kan rädda skrovet ovan vattenlinjen och det till en vettig kostnad.

Båtbotten kan du måla med epoxifärg i flera lager.

Själv har jag polerat en Ryds Camping på samma sätt och den blev kanonfin. Visst fanns det en del repor och skav kvar men båten var från -76. Man kan inte förvänta nåt annat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Hej!

Jag har en gång målat en mindre plastbåt med holländsk sträckfärg (färgen sträcker ut sig när den härdar).

De-Ijssel, det blev väldigt bra. men om du skall måla med den färgen följ hela programmet med grundfärg etc.

Men botten skall du inte måla med sådan färg. Måla då med en vanlig enkel bottenfärg som är godkänd för det vatten i vilket du avser att använda båten.

Hej och tack för svar. Har kollat lite på sträckfärg. Men ska jag måla skrovet vill jag kunna ha samma färg på hela båten (även de under vatten). 

”vanlig bottenfärg” tycker jag sitter dåligt. Har använt hård bottenfärg förut och upplever att det flagnar, men kan va för att jag slarvat med förarbetet. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 timmar sedan skrev Janne_G:

Börja med att köpa en burk oxalsyra och blanda med varmt vatten. Se till att lösningen blir mättad.

Måla på det gulbruna runt vattenlinjen och håll det fuktigt genom att gå flera varv med penseln. Skrubba med borste och tvätta av med högtryckstvätt.

Införskaffa en roterande polermaskin och sätt på en lammullsrondell. Använd Autosol och kör på LÅG hastighet. Nu bör du kunna se om du kan rädda skrovet ovan vattenlinjen och det till en vettig kostnad.

Själv har jag polerat en Ryds Camping på samma sätt och den blev kanonfin. Visst fanns det en del repor och skav kvar men båten var från -76. Man kan inte förvänta nåt annat.

Oxalsyra är inköpt. Kanske skulle testa att polera och se hur de blir, tyckte du din båt behöll glansen eller va den lika blek nästa år? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 minuter sedan skrev Rydscamping75:

Oxalsyra är inköpt. Kanske skulle testa att polera och se hur de blir, tyckte du din båt behöll glansen eller va den lika blek nästa år? 

Alltså, oxalsyran ger ingen glans. För att få glans behöver du polera bort de "porer" som bildas i gelcoaten. Efter det gäller det att skydda gelcoaten med tex vax. Detta behöver göras så gott som varje år. Kolla här på MG så finns det en hel del skrivet om det.

Ett sätt att komma undan med vartannat år är att behandla med keramisk lackförsegling. Dyrt och ganska jobbigt om det görs rätt.

Ett annat sätt är att låta båten vara matt och njuta av användandet ;) .

9 minuter sedan skrev Rydscamping75:

Men ska jag måla skrovet vill jag kunna ha samma färg på hela båten (även de under vatten). 

Ska du ha det så skulle jag säga att du bör ta bort bottenfärgen och bara låta skrovet vara i den färg det är. Bör funka bra i insjöar. Lite slem blir det alltid men det tvättar man ganska lätt bort. Och sen bort med de bruna missfärgningarna med oxalsyran som redan nämnts + lite polering och vaxning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan skrev Rydscamping75:

Efter poleringen höll den bra. Räckte med vanlig bilpolish (Sonax) och ett lager hårdvax (åxå Sonax) ovanpå det.

Använde oscillerande slip med skumgummirondell.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
5 timmar sedan skrev ChristerN:

Alltså, oxalsyran ger ingen glans. För att få glans behöver du polera bort de "porer" som bildas i gelcoaten. Efter det gäller det att skydda gelcoaten med tex vax. Detta behöver göras så gott som varje år. Kolla här på MG så finns det en hel del skrivet om det.

Ett sätt att komma undan med vartannat år är att behandla med keramisk lackförsegling. Dyrt och ganska jobbigt om det görs rätt.

Ett annat sätt är att låta båten vara matt och njuta av användandet ;) .

Ska du ha det så skulle jag säga att du bör ta bort bottenfärgen och bara låta skrovet vara i den färg det är. Bör funka bra i insjöar. Lite slem blir det alltid men det tvättar man ganska lätt bort. Och sen bort med de bruna missfärgningarna med oxalsyran som redan nämnts + lite polering och vaxning.

Tack för förtydligandet men det har jag koll på.

Angående låta skrovet vara som det är, så tror jag nog att jag vill ha ny bottenfärg iaf. 
Men tror du att den befintliga blå färgen är en blå sträckfärg eller rentav blå gelcoat?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är orginal gelcoat från fabrik.

Kraftigt oxiderad men med kraftig rubbing blir den kanonfin.

Sen lite wax på det så håller det ett tag....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
12 timmar sedan skrev Janne_G:

Epoxifärger verkar vettigt. Läser på Moorys och Hjertmans hemsidor, står att de ska vara flera lager, typ 2-4, epoxiprimer sedan minst 2 lager t.ex T-coat eller annan hård bottenfärg. 
Blir mycket målning och dyr färg. Skulle de inte räcka å lägga 2 lager epoxiprimer, den är ju ändå svart så ser väl bra ut tänker jag.? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
5 minuter sedan skrev Janne_G:

Det är orginal gelcoat från fabrik.

Kraftigt oxiderad men med kraftig rubbing blir den kanonfin.

Sen lite wax på det så håller det ett tag....

Okej. Hade ju varit smidigt å bara kört kraftig rubbing och wax på det under vattenlinjen också men blir väl svårt att få till när man slipat med 60 papper, samt att det gått igenom på några ställen till glasfibern 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om man på Donsö kan torrsätta med trailer på en ramp med flakmoped eller golfbil torde väl de flesta moderna personbilar klara det…  Nu är rampen på Donsö ganska flack och det var bara en större styrpulpetbåt av aluminium som man drog upp med golfbilen… det gick väl åt några KAh. Ja det var ju några gubbar från bänken som aktiverades att skjuta på samt vara barlast på golfbilens flak.

Och flakmopeden, även den elektrisk, slirade en del när man trailade en liten ribb… På den ön går allt med Guds försyn, man börjar med att bedja, sedan fungerar allting. Men vid den rampen finns det en vinsch som kan användas om dragfordonet inte orkar, det är ju i princip bilförbud på den och närliggande öar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
10 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Om man på Donsö kan torrsätta med trailer på en ramp med flakmoped eller golfbil torde väl de flesta moderna personbilar klara det…  Nu är rampen på Donsö ganska flack och det var bara en större styrpulpetbåt av aluminium som man drog upp med golfbilen… det gick väl åt några KAh. Ja det var ju några gubbar från bänken som aktiverades att skjuta på samt vara barlast på golfbilens flak.

Och flakmopeden, även den elektrisk, slirade en del när man trailade en liten ribb… På den ön går allt med Guds försyn, man börjar med att bedja, sedan fungerar allting. Men vid den rampen finns det en vinsch som kan användas om dragfordonet inte orkar, det är ju i princip bilförbud på den och närliggande öar.

Nu är du väl ute och cyklar i denna tråd 😀😉

Redigerad av Jorgen01

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
20 timmar sedan skrev Jorgen01:

Nu är du väl ute och cyklar i denna tråd 😀😉

Antagligen.

Inlägget var avsett för tråden som handlar om personbil och trailerbåt.

Sorry.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Jag målade om min Ryds camping från -75 förra året. Anledningen var att den var tidigare var målad med tre lager av olika kulörer och såg allmänt skabbig ut. 

För att slippa slipa ner all färg valde jag ta in en firma som blästrade den. Dock körde de alldeles för hårt och gelcoaten tog stor skada. Fick spackla igen gropar i plasten och målade därefter med två lager av Biltemas epoxigrund och sen två lager 2-komp polytheran lack (sträck färg). Körde med roller och pensel och blev enligt mitt tycke ett helt ok resultat. 

Dock gjorde jag misstaget att vänta för länge med att lägga på bottenfärg (ska vara klibbig epoxifärg), så den släppte efter en säsong och måste nu göras om. 

Använde endast Biltemas färger. 

foto 2022-10-31 10 43 45.jpeg

foto 2022-11-12 14 48 07.jpeg

foto 2022-12-03 13 57 32.jpeg

foto 2023-06-10 16 06 36.jpeg

img_3377.jpeg

foto 2022-10-31 16 26 50.jpeg

foto 2022-12-03 10 14 02.jpeg

foto 2022-12-03 13 57 24.jpeg

Redigerad av Mawe85

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...