Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
Jim_Beam

Lacka 2k men det är lite kyligt

Rekommendera Poster

Jag vet att lacktillverkaren säger att man inte ska lacka 2k när det är under 10+ och fuktigare än 70% men är det någon som ändå har chansat? Båten står i en hall som håller utetemperatur och jag skulle helst börja lacka diverse trädetaljer som räcken mm. men det lär dröja innan det är 10+ i hallen, rätt många ytor så det är inte praktiskt att täcka in och köra någonslags värme, kan heller inte frakta hem grejerna.

Så frågan är egentligen om någon testat att t.ex. köra tunnare blandning eller något annat trick, öka härdare kanske?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Personligen använder jag inte 2K-lack på trä, detta är ett av skälen. Byter du till 1K-lack är det inte lika temperaturkänsligt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har lackat en enda sak i båtar med 2k-lack. Några durkar i förra båten. 2k för att få hög slitstyrka.

Där lackade jag i en källare som höll ca 7-8 grader och det funkade fint. Beror kanske på vilken sorts lack man använder. Vill minnas att det var någon lack från International, kanske Perfection, som också hade rekommendation att användas vid minst 10 grader.

Det som jag tyckte var svårigheten var att längsta tid före övermålning var ganska kort. Typ 4-5 dagar vid 10 grader.

Tror som @Peter_K att det oftast är bäst att använda 1k-lack på båtar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla på hygglo.se om du inte kan hyra en dieselkanon (värmare). De brukar vara på 20-40 kW och värmer upp i princip vad som helst på en kvart 😉

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Janne_G:

Kolla på hygglo.se om du inte kan hyra en dieselkanon (värmare). De brukar vara på 20-40 kW och värmer upp i princip vad som helst på en kvart 😉

Kombinationen dieselkanon och inomhushall är inte helt optimal, om man inte gillar att dö i kolmonoxidförgiftning såklart…

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan skrev Peter_K:

Kombinationen dieselkanon och inomhushall är inte helt optimal, om man inte gillar att dö i kolmonoxidförgiftning såklart…

Jo, vi är ganska många inom byggbranschen som kilat vidare 😉

 

Hälsn från andra sidan......

 

Kanonen ska stå ute, riktad mot öppning in i hallen. Tror helt ärligt att lösningsmedlet i 2-k lacken är farligare

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
30 minuter sedan skrev Janne_G:

Jo, vi är ganska många inom byggbranschen som kilat vidare 😉

 

Hälsn från andra sidan......

 

Kanonen ska stå ute, riktad mot öppning in i hallen. Tror helt ärligt att lösningsmedlet i 2-k lacken är farligare

Jag är också i byggbranchen och vet hur man använder en värmare. Som du skriver; dieselkanonen skall stå utanför det man värmer. Här verkar det dock vara en hall, vilket indikerar stort och flera båtar, och då är det inte bara-bara att skaffa farmartank och en dieselkanon. 
Lösningsmedel finns det masker som skyddar mot. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
38 minuter sedan skrev Peter_K:

Jag är också i byggbranchen och vet hur man använder en värmare. Som du skriver; dieselkanonen skall stå utanför det man värmer. Här verkar det dock vara en hall, vilket indikerar stort och flera båtar, och då är det inte bara-bara att skaffa farmartank och en dieselkanon. 
Lösningsmedel finns det masker som skyddar mot. 

En liten brasklapp ! har man en enklare. ( billigare) kanon utan separat avgasrör tex julas så hjälper det inte att man ställer kanonen utanför då avgaserna följer med varmluften in , vet av egen erfarenhet … Använder en sådan för att få snön att släppa från taket på båttältet och ja , 

mådde ganska illa när jag ” bara ” skulle göra lite småsaker medans kanonen gick .

 

Lite offropic men vill verkligen varna för riskerna .

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...