Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
KalleMandelstam

Höja durk ovan vattenlinje på snipa

Rekommendera Poster

Har ingen båt för tillfället (står i kö till båtplats) så detta är mer en generell fråga som inte är knuten till exakt fabrikat och modell. Jag är medveten om att svar kan variera stort säkert beroende på vilken exakt båt man pratar om. 

Jag är så småningom ute efter en öppen snipa med ståhytt i aktern, typ klassisk liten fiskekutter. Utbudet på täckta snipor med liten salong och sovplatser är betydligt större dock. Så jag har börjat fundera på att helt enkelt leta efter en passande sådan och sen bygga om den till det jag vill ha. Kanske runt 21-24 fot något sådant.

 

Eftersom den kommer vara öppen så skulle jag gärna ha durken ovan vattenlinjen så att man kan få självläns genom spygatt. 

Jag förstår att viktfördelningen mellan för-akter kommer att bli helt annorlunda kanske efter en sådan ombyggnad och att man kanske får balansera upp det med ballast osv. Men hur är det med stabiliteten i övrigt om man kan säga det rent generellt? Personlasten hamnar ju högre upp i båten t ex om man höjer durken. Riskerar man att båten blir väldigt ranglig i sidled? En del av det kan kanske kompenseras med ballast nere i kölsvinet? Den kapade överbyggnaden ovan vattenlinjen väger ju en del också och den försvinner. Tillkommer en mindre men högre ståhytt förstås. 

Jag är medveten om att det finns massor av andra konstruktionsfrågor som är viktiga vid en sån här ombyggnad men just nu funderar jag just på hur en höjning av durken kan få för konsekvenser om man sedan utgår från att det rent konstruktivt är utfört på adekvat sätt, att man sätter dit ett relingsräcke med bra höjd osv.
Kan man liksom få det här att bli bra eller är det dömt att på sin höjd bli halvkasst? 

 

/Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En tanke, om du nu höjer durken för att få den ovanför vattenlinjen, och båten visar sig bli rank, och om du då barlastar den mer, ja då är du väl tillbaka på ruta ett igen? 

Jag tänker så då jag vet att iallafall bohuslänska snipor som är lastdryga får barlastas riktigt ordentligt för att man skall få den stabiliteten du beskriver. Å andra sidan om dom är fylliga över buken så kanske båten tål en litet högre tyngdpunkt.

Det är ju en ekvation som man antagligen kan räkna på, men då måste man ju känna till fler parametrar.

Gör bara inte som Wasas konstruktör gjorde... skippa kanonerna på övre däck!🙂

Det lättaste är nog att ha både en manuell och en elektrisk länspump med stor kapacitet och god kvalitet som suger upp vatten ur skrovets lägsta punkt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Många snipor med ruff har ju ofta ett högre däck i sittbrunnen och sedan tar man ett kliv ner i ruffen. Så frågan är hur många som egentligen har ett sittbrunnsdäck som ligger lägre än vattenytan?

Om det ligger lägre än vattenytan så är det nog inte många cm.

Jag tror inte det kommer bli ett stort problem med avseende på stabilitet. Som du nämner kan du ju barlasta lite om det visar sig behövas, men det är ju såklart bäst att välja modell utifrån dina ombyggnads planer så kanske du hittar en modell där däcket inte kommer behöva höjas.

 

Och som du nämner så innebär din plan lite avgående vikter och lite tillkommande vikter, skillnaden blir nog inte heller så stor i kg. I vertikal tyngdpunkt blir det nog inte heller väsentlig skillnad i och med att det redan kommer finnas en Doghouse och en ruff, där man förenklat kan sägas att ruffen tas bort och Doghouse flyttas akter över.

 

Långskeppstyngdpunkten kommer dock ändras mycket, men det bör räcka med att barlasta i förpiken för att balansera upp till ursprunget.

 

Jag tror inte det finns någon stor fallgrop med din plan🙂

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur mycket höjning krävs för att få till det då? Är det en decimeter eller en halvmeter? Det påverkar rätt kraftigt hur görbart det är.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Kan lägga till att det såklart blir gynnsammare ju större båt du väljer eftersom de ofta är designade med högre fribord, högre "ståhöjd" etc. Så sikta på en 24 fotare. Mindre än så kan det lätt bli oproportionellt med en ståhytt i aktern där du vill ha en verklig ståhöjd på kanske 190 cm.

Många Doghouse har ju bara typ 170-180 cm "ståhöjd.

Redigerad av Boanjohan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...