Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
M__G

Sea star hydraulstyrning glapp?

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej alla.

Har en båt med Sea star hydraulstyrning och utombordare. Vrider jag på ratten ack så lite styr motorn. Rycker jag i motorn som om jag skulle vilja styra så fjädrar styrningen lite, typ 10 mm åt varje håll. Inget glapp som känns som glapp utan den fjädrar tillbaks till ursprungsläget. Märks inte när jag kör med båten men tänkte det kommit in luft. Nu har jag luftat systemet med ca 1 liter åt varje håll. Den gör så fortfarande. Är detta normalt? Gör era så?

Redigerad av M__G

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är lite glapp i dom det kommer du aldrig ifrån

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
48 minuter sedan skrev tutte:

Det är lite glapp i dom det kommer du aldrig ifrån

Börjar tror det är så de är. Hittade ett antal klipp på youtube där styrningar luftats och det verkar kvarstår den rörelsen som min har. Så släpper nog det, tack för svar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köpte en relativt ny båt(-21 från handlare) i höstas och reagerade på samma sätt som du kring flera aspekter av styrningen, bland annat det glapp du beskriver. Man trodde det kanske skulle kännas bättre på nått vis men verkar va så där det känns. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev moto66:

Köpte en relativt ny båt(-21 från handlare) i höstas och reagerade på samma sätt som du kring flera aspekter av styrningen, bland annat det glapp du beskriver. Man trodde det kanske skulle kännas bättre på nått vis men verkar va så där det känns. 

Ja det är inget jag märkt när jag använder båten men när den är på land har jag reagerat och gjort det i många år egentligen, provade lufta för många år sedan men likadant. Nu tänkte jag göra nytt försök och luftade igen med en liter åt varje håll för varje liten bubbla skulle bort men ändå samma. Så det blir väl inte bättre än såhär. Tycker ju att hydraulik borde vara helt stumt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du genom att kraftig ruska motorn enbart har ca 10mm rörlighet åt respektive håll så är det sannolikt bra luftat. Det är helt normalt för en frisk hudrausltyrning på en fritidsbåt. Vätskan i systemet komprimeras inte, däremot så flexar slangarna. Det går att byta slangarna till kolfiberförstärkta och då få bort en del av flex, men det kostar nog mer än det ger.

 

Vill du få det riktigt bra luftat så har SeaStar en specifik pump att lufta systemet med. Det blir riktigt bra och jag har gjort det på min båt. Seriösa båtmekaniker har en sådan och kan erbjuda tjänsten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Alanningen:

Om du genom att kraftig ruska motorn enbart har ca 10mm rörlighet åt respektive håll så är det sannolikt bra luftat. Det är helt normalt för en frisk hudrausltyrning på en fritidsbåt. Vätskan i systemet komprimeras inte, däremot så flexar slangarna. Det går att byta slangarna till kolfiberförstärkta och då få bort en del av flex, men det kostar nog mer än det ger.

 

Vill du få det riktigt bra luftat så har SeaStar en specifik pump att lufta systemet med. Det blir riktigt bra och jag har gjort det på min båt. Seriösa båtmekaniker har en sådan och kan erbjuda tjänsten.

Kan nog vara som du säger, det blir inte bättre än så. Inte värt varesig pengar eller tid att försöka minska den rörelsen, inget som märks när man kör. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 hours ago, M__G said:

Kan nog vara som du säger, det blir inte bättre än så. Inte värt varesig pengar eller tid att försöka minska den rörelsen, inget som märks när man kör. 

Jag har själv jobbat mycket med att få min hydraulstyrning stabil. Jag har en Buster XL som jag försöker få stabil i så hög fart som möjligt. Styrningen har varit största utmaningen. Till en början kom jag bara upp i 41-42kn innan den blev orolig. Nu kan jag köra avslappnat i 45kn. Vid 50 blir den farlig, men det är nog båtens begränsning och inte styrningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2024-03-22 vid 08:00 skrev Alanningen:

Jag har själv jobbat mycket med att få min hydraulstyrning stabil. Jag har en Buster XL som jag försöker få stabil i så hög fart som möjligt. Styrningen har varit största utmaningen. Till en början kom jag bara upp i 41-42kn innan den blev orolig. Nu kan jag köra avslappnat i 45kn. Vid 50 blir den farlig, men det är nog båtens begränsning och inte styrningen.

Vad gjorde du med din styrning?

Jag var och ryckte i en i princip helt ny båt på varvet med Sea star. Den hade faktiskt mera rörelse än min så det är nog så det är. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 3/23/2024 at 4:06 PM, M__G said:

Vad gjorde du med din styrning?

Jag var och ryckte i en i princip helt ny båt på varvet med Sea star. Den hade faktiskt mera rörelse än min så det är nog så det är. 

Jag började med en UltraFlex, men den blev aldrig bra. Sen bytte jag den till en SeaStar som ska klara upp till 350 hk. Men manuell luftning blev den hyfsad, men inte riktigt bra. När jag sen luftade den med SeaStars luftningspump så blev den bra. Den kan nog bli bättre, men då får jag byta ut slangarna til deras Pro-serie, och de är rätt dyra. Även pumpen kunde vara en bättre, men samma sak där, det blir lite väl dyrt. Jag är nog nöjd som det är nu.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har bytt båt från en Finnmaster T6 till en T7 (Seastar i båda båtar). Kan efter första turen konstatera att styrningen i T7 känns väldigt mkt bättre. Glappfritt och väldigt lättrattad på ett sätt som styrningen i T6 inte var. Tydligen är det en annan nivå på systemet i T7 och det kan alltså kännas väldigt olika beroende på utförande av Seastar system. Kanske uppenbart för de som har bättre koll, men har det lilla jag undersökt det tidigare inte fått riktigt grepp om detta tidigare.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
10 timmar sedan skrev moto66:

Har bytt båt från en Finnmaster T6 till en T7 (Seastar i båda båtar). Kan efter första turen konstatera att styrningen i T7 känns väldigt mkt bättre. Glappfritt och väldigt lättrattad på ett sätt som styrningen i T6 inte var. Tydligen är det en annan nivå på systemet i T7 och det kan alltså kännas väldigt olika beroende på utförande av Seastar system. Kanske uppenbart för de som har bättre koll, men har det lilla jag undersökt det tidigare inte fått riktigt grepp om detta tidigare.

 

Inte så att den rent av har elektronisk servostyrning? finns ju till lite större utombordare. Sitter som en separat enhet, kanske inne i skrovet. Tycker det blir väldigt trevlig styring med det. Tyvärr för dyrt för att jag ens ska överväga. Sen är väl min motor i minsta laget för den lyxen. Inte heller trådskaparen behöver servostyrning, men trevligt. 

 

https://www.comstedt.se/produkt/seastar-power-assist-1224v

Redigerad av M__G

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt säljaren från Yamaha center var det något man skulle kunna installera för 15k extra men att det inte skulle behövas i denna båt då styrningen redan ”var så lättrattad” pga ”kraftigare seastar system”. Om nu säljaren inte misstagit sig helt på nått sätt. Annars skulle det ha varit min misstanke också. Ska dock hålla koll om jag skulle upptäcka någon sån där enhet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hm kolla vad jag hittade:

 

 

IMG_2563.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev moto66:

Hm kolla vad jag hittade:

 

 

IMG_2563.jpeg

Trevligt,  klart bidragande till att du upplever din styrning så bra. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...