Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
seb_m

Hydraulstyrning liten båt

Rekommendera Poster

Hej! 

 

Sitter och undrar lite inför sjösättning. Har en HR 480 BR med Suzuki 80hk som jag kört en säsong. Tycker att styrningen är onödigt trög.

Det är faktiskt den största motorn jag ägt, så jag har ingen erfarenhet av var gränsen går för när hydraulstyrning är ett bra köp.

 

Sen barnsben har jag kört olika 50hk med antingen teleflex eller no-feedback-styrning och har tyckt att det har fungerat bra, men nu är jag lite osäker.

 

Har du erfarenhet av liknande frågeställning får du gärna ge tips! Att hydraulstyrning är bättre överlag förstår jag, men är det värt det på den här typen av båt?

Finns det till och med negativa saker med det? Allt från underhåll till begränsning av styrvinkel eller tiltning.

 

Berätta gärna om du vet mer än jag!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hudraulstyrning är kanon om man kommer över 50 hk på en styris tycker jag.

Dock så finns det nackdelar. Styrutslaget blir mindre, det är inte alltid det finns bra plats för hydraulstyrningen i motorbrunnen och man tappar lite känsla.

Vet inte hur gott om plats det är i HR 480 så kolla först.

(Allra bäst är ju egentligen rorkultsstyrning. Att bara svänga in mot bryggan, slå av gasen och i med neutralen och vrida om motorn och lägga i backen och ge lite gas och vips ligger man jämsides med bryggan.)

Underhållet är vad jag förstår inte annorlunda så länge man inte får läckage på slangarna. Hållbarheten oftast längre än med vajerstyrning som bör bytas vart femte år. Har råkat ut för att styrvajern gått av och det sker oftast på sämsta stället och i de sämsta förhållandena. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tack för bra svar! Känslan finns ju inte där nu ändå i.o.m. no-feedback, det var annat med teleflexen på 80-talet :) 
Ska kolla upp vad marinan säger just om utrymmet. Men jag tror att jag kan vara ganska först med att fråga på just den här båten.

Men du menar alltså att man behöver mer rattande generellt? Inte för att det är ett problem vad jag vet, men ändå. Jag skulle önska den där känslan av att styra med ett finger (inte för att jag skulle göra det) istället för att ibland behöva dra. Och då pratar jag såklart om i låga farter i trång miljö. På öppet vatten spelar styrningen mindre roll.

EDIT: och ja, rorkult är faktiskt mer praktiskt många gånger!

 

Redigerad av seb_m

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Jag har haft lite olika båtar genom åren. Alla utom en med vajerstyrning. Första en liten styris med 25 hk. Då var jag bara glad det fungerade. Sen blev det en styris med 60 hk och vanlig vajer. Kändes inte bra för släppte man ratten i vissa farter så svängde dem kraftigt. Monterade nfb på den. Rejält lyft. Båten efter det hade 90 hk fyrtakt och nfb. Funkade bra men i vissa lägen liksom låste bromsen styrningen och den blev trög åt ena hållet, genom att först styra någon cm åt andra hållet så gick det lättare åt andra. Berodde säkert på hur mycket motorn ville vrida sig för i vissa hastigheter och trimvinklar så var den helt neutral. Funkade men kanske inte optimalt. Idag 150 hk och hydraulisk styrning. Mycket trevligare och bättre. Visst märker man vridkraften nu med men inte låsningen och inte lika påtaglig tröghet. Men rätt mycket vridande på ratten vid tilläggning. Men det går göra med ett finger. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för intressanta erfarenheter!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan skrev seb_m:

Men du menar alltså att man behöver mer rattande generellt?

Nej, det är inte min uppfattning men beror kanske på kapaciteten på hydraulen? Jämförde mer med rorkultstyrning som är snabbare än rattstyrning.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...