Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
i92_lus

Stulen Simrad NSS12 Evo2, vad ersätta med?

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag behöver lite råd. Min Simrad NSS12 Evo2 från 2015 som satt i min Anytec har stulits. Till denna har jag haft NMEA2000, GPS-antenn, ekolod, etc anslutna.

 

1. Bör jag köpa en ny Simrad NSS12 Evo3 för att få allt att fungera utan problem, eller kan jag lika gärna köpa en Simrad NSX 3012, som är betydligt billigare? Funkar NSX med mina andra enheter? Jag tror att det skiljer nästan 20 tkr i pris mellan dessa två.

 

2. Finns det några tips på hur man stöldskyddar en plotter? Skruvar man loss och tar hem den varje höst, eller kan man använda låsskruvar eller liknande? En giftkobra kanske?

 

Tack på förhand!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev i92_lus:

Hej!

 

Jag behöver lite råd. Min Simrad NSS12 Evo2 från 2015 som satt i min Anytec har stulits. Till denna har jag haft NMEA2000, GPS-antenn, ekolod, etc anslutna.

 

1. Bör jag köpa en ny Simrad NSS12 Evo3 för att få allt att fungera utan problem, eller kan jag lika gärna köpa en Simrad NSX 3012, som är betydligt billigare? Funkar NSX med mina andra enheter? Jag tror att det skiljer nästan 20 tkr i pris mellan dessa två.

 

2. Finns det några tips på hur man stöldskyddar en plotter? Skruvar man loss och tar hem den varje höst, eller kan man använda låsskruvar eller liknande? En giftkobra kanske?

 

Tack på förhand!

Kan bara svara gällande nummer 2, stöldskyddet, sitter den inte i en dockningsstation?

Min Garmin gör det (infälld i instrumentbrädan). Tar alltid hem den efter varje färd.

 

Oavsett om du svetsar/limmar/skruvar/kedja med hänglås osv, så sågas den ur om nu tjuven VILL ha den.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev patrikflink:

Kan bara svara gällande nummer 2, stöldskyddet, sitter den inte i en dockningsstation?

Min Garmin gör det (infälld i instrumentbrädan). Tar alltid hem den efter varje färd.

Finns det? Vad har du för Garmin?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Kane:

Finns det? Vad har du för Garmin?

92SV.

 

Fällde in den medföljande dockningsstation som även har bygel och fot.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
26 minuter sedan skrev patrikflink:

92SV.

 

Fällde in den medföljande dockningsstation som även har bygel och fot.

Ja, då är det skillnad mot GPSMAP'arna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev i92_lus:

Hej!

 

Jag behöver lite råd. Min Simrad NSS12 Evo2 från 2015 som satt i min Anytec har stulits. Till denna har jag haft NMEA2000, GPS-antenn, ekolod, etc anslutna.

 

1. Bör jag köpa en ny Simrad NSS12 Evo3 för att få allt att fungera utan problem, eller kan jag lika gärna köpa en Simrad NSX 3012, som är betydligt billigare? Funkar NSX med mina andra enheter? Jag tror att det skiljer nästan 20 tkr i pris mellan dessa två.

 

2. Finns det några tips på hur man stöldskyddar en plotter? Skruvar man loss och tar hem den varje höst, eller kan man använda låsskruvar eller liknande? En giftkobra kanske?

 

Tack på förhand!

Det är ju lite skillnad på NSX NSS. NSS är ju klassisk i sina menyer och funktioner medans NSX är designad med operativ och appar sen tror jag att det bara går att få c-map kartor med den senaste designen till NSX. NSX har ju heller inga knappar men ska visst kunna gå att koppla till en knappsats som monteras på bekvämt avstånd om man vill.

Jag har kört NSX12 i en säsong och är mycket nöjd och istället för att zooma kör jag splitscreen med en stor och en mindre skala och byter enkelt om jag vill ha karta- lod istället. Sen kan men göra egna konfigurationer efter tycke och smak.

Tidigare hade jag första generationens NSS och jag tyckte om den också men nu blev jag lockad av den nya designen och kartorna.

Vad är det för grejer som du vill koppla till plottern?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
26 minuter sedan skrev Makro:

Det är ju lite skillnad på NSX NSS. NSS är ju klassisk i sina menyer och funktioner medans NSX är designad med operativ och appar sen tror jag att det bara går att få c-map kartor med den senaste designen till NSX. NSX har ju heller inga knappar men ska visst kunna gå att koppla till en knappsats som monteras på bekvämt avstånd om man vill.

Jag har kört NSX12 i en säsong och är mycket nöjd och istället för att zooma kör jag splitscreen med en stor och en mindre skala och byter enkelt om jag vill ha karta- lod istället. Sen kan men göra egna konfigurationer efter tycke och smak.

Tidigare hade jag första generationens NSS och jag tyckte om den också men nu blev jag lockad av den nya designen och kartorna.

Vad är det för grejer som du vill koppla till plottern?

Tack för förslag!

 

Jag vill egentligen bara koppla in motordata genom NMEA2000, ekolod och extern GPS-mottagare. Allt från Simrad.

 

Jag fick också radarn stulen, men jag använder den sällan och kommer nog inte ersätta den.

 

Vet du om NSX har samma mått som NSS, och samma ingångar på baksidan? Behövde du såga eller borra något mer?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag har haft båda monterade på bygel så det blev inget problem för mig men inbyggnadsmåtten på NSX är ca 295x190 mm.

Ingångarna ser du på bilden och de borde vara de samma? Ethernet, NMEA, USB, spänning och ekolod.

Jag har extern GPS antenn ansluten till min VHF (med AIS) och NMEA mellan radion och plottern annars får man väl ha GPS-mottagaren direkt till NMEA?

IMG_4658.jpeg

Redigerad av Makro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev Makro:

Jag har haft båda monterade på bygel så det blev inget problem för mig men inbyggnadsmåtten på NSX är ca 295x190 mm.

Ingångarna ser du på bilden och de borde vara de samma? Ethernet, NMEA, USB, spänning och ekolod.

Jag har extern GPS antenn ansluten till min VHF (med AIS) och NMEA mellan radion och plottern annars får man väl ha GPS-mottagaren direkt till NMEA?

IMG_4658.jpeg

Tack Makro!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2024-03-05 vid 18:04 skrev i92_lus:

Hej!

 

Jag behöver lite råd. Min Simrad NSS12 Evo2 från 2015 som satt i min Anytec har stulits. Till denna har jag haft NMEA2000, GPS-antenn, ekolod, etc anslutna.

 

1. Bör jag köpa en ny Simrad NSS12 Evo3 för att få allt att fungera utan problem, eller kan jag lika gärna köpa en Simrad NSX 3012, som är betydligt billigare? Funkar NSX med mina andra enheter? Jag tror att det skiljer nästan 20 tkr i pris mellan dessa två.

 

2. Finns det några tips på hur man stöldskyddar en plotter? Skruvar man loss och tar hem den varje höst, eller kan man använda låsskruvar eller liknande? En giftkobra kanske?

 

Tack på förhand!

Jag hade ringt Navico för att säkertställa kompatibiliteten med det du redan har. Trist att komma i en situation där radarn inte fungerar med det du eventuellt köper. Tekniken går framåt med snabba steg.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...