Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
Boasten

Dragstart Evinrude 4hk

Rekommendera Poster

Tjena.

har en gammal Evinrude 4hk från ett dödsbo så jag vet inget om den…

det jag kan konstatera är att dragstartsmekanismen saknas.

jag vet dock inte hur den ser ut eller hur den exakt ska sitta monterad så det blir svårt att leta rätt på nån.

har frågat runt bland handlare på nätet men ingen verkar veta… eller vilja veta.

 

kanske nån här på forumet som vet vad jag behöver och kanske även vart jag kan hitta en.

 

bifogar bilder på motorskylt samt bilder på motorn.

 

tack för hjälpen 

 

mvh: Björn 

IMG_1893.jpeg

IMG_1867.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bifogar ytterligare en bild

IMG_1861.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Boasten:

Bifogar ytterligare en bild

IMG_1861.jpeg

Om du lyfter kameran lite från den här bildvinkeln så blir det enklare att se hur startapparaten varit monterad.

 

Den brukar "sitta grensle" över motorn med tre/fyra ben som skruvas i motorblocket.

Det syns antydan till linspår i skivan längst upp på bilden. Det kan vara spåret till en "nödstartlina" om/när startapparaten eller dess draglina går sönder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
36 minuter sedan skrev Lintott:

Om du lyfter kameran lite från den här bildvinkeln så blir det enklare att se hur startapparaten varit monterad.

 

Den brukar "sitta grensle" över motorn med tre/fyra ben som skruvas i motorblocket.

Det syns antydan till linspår i skivan längst upp på bilden. Det kan vara spåret till en "nödstartlina" om/när startapparaten eller dess draglina går sönder.

Jag tror att den motorn har en startapparat som sitter monterad ungefär på samma plats som startmotorerna brukar sitta bredvid förgasaren. Tycker mej se en startkrans i underkant på svänghjulet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är till någon hjälp i sökandet så är motorn från 1986 och var då försedd med en "Rope start - Deluxe".

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...