Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
N_brio

kad44 reglage kärvar

Rekommendera Poster

Hej 

Har en Nimbus 26 epoca från 2002 med kad44 i men tycker att reglager kärvar när man ska lägga till. Detta uppstår ibland när man växlar från fram till neutral så får man lirka till lite för att neutral ska gå i.

 

Är detta en justering? behövs det smörjas? eller är det vajern som behövs bytas. bifogar en bil på hur reglaget ser ut.

 

Detta har varit i 2 sommar nu och där i mellan har jag plocka av/på drevet och vet att det är rätt justerat där.

 

 

kad44.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Antar att du har en EDC KAD44 med ett mekaniskt reglage. Ser inte ut som Volvos reglage. 

Jag hade börjat med att frigöra vxlvajern i båda ändar och känt att den går lätt , c:a 70 mm rörelse/slag. Kontrollera vajern ute vid drevet där det är lätt att få en böjning på hylsan(vid drevdemontering) som gör att den kärvar.

Är denna ok får man gå till justering av EDC:n via gasvajerns överföring i potentiometergivaren. När det är ett reglage som inte kommer ifrån Volvo så är kalibreringsproceduren lite annorlunda, dock snarlik om det är ett Volvo reglage.

Du bör ha en grön neutralknapp/lampa, en gul diagnosknapp/lampa , ser inte dom på bilden.

Jag har info om hur kalibrering utföres någon stans i mina Volvo dokument. Får återkomma om du behöver info om den inte framgår i Nimbus dokumentationen eller KAD44 manualen.

 

mekanisk gas till potentiometer.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

På bilden ser det ut som om du har ett helt mekaniskt reglage, fabrikat ”Morse”. Men jag kan se fel.

När bytte du reglagekablar senast? Det bör du göra vart tionde år ungefär, mina höll i tjugo år….

 

Om nu reglaget är mekaniskt har du långa kablar från detta till bränslepumpen och ut i drevet.

Om du har ett elektroniskt reglage (så har du sannolikt inte känt av någon tröghet) så är det en elektrisk/elerktronisk uppkoppling till en dubbel akutator, linjärt servo, som då påverkar bränslepump och backslaget i drevet med något kortare reglagekablar.

 

Hur som helst, så skall det vara litet glapp i kabeln ute i drevet, när armen till backslaget står i neutralläge skall det vara några mm glapp i kabeln åt båda hållen. Man brukar få skruva på tärningen när reglaget ligger i neutralläge och armen i neutralläget för att det skall passa ihop, med ett litet glapp. Är det stumt där blir det svårare att växla.

 

 

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Reglage vajer till bränslepump på en KAD44, utan EDC då ?

Dubbel aktuator till drev och bränslepump. ny variant som jag ännu inte skruvat med, kanske är det en KAD43 ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev NW355:

Reglage vajer till bränslepump på en KAD44, utan EDC då ?

Dubbel aktuator till drev och bränslepump. ny variant som jag ännu inte skruvat med, kanske är det en KAD43 ?

Vad det än är så är det lättast att misstänka reglagekablarna.

Särskilt den som är till backslaget i drevet, den sista halvmetern av den är utsatt så den befinner sig utanför båtan delvis under vattnet.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är en kadd44 inte min på bilden med reglaget ser lika ut.

Ja har de 3 lamporna på panelen.

 

Ska prova och lossa vajern i båda ändar när jag är i båten nästa gång. Tack så länge för alla svar!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hoppas då att dina akutatorer inte sitter lika illa till som dom gör i min båt.

Sådana där reglagekablar har ju en begränsad livslängd. Se även till att kablarna går i så stora radier som det är möjligt. På min båt skaver kabeln till bränslepumpen mot intercoolern, där har jag dragit på en gummislang som skydd. Sedan har jag sett till ett den gör en stor sväng runt turbon, där det blir varmt.

Om du har drev skall reglagekabeln dyka ner i en gummislang som mynnar ovanför vattenlinjen, fast på insidan av akterspegeln, detta för att det inte skall läcka in vatten den vägen. Lägg litet fett på kabeln så blir den lättare att trä igenom slangen, sedan kan du dra ut den gamla kabeln med ett snöre fastknutet i kabelns ända, så kan du använda snöret till att dra in den nya kabeln med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...