Gå till innehåll
lördag 27 april 2024

Rekommendera Poster

Jag köpte in Vake strömbildare för att hålla isfritt runt båten. Jag placerade pumpen inne i båten och slangen på drygt 1 m djup. Problemet är att det fryser någonstans (bubblandet slutar i alla fall) när temperaturen närmar sig -10 grader och båten fryser då fast i isen. Har någon erfarenhet av detta och vad är i så fall lösningen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Barfotalasse:

Jag köpte in Vake strömbildare för att hålla isfritt runt båten. Jag placerade pumpen inne i båten och slangen på drygt 1 m djup. Problemet är att det fryser någonstans (bubblandet slutar i alla fall) när temperaturen närmar sig -10 grader och båten fryser då fast i isen. Har någon erfarenhet av detta och vad är i så fall lösningen?

Vad lösningen är i Ditt fall vet jag inte. En av de båtklubbar jag är med i har en bastuflotte som ligger i vattnet året om. Vi har under flera år använt oss av Vake för att hålla isfritt runt flotten för att vinterbadarna ska kunna få sitt dopp. Vake har dock aldrig riktigt gjort skäl för namnet utan badarna har oftast varit tvungna att hjälpa till genom att hacka hål på nattens ishinna när det varit kalla nätter. Hösten -23 hängde vi en Kasco De Icer under flotten istället för Vake för att kolla om det blev någon skillnad, och det blev det. Denna vinter har det varit en konstant vak om 10-12 meters radie runt flotten, trots många mycket kalla nätter. Vår slutsats är att den bubbelfunktion som Vake bygger på inte riktigt räcker till på en del ställen i vårt avlånga land.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då kanske problemet inte är mitt exemplar utan att konstruktionen är inte gjord för ”riktiga” vintrar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Känner en som droppade ned en Clas Olsson dränkbar pump kopplad till ett tidur funkade fint. Han övervintrade några år i båten. Alltså bodde i den året runt.

 

OT. En mängd änder samlade där. Så också en dopping, som blev allt lägre dag efter dag.

Till slut låg han ned på isen.

Doppingen hämtades in i båten.

Fick vattenskålar. En med klippta bitar av färsk strömming.

En låda med handduk blev dennes plats. Fick namnet Staffan Dopping.

Våren kom och doppingen släpptes ut. Blev kvar vid båten en längre tid.

 

BT.

 

 

Redigerad av Hybro
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2024-01-26 vid 17:21 skrev Hybro:

Känner en som droppade ned en Clas Olsson dränkbar pump kopplad till ett tidur funkade fint. Han övervintrade några år i båten. Alltså bodde i den året runt.

Vi provade en dränkpump av halv-proffs-modell innan bubbelpumpen men dränkpumpen havererade efter några månader. Vi ansåg att det var garanti kvar så vi reklamerade den. Enligt tillverkaren var haveriet orsakat av handhavandefel eftersom dränkpumpar är specificerade och konstruerade för intermittent drift och inte för kontinuerlig drift. Så det blev ingen godkänd reklamation. Vi kroknade då och bestämde oss för att prova en Kasco De Icer som än så länge fungerar. När den ger upp vet vi hur länge den fungerade...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kontaktade tillverkaren som tyckte att jag skulle sätta pumpen så nära akter som möjligt och lägga slangen som genererar bubbel på 0,5 m djup i stället för 1,5 m som deras dokumentation rekommenderar. Har någon erfarenhet av denna typ av installation av Vake strömbildare?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
38 minuter sedan skrev Barfotalasse:

Jag kontaktade tillverkaren som tyckte att jag skulle sätta pumpen så nära akter som möjligt och lägga slangen som genererar bubbel på 0,5 m djup i stället för 1,5 m som deras dokumentation rekommenderar. Har någon erfarenhet av denna typ av installation av Vake strömbildare?

På varvet där jag ligger har vi en som ligger i för andra vintern, han köpte 2 st bubblare till förra vintern men han fick dom inte att funka, han böt kompressorer och slangar, nu har han en de icer- propeller som funkar ua.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Barfotalasse:

Jag kontaktade tillverkaren som tyckte att jag skulle sätta pumpen så nära akter som möjligt och lägga slangen som genererar bubbel på 0,5 m djup i stället för 1,5 m som deras dokumentation rekommenderar. Har någon erfarenhet av denna typ av installation av Vake strömbildare?

Ett sådant uttalande bekräftar produktens bristfällighet. Slangarna måste, alltså enligt tillverkaren, monteras närmare ytan för att kompressorn ska orka sätta vattnet ovanför slangarna i tillräcklig rörelse. Samtidigt är det så att ju närmare ytan slangarna befinner sig desto mindre nytta gör bubblandet eftersom vattnet blir kallare ju längre upp från botten man mäter. Ska bubbelvarianten göra någon nytta måste kompressorn orka även om slangarna ligger nära botten, helst på botten.

 

Om det inte är så att Du befinner Dig på sådan breddgrad där is är sällsynt så misstänker jag att Du så småningom hamnar i Kasco De Icer-gruppen...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

micke_102: han som bytte pumpar och slangar, bytte han till ett annat märke än Vake?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minuter sedan skrev Barfotalasse:

micke_102: han som bytte pumpar och slangar, bytte han till ett annat märke än 

Samma...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...