Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
IngemarE

Ny Blocketfunktion: Bli köpare mot din vilja...

Rekommendera Poster

Skickade meddelande till en stackars säljare som blivit totallurad vid köp av en router och nu försökte kränga denna eftersom säljaren denne köpt den av inte ville ta tillbaks den (trots obruten förpackning). Skrev eftersom annonsören trodde det var "billigt" när priset som begärdes visserligen var halva priset denne betalat, men fortfarande det dubbla mot vad den kostar ny "på sta'n". Tyckte synd om personen som blivit totallurad (förstår i och för sig varför den första säljaren inte ville ta tillbaks den). Jag var dock noga med att påpeka att jag INTE var intresserad av att köpa den, bara skrev av omtanke om den stackars annonsören.

 

Såg visserligen att det senare fanns en del nya "knappar" i meddelandedialogen som jag inte sett innan med "snabbval" som "Köp med frakt och köpskydd" o.s.v. Men var noga med att BARA klicka på "meddelande-skicka-knappen" när jag skrivit klart, och det var inte svårt för vid första meddelandet syntes inte de andra.

 

På studs när jag skickat mitt meddelande så kommer dock ett Blocketmeddelande in i dialogen om att få varan skickad till mig, och strax därefter att jag nu kan betala för den:

bild.png.83e9f0e870f4a02b6af8ee144dbc9049.png

 

Vet inte vad säljaren klickat på - om något - och det visste inte hon heller. Men blev anmodad av Blocket på något sätt att acceptera affären, vilket hon gjorde (sista meddelandet ovan). Va ?!?!? 

 

Skriver tillbaka direkt att jag inte alls föreslagit ens i närheten av något som skulle kunna tolkas som en deal, men fick inget svar. Däremot har Blocket sedan skickat ett flertal meddelanden om att jag skall betala:

bild.png.8c4d40d4a6e0eaeb032f7000413cfc84.png

 

Lyckades så småningom få tag på den stackars säljaren, som inte visste riktigt vad hon gjort och klickat på utan mest bara följt Blockets instruktioner. Men hittade dock så småningom något att klicka på som avbröt "köpet" i alla fall, en möjlighet som inte jag hade från mitt håll.

 

Har lagt ett ärende som Blocket inte svarat på (än). För nu kan man tydligen inte ens skicka ett meddelande eller fråga på en annons utan att bli betraktad som köpare.

 

Jag betraktar mig själv som en synnerligen "van" Blocketanvändare och vet helt säkert att jag inte klickat fel på något. Men hur har man tänkt ?  Fast de som sitter med utveckling av sajten har ju sedan länge tappat kontakten med verkligheten.

 

EDIT: Blocket har just svarat, och påstår att jag har givit ett bud och "kanske råkat komma emot den knappen av misstag". Men på vanliga meddelandesidan finns ju inte ens en sådan "knapp" som de talar om. Dessutom bekräftar de att det bara är säljaren som kan avbryta säljprocessen, inte köparen.
Säljaren sänkte priset rejält efter mitt mail. Men trots detta har Blocket fortsatt skicka betalningspåminnelser till mig om att betala för varan, och ett helt annat/dyrare pris än det som är i annonsen.
Puh....

 

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ibland känns det som att det finns hopp om mänskligheten. Men, så händer något som gör att det hoppet försvinner omedel bums.

I min värld låter det som att de skickat ut en version som inte testats ordentligt eller, mer troligt, inte alls testats.

Hoppas bara de kan stå för sitt misstag och inte börjar bråka med dig...mer än de redan gjort. Suck!

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, de står inte för något misstag. Hävdar fortfarande att detta bara kan inträffa om jag aktivt klickar på "Köp med köparskydd" efter att ha lagt ett bud, så det måste jag ha gjort.

 

Men nu finns ju inte ens den knappen/valet första gången man skriver ett meddelande (efter vilket detta hände) så det är ju teoretiskt omöjligt att jag skulle ha klickat på den. Och var jag skulle ha lagt mitt bud som säljaren sedan självklart accepterade (som f.ö. var 50% över priset i annonsen) har jag ingen aning om. Inte varifrån det kom heller.

 

Om man tittar på skärmdumpen ovan så fick jag även anmodan om att betala över sju timmar innan säljaren accepterat affären. Omöjligt säger Blocket, det är först när säljaren accepterat som detta meddelande att jag kan betala triggas. Ja, men ta och titta i meddelandflödet då om ni inte tror mig.....

 

Blocket har nu slutat svara mig i ärendet, men säljaren hittade som sagt "Avbryt köpet"-knappen och avbröt köpet. Så det är löst. Även om "knappen" ju borde heta "Avbryt försäljningen" då den ju är på säljarens sida 😮

.

Ja, ja. Inte mycket att hetsa upp sig för. Men jag trodde man sett det mesta som Blocket kunde hitta på, men inte....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sist jag försökte visa på NEDPISSNINGEN (the enshittification) av internet men någon detalj blev jag totalt missupfattad. Höll käft i den tråden...

 

Du har bara skrapat på ytan min vän, https://pluralistic.net/.

 

Allt är på väg att gå åt helvette. Allt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sist jag försökte visa på NEDPISSNINGEN (the enshittification) av internet blev jag totalt missupfattad. Höll käft i den tråden.

 

Du har bara skrapat på ytan min vän, https://pluralistic.net/.

 

Allt är på väg att gå åt helvette.

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det verkar som flera web-platser inte funkar helt som de borde om man använder Google Crome, som väl är den vanligaste av alla. När man klagar ombedes man använda någon annan browser, efter att man med möda tid och tålamod kommit fram till deras helpdesk.
Typiska fel är att vissa klickpunkter inte visas alls i Chrome, vilket som sagt kan vara förvirrande och bedrägligt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Seawolf:

Det verkar som flera web-platser inte funkar helt som de borde om man använder Google Crome, som väl är den vanligaste av alla.

Men nu hade jag Firefox på datorn som det skrevs på, så det berodde inte på Chrome - denna gång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag blir lite sugen på att pröva samma sak och se vad som händer.

 

Man får väl satsa på något billigt...

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...